Drivetest Renault Zoe

52kWh Z.E. R135 Intens
Renault Zoe zoom
de Cornel Șocariciu, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 11.08.2020
Experimentat

Renault Zoe este unul dintre modelele care a reușit să pună într-o lumină nouă categoria vehiculelor electrice. Cu un preț accesibil pentru un public larg și cu o autonomie care încearcă să estompeze acel sentiment denumit "range anxiety", Zoe reușește să atragă din ce în ce mai mulți adepți.

Iar acest lucru este confirmat de vânzările hatchback-ului francez: 45.682 de unități comercializate pe Bătrânul Continent în 2019 și un loc secund în clasamentul celor mai bine vândute modele electrice din Europa.

Anul acesta, Zoe continuă să facă impresie bună și să strângă din ce în ce mai mulți clienți. În ciuda pandemiei de coronavirus SARS-CoV-2 care a dus la închiderea showroom-urilor europene în lunile martie și aprilie, modelul francez are un parcurs bun: 37.540 de unități vândute în prima jumătate de an, în creștere cu aproape 50% față perioada similară din 2019.

Altfel spus, a doua generație Zoe are parte de un start excelent, iar modificările aduse de francezi par să fie pe placul publicului. În plus, hatchback-ul electric trece de prima tinerețe și rezolvă o parte dintre problemele care i-au tot sâcâit pe clienți. 

Renault Zoe
52kWh Z.E. R135 Intens

  • Pret de pornire 30.350 €
  • Pret model testat 35.550 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

De-a lungul anilor, Renault a încercat să ofere o gamă cât mai variată de motorizări și baterii pentru Zoe. Aceeași strategie este urmată cu sfințenie și de noua generație a hatchback-ului electric. Clienții pot opta pentru motorizarea de 110 cai putere (variantă de putere disponibilă încă de pe vehicul Zoe), dar găsesc în gama francezilor și o versiune de 135 de cai putere.

Testul din România s-a desfășurat alături de varianta de top (Z.E. 50 R135). Motorul electric pregătit de francezi este gata să livreze 135 de cai putere și 245 Nm. Reprizele oferite de hatchback-ul din Hexagon sunt bune, iar la viteze urbane te vei distra copios la fiecare apăsare generoasă a accelerației.

Renault Zoe a devenit un model cu adevărat agil și s-a transformat într-un hatchback capabil să-ți pună pe față un zâmbet sincer. Chiar și la viteze mai mari, Zoe poate să livreze senzații plăcute, mai ales că repriza 80-120 km/h a fost și ea îmbunătățită.

Pentru cei care sunt în căutarea cifrelor oficiale în materie de autonomie, atunci le recomand cu încredere utilizarea modului Eco. Imediat ce accesezi această setare, accelerația își pierde din sensibilitate, iar viteza de top scade până la 110 km/h.

Transmisia pregătită de Renault dispune și de un raport B (Brake) care sporește modul în care mașina recuperează energia în momentul decelerării. Altfel spus, în oraș sau în zonele aglomerate, vei putea conduce noul Zoe fără apeși la fel de mult pedala de frână. Noul Zoe este echipat cu un e-shifter (selector electronic pentru transmisie) care, spre deosebire de vechea generație, nu include și un mod de parcare (P). Totuși, micuțul francez are în dotare un sistem Auto Hold și, bineînțeles, frâna de parcare acționată electric.

renovatio e-charge
Rețeaua Renovatio E-Charge are o rețea care cuprinde 214 locații în toată țara. O mare parte dintre aceste locații se află și în centre comerciale importante. De asemenea, există planuri pentru o expansiune accelerată.

Consum

Încă de la introducerea bateriei de 41 kWh, Renault a reușit să convingă din ce în ce mai mulți clienți că mașinile electrice pot face cu ușurință drumuri și în afara orașelor fără pauze pentru reîncărcarea acumulatorilor.

Dar odată cu lansarea noii generații, francezii plusează cu o baterie și mai mare cu o capacitate netă de 52 kWh. În cazul versiunii cu motor de 110 CP, acumulatorul va asigura o autonomie de până la 395 de kilometri, în timp ce pentru varianta cu motor de 135 CP, bateria promite 386 de kilometri fără pauze pentru alimentare.

În cadrul testului din România am parcurs 450 de kilometri împreună cu noul Zoe. 250 dintre aceștia i-am rulat în oraș, iar restul pe drumuri naționale și autostrăzi. Mai mult decât atât, am avut parte de un trafic infernal într-un București proaspăt ieșit din starea de urgență și de o vreme caniculară cu 35 de grade Celsius afișate de termometre pentru aproape o săptămână. În aceste condiții, consumul mediu afișat de computerul de bord a fost de 15.8 kWh/100 de kilometri, iar cu un singur plin, hatchback-ul francez a putut rula 330 de kilometri.

Poate reușeam să ating o valoare mai apropiată de cea comunicată de francezi, însă nu am abuzat de modul Eco, iar pe alocuri, am forțat nota pentru a mă bucura de accelerațiile plăcute ale micuțului francez.

În ultimul an, segmentul în care activează Renault Zoe a început să se aglomereze, iar rivalii tradiționali de la Peugeot și Opel vin cu o ofertă care să te pună pe gânduri. Atât noul e-208, cât și Corsa-e propun o baterie cu o capacitate de 50 kWh și o autonomie de 340 de kilometri, respectiv 330 de kilometri. Pentru moment, Zoe câștigă setul.

În jocul europenilor intră și Honda cu modelul de oraș Honda-e, însă niponul promite o autonomie de până la 211 kilometri. În același segment cu Zoe se află și BMW i3 și Mini Cooper SE, dar ambele modele gestionate de grupul german activează în zona premium, motiv pentru care le vom exclude din viitoarele comparații.

Cât despre reîncărcarea acumulatorilor, Renault Zoe vine cu o ofertă generoasă. Odată cu noua generație, Zoe poate fi încărcat și la stații rapide cu puteri de 50 kW. Conform oficialilor francezi, pentru o reîncărcare de la 0 la 80%, Zoe aer nevoie de doar o oră și 10 minute la o astfel de priză rapidă.

Hatchback-ul francez rămâne la fel de bun și atunci când în jurul casei ai doar terminale AC. La o priză de 22 kW, Zoe poate fi reîncărcat complet (0-100%) în trei ore, în timp ce la prize de 11 kW, "un plin al bateriei" durează șase ore.

Pentru cei care au acasă un wallbox de 7.4 kW, cel mai întâlnit terminal casnic pentru mașinile electrice, Zoe promite o încărcare completă în 9 ore și 25 de minute. Dacă totuși nu reușești să găsești niciun tip de priză dintre cele enumerate mai sus, hatchback-ul francez poate fi cuplat și la o priză domestică. Nu este cea mai atractivă soluție întrucât încărcarea completă durează 34 de ore și jumătate.

Performanţe

Odată cu creșterea resurselor, Zoe a devenit ceva mai neastâmpărat. 9.5 secunde sunt necesare pentru ca francezul să accelereze de la 0 la 100 km/h. Dacă această valoare nu-ți trezește motive de mândrie, cele 3.6 secunde necesare pentru a ajunge de la zero la 50 km/h îți pot face ziua mai bună.

Așa cum afirmam în dreptul capitolului dedicat sistemului de propulsie, francezii au îmbunătățit și timpul necesar pentru 80-120 km/h: 7.1 secunde. În cazul versiunii cu motor de 110 CP, Zoe are nevoie de 9.3 secunde pentru aceeași repriză.

Comparativ cu noile e-208 și Corsa-e, Zoe este mai lent cu aproape o secundă și jumătate pe sprintul 0-100 km/h.

În ceea ce privește viteza maximă, francezul se laudă cu 140 km/h. Spre deosebire de vechea generație, Zoe plusează cu 5 km/h, însă rivalii din Grupul PSA sunt gata să ruleze cu până la 150 km/h.

Interior

Renault a îmbunătățit rețeta interiorului. Francezii au ales să opereze o serie de modificări prin care să satisfacă și mai multe dintre cerințele publicului larg. Astfel, materialele folosite sunt unele ceva mai prietenoase cu simțul tactil. Pe acestea le vei întâlni, în special, în partea superioară a planșei de bord. Totuși, în zona inferioară, Renault păstrează accesoriile fabricate din materiale plastice dure.

Pe fețele ușilor vei putea depozita o sticlă de apă de jumătate de litru, dar și alte mărunțișuri. Totuși, lucrurile sunt destul de înghesuite în zona buzunarelor ușilor, iar accesul se realizează cu dificultate.

Francezul plusează cu ceva mai mult spațiu în zona centrală. Imediat sub comenzile sistemului de climatizare vei descoperi un spațiu unde îți poți depozita cu ușurință telefonul mobil, dar și două suporturi de pahare bine proporționate. O "tăviță" echipată cu un sistem de încărcare prin inducție a fost integrată sub suportul selectorului transmisiei.

Din păcate, cotiera nu este disponibilă standard nici pe versiunea de echipare de top.

Renault a îmbunătățit și scaunele lui Zoe. Poziția la volan rămâne una înaltă (ai impresia că te-ai urcat într-un crossover și nu într-un hatchback subcompact), iar șezutul este ceva mai generos. Scaunele sunt moi, însă nu oferă un suport lateral prea bun.

În spate, pasagerii vor sta destul de înghesuiți. Dar nu e vina lui Zoe, întrucât această problemă o întâlnești la tot pasul în segmentul mic. Renault oferă și două porturi USB pentru cei care vor călători pe bancheta din spate.

Volumul portbagajului este de 338 de litri, valoarea fiind una care se apropie de cele din segmentul compact. Există și o podea falsă pentru portbagaj (disponibilă opțional) cu ajutorul căreia vei putea "ascunde" cablurile de încărcare.

Deși antifonarea habitaclului a fost îmbunătățită, zgomotul de vânt își face simțită prezența la viteze mai mari de 110 km/h.

Preţ de achiziţie

Pe piața din România, cel mai accesibil Zoe poartă indicativul Z.E 40 R110 și este disponibil cu nivelul de echipare de bază Life. Vorbim despre bateria mai mică de 41 kWh și despre motorul cu 110 CP. Prețul de pornire al acestei versiuni este de 30.350 de euro. Cei care vor să aleagă bateria mai mare și motorul mai puternic vor fi nevoiți să bifeze următorul nivel de echipare (Zen), iar prețul de pornire este de 32.250 de euro.

În aceste condiții, Renault Zoe reușește să rămână un model electric accesibil. Totuși, francezul primește o "lovitură" din partea concurenței.

Peugeot e-208 pornește de la 29.990 de euro, în timp ce Opel Corsa-e este și el mai ieftin, prețul anunțat de constructorul german fiind de 29.950 de euro. În cazul Grupului PSA, modelele sunt disponibile standard cu motorul de 136 CP și bateria de 50 kWh.

Siguranţă

Euro NCAP încă nu a testat noua generație Zoe. În 2013, anul în care modelul electric a îndurat tortura specialiștilor organizației independente, rating-ul primit a fost unul maxim: 5 stele de siguranță.

În urmă cu șapte ani, francezul obținea 89% în dreptul protecției pasagerilor adulți, 80% pentru protecția copiilor și 66% pentru capitolul care verifica protecția pietonilor. Sistemele de siguranță disponibile pe prima generație Zoe au fost notate în 2013 cu 85%.

Odată cu noua generație, Renault a îmbunătățit platforma lui Zoe și a completat pachetul de siguranță cu o serie de sisteme moderne. Astfel, modelul electric poate fi comandat cu un sistem de frânare automată de urgență, cu un asistent pentru menținerea benzii de rulare, cu un sistem care monitorizează unghiul mort și cu o tehnologie capabilă să recunoască semnele de circulație.

Ţinută de drum

Deși modul în care sunt livrate resursele te poate impresiona rapid, Zoe n-a fost gândit să ofere sportivitate și comportament dinamic de top. Suspensiile au fost gândite pentru confort, iar modul în care absorb neregularitățile asfaltului, te suprinde plăcut. Totuși, suspensia spate încă mai comunică cu tine prin sunetele deranjante pe care le transmite în habitaclu.

Pentru că accentul a fost pus pe confort, modelul electric nu impresionează atunci când aducem în discuție comportamentul dinamic, ruliul fiind unul pronunțat.

Nici direcția nu este cea mai plăcută, întrucât nu transmite suficiente informații despre suprafața de rulare.

Vizibilitate

Un hatchback subcompact nu o să dea bătăi de cap nici celor care abia au obținut permisul de conducere. În cazul lui Zoe, oglinzile laterale sunt bine proporționate, luneta este și ea generoasă, însă al treilea rând de montanți ar putea incomoda la anumite manevere de parcare.

Dacă nu ești convins că te descurci cu dimensiunile modelului de segment B, Renault îți vine în ajutor cu o serie de tehnologii moderne. Poți comanda atât senzori de parcare, cât și o cameră video pentru mersul cu spatele (calitatea imaginilor nu este cea mai bună din câte am întâlnit).

Tehnologie

Renault a plusat generos în dreptul tehnologiilor introduse pe noul Zoe. Imediat ce urci la volanul modelului electric vei descoperi un instrumentar digital de bord modern. Acesta are o diagonală de 10 inch și dispune de trei teme. Informațiile afișate sunt ușor de citit și pot fi personalizate, iar modul în care poți naviga prin meniul pregătit de francezi este destul de simplu.

În centrul planșei de bord își face apariția un ecran central amplasat pe verticală (la fel ca în cazul lui Clio sau Captur). Display-ul are o diagonală de 9.3 inch, iar sistemului de infotainment rulează fără probleme. Din când în când apar și mici întârzieri, majoritatea fiind sesizate în timpul utilizării Apple CarPlay.

Meniul pregătit de francezi este unul destul de intuitiv, însă vei avea nevoie de ceva timp pentru a te obișnui cu funcțiile acestuia.

În funcție de nivelul de echipare, Zoe poate fi comandat cu scaune încălzite și chiar și cu un asistent la parcare.

La toate aceste noutăți trebuie să adăugăm și sistemele de siguranță pe care le-am amintit în dreptul capitolului dedicat.

Design

Când rețeta pe care ai mizat până acum s-a dovedit a fi una de succes, nu prea există motive să adopți o filozofie diferită. Strategia o întâlnim des în industria auto, iar Renault a mers pe această idee și atunci când a proiectat noul Zoe.

Astfel, hatchback-ul electric adoptă doar mici îmbunătățiri estetice: mai multe elemente cromate, jante cu design nou, proiectoare de ceață cu rame schimbate și faruri full-LED încă de pe versiunea de bază. Apar și câteva culori noi în paleta francezilor, dar și o semnalizare dinamică integrată la nivelul stopurilor spate.

În rest, Zoe păstrează aspectul general pe care îl știam deja de la prima generație.

Nu ne-a placut

  • Zgomotul suspensiei spate
  • Spațiul înghesuit din zona portierelor
  • Ruliul pronunțat
  • Direcția fadă

Ultimele teste

Comentarii (13)

  • ACE - Craiova
    Un adevarat pionier al masinilor pur electrice, a primit de aceasta data maximum posibil din aceasta caroserie dpdv al autonomiei....

    Interiorul este unul modern, cu tableta mult-hulita, gen TESLA...

    Bravos RENAULT, asteptam si modelele cu peste 500-600 km autonomie WLTP
    30 18
  • Exact ce spuneam ieri, de ce ai da 33.500 pe Mazda MX 30 cu autonomie la, aproape, jumatate, cînd ai putea lua
    Zoe. Si mai ramai și cu 3000 de euro. Bine, vorbind strict de electrice, ca la banii ăștia iti poti lua ceva cu motor termic mai mult decît decent...
    18 18
  • @aha: Achtung! -- Zoe testată e cu 2.060 € mai scumpă decât MX30 de bază... mai bine echipată.
    Și mai încăpătoare totuși (L= +30 cm.).
    Plus cu garanția bacteriilor 8 ani/160.000 km vs. 5 ani / 100.000 km la Renault.

    Asta nu înseamnă că franțuzoaica n-a progresat mult ca dinamică+autonomie, dar tot n-aș cumpăra-o.
    Fiindcă nu-mi surâde nicio electrică de nicio culoare -- deocamdată.
    26 5
  • Ei, un Taycan te-ar coafa, doar pretul nu-ti surade :).
    18 2
  • @dan_grc: Un Cybertruck poate m-ar coafa, dar n-am permis de camion. :-)
    23 5
  • @kirotractor, am zis așa... grosso modo, că deocamdată nu mă bate gîndul spre o pur electrică. Hybrid, poate, poate. Dar aș renunța la + 30 cm în favoarea autonomiei, iar garanția, da, e un avantaj.
    5 11
  • Trucul ieftin facut de francezi cu limitarea cuplului si a vitezei maxime se pare ca are ceva rezultate si reuseste sa prosteasca lume destul de naiva sa uite de Diesel. La fel, autonomia are o crestere modesta data de ingramadirea mai multor chimicale in portbagaj. Dar adevarul ramane, l-am spus aici de prea multe ori ca sa-l mai repet.

    Zi de zi, DIESEL deasupra tuturor!
    17 20
  • Salutare la toata lumea si bine v-am gasit! Revolutionara masina, datorita lui Zoe am fost convins sa imi iau si o masina electrica. Din cate se pare generatia noua rezolva problemele de la prima varianta. In curand fac 3 ani de cand detin o masina electrica + o masina pe benzina. Ca o concluzie, cine foloseste masina exclusiv in oras nu are niciun motiv sa circule cu altceva in afara de masina electrica.Si va rog, nu incepeti cu range anxiety! Nu exista asa ceva acum 3 ani, nu va mai exista vreodata. Doar la mine in cartier sunt peste 10 statii de incarcare. Nu am avut niciodata nici macar cea mai mica emotie legata de asa ceva. Toti propietarii de electrice cu care am vorbit au scapat de frica asta dupa primele saptamani de utilizare, cand au vazut cum sta treaba de fapt. All in all, welcome new Zoe!
    8 8
  • @PMC, judecand dupa comentariul tau si fara sa te jignesc, presupun ca ai pe la 22 de ani, un diesel SH luat cu ceva eforturi si de care o sa tragi vreo 10 ani. Nici sa citesti nu prea iti place,d-asta scrii aberatii.
    Pe scurt:
    - daca nu s-ar limita cuplul si v. max. la electrice ai decola de pe planeta. Nu iti explic principiul, fii baiat destept si descopera singur.
    - autonomia are o crestere spectaculoasa, avand in vedere ca a crescut cu 25% fara sa mareasca dimensiunea bateriei (!!!)
    - explica-ne cum sta treaba cu chimicalele din portbagaj :))))
    Esti absolut penibil cu afirmatia cu zi de zi :)))) n-are niciun sens.
    7 10
  • @chiulasa-bengaza: ai presupus gresit tot ce ai presupus.
    Masinutzele cu baterii sunt OK pentru oras, pentru facut piatza. Daca preturile practicate ar fi sub cele de la Otto si Diesel pentru asemenea produse cu o utilizare foarte limitativa, totul ar fi ok. Daca un Reno de-asta cu baterii ar costa maxim 8000 de eur, atunci da, n-as avea nimic de comentat. Dar in conditiile in care costa cat un C-Klasse nou, mi se pare usor inept sa iti dai banii pe asa ceva. E parerea mea, si vreau sa cred ca esti destul de matur s-o poti accepta, chiar daca nu esti de acord.

    Totusi, daca e sa ma refer la tine, mi se pare foarte tare ca spre deosebire de tot felul de chibitzi de pe forumuri si de curajosi inflamati de bere pe terase, tu ai pus banu' jos, ai facut pasul si ai luat-o. Foarte tare! Bravo! Ai crezut in solutia cu diverse materiale chimice ingramadite in portbagaj, ai luat-o, excelent! Si nu o spun la misto. Pe bune, bravo! M-as bucura sa fie mai multi indivizi ca tine, care nu dau numai din clantza, ci chiar trec la actiune. E usor ipocrit sa povestesti ce fantastice sunt masinutzele cu baterii, dar sa umbli tot cu un Diesel canceros.

    Cat despre afirmatia mea, din pacate sau din fericire, e cat se poate de adevarata. Dieselul e calul de bataie al intregii economii mondiale, ca va place sau nu. Si daca prin absurd s-ar opri toate Dieselurile de maine, am cam pune lacatul si ne-am duce toti acasa. Cu consecintele de rigoare. Ceea ce nu cred ca vrei, nici tu si nici istericii care-s toata ziua cu planeta-n gura.

    Pana cand vom vedea zorii solutiilor revolutionare, Zi de zi, DIESEL deasupra tuturor! :)
    6 3
  • @Chiuloasa_bengoasa
    Am condus de vreo 10 ori cu Zoe in București, senzația este plăcută, chiar îmi place. O data am fost București/Alexandria dus întors 220km fără emoții dar nu mai mult de 80km/h.
    Dar 35000€ doar sa o folosești doar in oraș si drumuri scurte este un pic cam mult!
    Ești norocos ca ai in zona 10 puncte de încărcare! Sigur locuiești in Romania?
    6 2
  • @PMC ai dreptate. Plus ca fiecare face ce vrea cu banii lui, so who am I to judge? Ca orice tehnologie noua este scumpa la inceput dar incet incet o sa devina mai accesibil. Si da, am riscat cand mi-am cumparat masina dar nu regret. Daca regretam o vindeam pana acum :))
    Toate bune
    Am vazut ca a aparut Skoda Citygo Electric, cu tot cu bonusul de la stat o poti cumpara cu putin peste 10k euro.
    1 2
  • @xxx, da, locuiesc in zona de Nord a Bucurestiului. Instaleaza-ti E-charge sau Plugshare si iti arata toate statiile de incarcare din Europa, si nu numai.
    1 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru