Drivetest Peugeot e-2008

Allure Baterie 50 KWh
Peugeot e-2008 zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Peugeot
Joi, 09.04.2020
Încă o floare pentru electrificare

Dacă vrei să te apuci de grădinărit și îți dorești să te bucuri de iarbă proaspătă, flori și copaci roditori ai nevoie de experiență sau măcar de studiu aprofundat. E o meserie pe care unii o învață la facultățile de profil: arhitectură peisagistică, horticultură.

Dacă vrei să ai o gamă de vehicule electrice frumoase, eficiente și profitabile din punct de vedere financiar e nevoie de ani de studiu și dezvoltare. Unii s-au grăbit să ajungă în acest segment încă de acum 10 ani. Alții abia debutează, însă promit că și-au făcut bine temele.

Peugeot este cel mai nou grădinar din cartier, dornic să se afirme cu o grădină frumoasă, plină de forme atent studiate și cu flori pe care nu le-ai mai văzut nicăieri. Dar, oare a ales bine solul pentru această grădină?

Primele flori din grădina electrică a francezilor promite, cel puțin din punct de vedere estetic, o frântură din spectaculosul grădinilor de la Versailles. Peugeot e-208 și e-2008 sunt primele mașini electrice plantate de francezi.

Dacă pe vestitorul primăverii electrice Peugeot l-am testat încă de anul trecut, acum a venit momentul să punem sub lupă cealaltă floare electrizantă apărută în gama „verde” a francezilor: Peugeot e-2008.

Peugeot e-2008
Allure Baterie 50 KWh

  • Pret de pornire 33.490 €
  • Pret model testat 35.391 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Am mirosit primul SUV electric din clasa mică în cadrul unui test internațional desfășurat la Barcelona. Am prins vreme bună, deci condiții blânde pentru bateriile unei mașini cu zero emisii.

Dar, până la baterii, haideți să vorbim despre cine pune în mișcare roțile lui e-2008. Nu avem nici o surpriză aici. Eficientizarea costurilor își spune cuvântul. Este același motor electric de 136 de cai putere, dezvoltat de furnizorul german Continental și introdus deja pe DS3 E-Tense și fratele mai mic Peugeot e-208.

Este suficient acest motor de 136 de cai putere pe un SUV de talie mică, evaluat la puțin peste o tonă și jumătate? Este suficient. Mai ales că vine cu un cuplu motor îndestulător, de 260 Nm, livrat aproape instant, adică de la 300 rpm.

Oferă puseuri bune, accelerații savuroase la viteze urbane și o dinamică pe care nu o poate egala nici o versiune convențională. Nici măcar benzinarul de 155 de cai putere. Dincolo de 100 de km/h, e-2008 mai pierde din elan, însă tot se mișcă bine, semn că e dispus să meargă alături de voi și pe autostradă. Cât? Păi cât o ține bateria.

Motorul este asociat unei cutii automate cu o singură treaptă, care își face bine treaba și rămâne destul de intuitivă. Răspunde bine și la cerințele tale dinamice, chiar dacă te afli într-un mod de rulare care ține cu dinții de baterie, cum este cel Eco, în care rămâi doar cu 82 de cai putere din totalul celor 136. În acest mod, mașina se mișcă la limita decenței. Obții însă o autonomie mai mult decât confortabilă.

Pentru diversitate, șoferul mai are la dispoziție și modurile Normal și Sport. E clar că acesta din urmă va fi extrem de plăcut, iar tentația folosirii lui non-stop va fi foarte mare.

renovatio e-charge
De la prima stație de încărcare și până în prezent, Renovatio a totalizat aproape 400.000 de sesiuni ale utilizatorilor. S-au încărcat peste 3.2 milioane de kWh și a fost evitată eliberare a 5700 de tone de CO2.

Consum

Dacă motorul este împrumutat de la fratele mai mic e-208, e clar că bateria vine tot de acolo. Vorbim despre același acumulator cu o capacitate totală de 50 kWh, din care pot fi folosiți doar 47.5 kWh. Este suficient pentru a asigura o autonomie totală de 310 de kilometri, cel puțin dacă ne luăm după cifrele oficiale, calculată în regim WLTP.

În mod real, autonomia va fi clar mai mică. Depinde foarte mult unde veți folosi mașina. Dacă vorbim despre o utilizare urbană, atunci puteți să vă bucurați de aproximativ 280 de kilometri autonomie. Dacă folosiți și funcția de recuperare a energiei, adică treapta B de pe levierul transmisiei, fiecare ridicare a piciorului de pe accelerație va aduce energie în baterie.

Însă nu veți putea conduce mașina fără să apăsați frâna, așa cum se întâmplă în cazul lui Nissan Leaf. Aici decelerarea nu este atât de accentuată.

Consumul înregistrat pe parcursul testului a fost de 20 kWh, peste cel oficial, calculat în regim WLTP, adică 15.3 kWh. De aici și diferența dintre autonomia anunțată și cea reală.

Una peste alta, cred că e-2008 poate fi un SUV cu o autonomie confortabilă dacă rulezi în modul urban și folosești funcția de recuperare.

În segment, e-Soul și Kona electric în versiunile de 136 CP, cu baterie de 42 kWh, asigură autonomii mai mici, de aproximativ 300 de kilometri, însă destul de apropiate de cea a lui e-2008, în ciuda capacității mai mici. Asta și pentru că mașinile sunt mai eficiente. Consumul lor este mai mic decât cel al lui e-2008: 15 kWh în cazul lui Kona electric și 14.5 kWh în cazul lui e-Soul.

În segment mai avem un rival: Mazda MX-30. Modelul vine cu o baterie destul de modestă, doar 35.5 kWh, și o autonomie de numai 200 de kilometri. Și consumul este destul de ridicat, valoarea oficială fiind de 19 kWh/100 de kilometri.

Cum rămâne însă cu încărcarea? Peugeot și-a făcut temele și s-a pregătit pentru un viitor în care prizele de 100 kW vor deveni obișnuință. Acum, prizele cu astfel de capacități sunt o rara avis în România.

Așadar, Peugeot e-2008 poate trage până la 100 kWh de la o priză rapidă, situație în care poate încărca 80% din baterie în doar 30 de minute. De la un wallbox de 7.4 kW, încărcarea durează 7 ore și 45 de minute. Cuplat la o priză de uz casnic, e-2008 ar fi bine să fie lăsat peste noapte, întrucât are nevoie de 16 ore pentru un plin de baterie.

Dacă ne uităm la Soul electric și Kona electric, vedem că mașinile sud-coreenilor pot trage maxim 50 kWh de la o priză rapidă, ceea ce lungește considerabil timpul de încărcare. E valabil și pentru Mazda MX-30.

Performanţe

Spuneam și mai sus că versiunea electrică se va simți mult mai vioaie în accelerări decât orice altă versiune convențională. Se va simți chiar mai bine decât cea pe benzină de 155 de cai putere. Iar asta se vede în rapiditatea cu care se face sprintul de la 0 la 100 de km/h. Peugeot e-2008 are nevoie de 8.3 secunde, ceea ce îl face aproape la fel de rapid ca versiunea benzină de 155 de cai putere.

Bineînțeles, mașinile electrice au limitările lor când vine vorba de viteză maximă. În acest caz, ea se oprește la 150 de km/h.

Dacă ne uităm în segment, vedem că Peugeot e-2008 este o adevărată zvârlugă pe lângă Soul electric și Kona electric, ambele modele, în versiunile de 136 CP, având nevoie de aproape 10 secunde pentru a ajunge la 100 de km/h. Asta, deși ambele beneficiază de un cuplu motor uriaș în comparație cu cel al lui e-2008: adică 395 Nm.

Nici Mazda MX-30 nu este mai rapid decât SUV-ul francez, chiar dacă are 143 de cai putere și un cuplu de 265 Nm. Sprintul japonezei până la 100 de km/h se face în 9 secunde.

Interior

Ca și în cazul lui e-208, interiorul este o armă de seducție foarte puternică. Dacă nu te-a cucerit exteriorul, atunci sigur o va face interiorul. Este unul dintre cele mai arătoase și mai bine lucrate din segment. Și mă refer aici și la rivalii cu versiuni convenționale. Senzația de bine este indusă de materialele de calitate, multe elemente din plastic moale, inserțiile cromate și zonele în care găsești piele sau plastic lucios.

Sigur că există și locuri unde plasticul e mai tare, în special în partea inferioară a planșei de bord. Dar nu o să interacționezi foarte mult cu acele zone.

Ergonomia rămâne bună, mai ales că Peugeot nu a declarat război total butoanelor. Au apărut unele tactile, dar nu e totul pierdut. Singura mea problemă rămâne legată de faptul că trebuie să apeși ferm pe butoane pentru a activa unele funcții.

Când vine vorba despre spații de depozitare, Peugeot e-2008 oferă foarte multe. Bine gândite, bine grupate, unele dintre ele chiar și bine ascunse. Este cazul lăcașului pentru telefon mobil, disponibil și cu încărcare prin inducție, ascuns în planșa de bord de o clapetă lucioasă. Ea se face una cu structura bordului atunci când este închisă. Există alte numeroase spații pe consola centrală și la nivelul portierelor.

Senzația de relaxare este completată de un set de scaune confortabile, care pot fi îmbrăcate în piele sau Alcantara. Pe locurile din spate ai surprinzător de mult loc la nivelul picioarelor și la nivelul capului. Vei găsi mai mult spațiu decât în Ford Puma și aproape la fel de mult ca în Nissan Juke. Singura problemă ar fi pragul destul de înalt, care poate crea o ușoară dificultate la urcare și coborâre.

Surprize foarte mari și în portbagaj, acolo unde o să descoperi incredibil de mult spațiu pentru un model electric. Sunt 405 litri, cu 30 mai puțin decât pe modelul convențional. Peugeot susține că ar fi vorba de o capacitate identică, însă asta depinde mult de echiparea modelului convențional și de alegerea unui sistem audio opțional Focal, cu subwoofer ascuns în portbagaj. Portbagajul are o buză de încărcare destul de înaltă, care te va forța să ridici anumite bagaje atunci când vrei să le scoți din portbagaj.

Comparat cu ce oferă rivalii din segment, Soul electric și Kona electric, e-2008 are un portbagaj mult mai încăpător. Antifonarea habitaclului este bună și descoperi acea atmosferă serenă pe care ți-o dorești într-un vehicul electric. Doar zgomotul de vânt poate tulbura liniștea la viteze de peste 120 de km/h.

Preţ de achiziţie

E cât se poate de clar că un vehicul electric va avea un preț de achiziție mai mare decât al unuia convențional. Însă, este cât se poate de clar și că noul val de mașini electrice este mai accesibil decât mașinile cu zero emisii de acum câțiva ani. Spre exemplu, noul Peugeot e-2008 pornește de la 33.500 de euro. Cu banii aceștia, în urmă cu trei ani, cumpărai, în cel mai bun caz, un Zoe. În plus, acum clienții beneficiază și de o primă de la stat consistentă, lucru care nu se întâmpla atunci când au apărut primele electrice la noi în țară.

Deci, dacă scazi prima de aproape 10.000 de euro, poți să achiziționezi un e-2008 cu numai 23.500 de euro. Adică te apropii foarte mult de prețul versiunii diesel de 100 de cai putere și echipare GT Line (23.100 de euro). Echiparea standard a lui e-2008 include sistem automat de climatizare, senzori de parcare spate, selector pentru modurile de rulare (Eco/Sport), sistem de infotainment cu ecran tactil de 7 inch, funcție Hill Assist, faruri cu aprindere automată, geamuri față și spate acționate electric, jante din aliaj cu diametrul de 16 inch, lumini de zi cu LED, oglinzi laterale reglabile electric și încălzite, sistem de pornire fără cheie și volan îmbrăcat în piele.

E drept, dacă vrei un e-2008 cu o echipare superioară, trebuie să mai scoți ceva bani din buzunar. Un e-2008 Allure, ca cel testat de mine în Barcelona, pornește de la 35.400 de euro. Echiparea GT Line scoate din buzunar 37.400 de euro, iar vârful de gamă GT ajunge și la 39.000 de euro. Prin comparație, cel mai scump 2008 convențional, adică versiunea de 155 de cai putere benzină, cu echipare GT, ajunge la 28.000 de euro.

Dacă reținem valoarea de pornire de 33.500 de euro și aruncăm un ochi în segment, vedem că viitorul rival Mazda MX-30, micul SUV cu autonomie de numai 200 de kilometri, va porni de la 33.900 de euro pe piața din România. Despre Hyundai Kona electric nici nu poate fi vorba, întrucât versiunea cu 136 de cai putere și baterie de 39 kWh pornește de la 40.100 de euro. Doar Kia e-Soul s-ar putea dovedi un chilipir, dar el încă se lasă așteptat pe piața de la noi. 

Siguranţă

EuroNCAP nu a testat versiunea electrică a noului 2008, dar s-a ocupat de cea cu motorizări convenționale. Aceasta a obținut patru stele, deși protecția oferită pasagerilor a fost cotată cu 91 de procente, iar cea a copiilor cu 84%. Peugeot 2008 a fost penalizat pentru protecția oferită pietonilor și pentru comportamentul mașinii în cazul unui impact frontal cu o barieră de beton, situație în care gâtul șoferului și zona pieptului au prezentat potențial de rănire. Mașina a fost testată și într-o versiune superioară, cu pachetul de sisteme de siguranță inclus, și a obținut cinci stele.

Lista de dotări este una destul de stufoasă, inclusiv în standard. Ea cuprinde sistem de frânare automată de urgență, sistem pentru recunoașterea semnelor de circulație, cruise control, sistem pentru atenționarea șoferului cu privire la părăsirea benzii de rulare și alertă cu privire la o posibilă coliziune.

Recunoașterea pietonilor și bicicliștilor este opțională, ca și monitorizarea unghiului mort și pilotul automat adaptiv. Peugeot e-2008 poate rula singur pe autostradă, cu condiția să atingeți volanul la aproximativ 20 de secunde. Mașina păstrează distanța față de vehiculul anterior și menține banda de rulare.

Ţinută de drum

Asemeni fratelui convențional, e-2008 este creat în jurul noțiunii de confort. Suspensia este calibrată pentru a digera bine gropile și alte dereglări ale suprafeței de rulare. Cu toate acestea, suspensia poate trăda unele semne de slăbiciune atunci când întâlnești limitatoare de viteză sau gropi adânci.

Șocul resimțit de suspensie se transmite și în habitaclu. Însă, dincolo de aceste mici slăbiciuni izolate și, probabil, insesizabile pentru mulți șoferi, e-2008 este o mașină relaxantă la drum lung.

Pe viraje nu vă așteptați la un comportament dinamic. Mașina se înclină destul de mult. Există o oarecare inerție și din cauza masei ceva mai mari, deci suficiente motive să nu forțați limitele fizicii. În fond, ați ales o mașină care se vrea a fi condusă mai mult în oraș. Direcția ajută în acest sens, pentru că, deși este lipsită de feedback la drum lung, ea este foarte ușor de manevrat în mediul urban. E ca un fulg. Manevrabilitatea urbană este ajutată și de raza de bracare mică, adică puțin peste 10 metri.

Pentru cei care se gândeau la experiențe eco în mijlocul naturii, veștile sunt amestecate. Peugeot e-2008 are o gardă la sol destul de bună, adică 17 centimetri. E chiar mai mare decât cea a lui Volkswagen T-Roc. Lipsește însă tracțiunea integrală sau un sistem inteligent de dozare a cuplului, ceea ce înseamnă că ar fi bine să nu vă aventurați pe drumuri unde aderența este precară. Adică noroi, zăpadă, gheață, iarbă udă.

Vizibilitate

Designul atrăgător a creat unele mici compromisuri în partea posterioară, unde luneta poate părea ușor îngustă pentru unii clienți. Nici ultimul rând de montanți nu este foarte discret. Ca, de altfel, și primul rând de montanți. Acesta poate incomoda în virajele strânse.

Oglinzile laterale și oglinda retrovizoare sunt bine proporționate, iar camerele video au un unghi bun. Din păcate, calitatea imaginii nu este excelentă.

Pe timp de noapte, farurile full LED fac o treabă foarte bună și v-aș sfătui să nu plecați din showroom fără ele bifate pe lista de dotări.

Tehnologie

Spuneam că dacă Peugeot e-2008 nu vă convinge cu designul, atunci o va face sigur cu interiorul său nonconformist și bine lucrat. Ei bine, Peugeot e-2008 mai are un as în mânecă. O a treia soluție de convingere: tehnologia. Este unul dintre cele mai tehnologizate modele din segment.

Încep cu afișajul digital care ține locul instrumentelor de bord și care vine cu aceeași hologramă spectaculoasă de pe e-208. Grafica este excepțională, poate puterea de procesare ar putea fi ușor îmbunătățită. Are multe posibilități de personalizare: clar mai multe decât cele ale unui model Volkswagen sau Skoda și ceva mai complexe decât cele ale lui Ford Puma. Grafica este superioară tuturor.

SUV-urile mici din Grupul Volkswagen recuperează însă când vine vorba de sistemul multimedia central. Ele au un simț tactil și o putere de procesare mai bună decât pe e-2008. În cazul francezului, ecranul de 10 inch (standard este disponibil cu o dimensiune de 7 inch) găzduiește un sistem care nu impresionează prin reacții, dar păstrează o grafică plăcută. Vine cu navigație și suport Apple CarPlay și Android Auto. Nu lipsește nici zona de încărcare prin inducție.

Clienții se mai pot bucura de scaun cu masaj (destul de timid) pentru șofer, faruri cu LED, multe sisteme de siguranță despre care aminteam mai sus și de o aplicație inteligentă prin care mașina poate fi comandată de la distanță. Șoferul poate declanșa încărcarea sau poate porni climatizarea. În plus, aplicația poate ajuta la creare unui traseu mai lung, oferind informații despre punctele de încărcare disponibile pe drum.

Design

Noul Peugeot e-2008 arată ca un e-208 care a înghițit o duzină de baterii. E mai dolofan, dar păstrează aceiași colți LED, grilă uriașă, capotă plonjată. Peugeot se află într-un plin proces de uniformizare a gamei din punct de vedere estetic. Nu e neapărat un semn bun, însă în cazul francezilor avem noroc că punctul de plecare este designul excepțional al sedanului 508.

Revenind la noul Peugeot e-2008, trebuie să spun că este unul dintre cele mai arătoase SUV-uri din segmentul mic. Pot spune că lupta seducției se va duce între el și Renault Captur. Putem completa triada cu Nissan Juke, o mașină care nu mai polarizează atât de mult părerile ca generația anterioară.

Din punct de vedere al personalizării, Peugeot e-2008 nu oferă prea multe combinații. Poți alege acoperiș și montanți de culoare neagră pentru contrast și, pe lângă gama de culori binecunoscută, există trei nuanțe complet noi: roșu Elixir, albastru Vertigo și portocaliu Fusion. Aceasta din urmă este disponibilă doar pe 2008. Dimensiunea jantelor, care sunt acum cu 4 kilograme mai ușoare, pleacă de la 16 inch și poate ajunge până la 18 inch.

Nu ne-a placut

  • Pragul care incomodează acceesul pe locurile spate
  • Puterea de procesare a sistemului multimedia
  • Inerția pe viraje

Ultimele teste

Comentarii (7)

  • Wait what?
    "Motorul este asociat unei cutii automate cu o singură treaptă, care își face bine treaba și rămâne destul de intuitivă. Răspunde bine și la cerințele tale de retrogradare." Pai....unde mai retrogradeaza, in N?
    31 6
  • fan skoda
    Foarte frumos testul !

    Maisna este frumoasa. Ca design, partea frontala cu farurile ascutite este frumoasa la cam toate Peugeot-urile. Chiar daca pastreaza acelasi design, la cam toate modelele lor, le deosebesti, iar partea frontala este chiar foarte frumoasa.
    Era de asteptat sa nu aibe tractiune integrala. Niciun Peugeot nu are tractiune integrala. Este un mare minus. 310 km, cred ca sunt destui, desi era mai bine sa aibe 410 km. Capacitatea portbagajului chiar este mai mare decat ma asteptam. Interiorul nonconformist este burdusit cu tehnologie si gadget-uri. Este un interior interesant. De pret, ce sa zic, este scumpa, desi ai si prima de 10.000 de euro.
    Nu prea inteleg de ce nici macar pe 5008 nu ofera tractiune integrala.

    Videoclip-ul cu acest test, tot de Bogdan Mirica:

    youtube.com/watch?v=8sqSfeQiFlU&t=161s

    Masina este ok, dar se mai poate imbunatatii. Peugeot mai trebuie sa invete sa faca o masina. Inafara de design, nu este nimic special la ele, Si nu au tractiune integrala nici macar pe 5008.
    18 18
  • ACE - Craiova
    OBS. PEUGEOT cu motorizarea clasica, asociat cu safety pack a obtinut exact 5 (cinci) stele la testele EURONCAP 2019.

    Masina este O.K. pentru utilizare preponderent urbana.

    In rest KIA e-Niro si HYUNDAI Kona Electric cu baterie de 64 kWh sunt mai pretabile pentru deplasari extraurbane - chiar daca sunt mai scumpe cu circa 15-20%....
    20 3
  • @fan Skoda Mulțumesc pentru comentariu și pentru link.
    @ACE - Craiova Știi tu ceva bine. Versiunea echipată cu pachetul de siguranță a obținut 5 stele. Cea echipată standard a obținut patru stele. Mersi de observație
    @wait what - Era o greșeală de formulare. Mersi.
    16 4
  • Cu tractiune 4x4 si o autonomie de peste 400km reali ar fi fost o masina cu vanzari record in materie de masini electrice. Arata foarte bine atat la interior cat si la exterior si are dotari multe si utile.
    13 4
  • noxa 0
    Peugeot cu această versiune va bifa doar pe listă . Pe drum, sub 1% nu se pune.
    3 5
  • 2008 nu a fost și nici nu e o mașină rea în noua declinare. Va fi deci un succes chiar dacă acu e mai scumpă decât concurența generalistă pe lina noii poziționări Peugeot cică *entry-premium*.
    Zic de versiunile normale fiindcă electricele rămân niște cazuri aparte, mult lăudate / discutate dar de puțini cumpărate fie și cu injustele stimulente, din motive inutil de repetat a mia oară.
    În orice caz, prețul mai mare, autonomia (teoretică oricum) cu 10% redusă și greutatea cu 100 kile peste a lui e-208 par argumente solide... anti-e-2008.

    Se va vinde însă bine taman fiindcă pică exact pe linia trendului *mehr Schein als Sein*, adică aparențele înaintea substanței -- de unde și lipsa f. explicabilă a măcar unei versiuni 4x4.
    Mai concret, interiorul tip Star Trek e realmente inovator și chiar îmi place.
    Ergonomic vorbind e însă un dezastru -- părerea mea, dar numai după ce am condus efectiv așa ceva, cu ceasurile bordului parțial ascunse de volanul ăla simpatic altfel ochiometric, dar inevitabil așezat pe genunchi, ca la o mașinuță-jucărie Luna Park.
    Stilul exterior e bineînțeles discutabil și n-am de gând să-i contrazic pe cei cărora le place. După mine însă noul 2008 e un rateu monumental și greu explicabil în raport cu noile 208 sau 508.
    Când/dacă oi avea timp vă pot argumenta și de ce. Acu mi-s ocupat să-i explic doamnei Tirca Maria că AM nu trimite Skode Fabia proaspete pe mail.
    Și vecinul netam-nissan mă întreabă ce-s alea 20 de BUTACI :-) măști și de ce costă 147 lei când la chinezi le iei cu 14, plus fiu-su Costel fan F1 nu înțelege cum și cînd tot revine p-aici Robert Kubica.
    Trăim vremi interesante, clar.
    11 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru