Drivetest Opel Zafira Life

2.0 142CP Elegance L2H1 Incr
Opel Zafira Life zoom
de Bogdan Mirică
Vineri, 20.09.2019
Metamorfoza familiei

La Russelsheim se auzea prohodul. Mai ales după ce Meriva fusese trimis la vatră. Cele mai multe voci prevesteau un sfârșit la fel de mișelesc și pentru fratele mai mare, Zafira.

Într-o lume în care dragostea pentru SUV-uri se răspândește mai rapid decât ciuma în Londra secolului XVII, soarta lui Zafira părea pecetluită. Nu mai vorbim despre contextul preluării constructorului german de către conglomeratul PSA Peugeot-Citroen și încercările francezilor de a reduce costurile.

Cu toate acestea, Zafira sfidează timpurile grele pe care le traversează segmentul monovolumelor și reușește să rămână în viață la 20 de ani de la debut. E drept, se reîncarnează într-o alternativă mult mai prietenoasă pentru pasageri decât Vivaro Combi. Se numește Opel Zafira Life și este răspunsul germanilor la modele mult mai scumpe ca Volkswagen Multivan sau Mercedes-Benz Clasa V.

Am mers la Frankfurt, în inima fabricii Opel, pentru a face cunoștință cu a patra generație Zafira și pentru a o conduce.

Opel Zafira Life
2.0 142CP Elegance L2H1 Incr

  • Pret de pornire 25.185 €
  • Pret model testat 35.655 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Dezvoltat pe aceeași platformă cu Citroen Space Tourer și Peugeot Traveler, noul Zafira Life se alege, inevitabil, cu influențe franțuzești și când vine vorba de motoare. Intrarea în gamă este asigurată de un diesel de 1.5 litri cu 102 sau 120 cai putere. Cei care vor mai multe resurse primesc un diesel de 2.0 litri cu 150 sau 177 de cai putere. Am avut norocul să-l conduc pe cel intermediar, care vine la pachet și cu un cuplu motor extrem de generos: 370 de Nm, livrați aproape de 2000 de rotații.

E destul de devreme, iar cuplul este suficient pentru ca van-ul să nu se simtă submotorizat. Valoarea aceasta îndestulătoare a momentului motor face din Zafira Life o mașină extrem de plăcută, chiar și la viteze de autostradă. Mașina păstrează resurse bune pentru depășiri sau pentru orice alte accelerări în condiții de solicitare, cum ar fi un drum în urcare.

Dacă folosiți toate cele nouă locuri și, eventual, plusați cu niște bagaje, atunci Zafira Life s-ar putea să ofteze la viteze mai mari. Prin urmare, n-ar fi rău să apelați, poate, la motorul diesel de 177 de cai putere, care poate fi asociat numai unei transmisii automate cu opt rapoarte. Nu este o cutie prea des întâlnită în acest segment.

În cazul versiunii mele, transmisia a fost asigurată de o cutie manuală cu șase rapoarte, cu o timonerie nu tocmai precisă și cu o etajare mai lungă pentru a favoriza consumul.

Antifonarea dieselului este destul de bună la pornire, însă sunetul devine gutural și motorul parcă te ceartă pe la 3000 de rotații.

Consum

Când vine vorba de mașini capabile să înghită până la nouă pasageri, constructorii nu sunt pregătiți să treacă la versiuni hibride sau să propună motoare pe benzină unor clienți preocupați de consum și emisii. De aceea, dieselul rămâne unica soluție viabilă. Echipat cu un rezervor de uree care poate ajunge pentru 15.000 de kilometri, Opel Zafira Life garantează emisii care respectă normele Euro 6d-Temp.

Consumul promis de germani este de 5.8 litri în regim mixt, calculat după normele NEDC. Dacă ne referim la normele WLTP, Opel Zafira Life promite un consum mixt de proape 8.1 litri, mult mai aproape de cei 8.2 litri înregistrați de mine în testul prin Germania. Am avut preponderent traseu extraurban, cu multe porțiuni de autostradă fără limită de viteză și am mers fără menajamente, pe o căldură sufocantă, atipică Germaniei.

Comparându-l pe Opel Zafira Life cu proaspăt lansatul Mercedes V250d facelift, în variantă medie de caroserie, vedem că modelul premium are o medie de consum de 6 litri în regim NEDC, dar are și 190 de cai putere și un cuplu de 480 Nm.

Performanţe

Resursele astea uriașe de care beneficiază Mercedes-Benz Clasa V facelift ajută dulapul din Stuttgart să fie și ceva mai rapid decât dulapul din Russelsheim.

Zafira Life reușește să atingă 100 de km/h în 12 secunde, în vreme ce V250d o face în 9.1 secunde. Viteza maximă a noului Zafira Life ajunge la 184 de km/h.

Interior

În condițiile în care în gamă încă există Vivaro Combi, Opel Zafira Life trebuia să vină cu o rețetă diferită ca să evite canibalizarea. Măcar la interior. Iar Opel a gândit totul ca pentru clientul unei mașini de familie, nu a unei mașini utilitare care poate fi comandată cu scaune. Tocmai de aceea există trei tipuri de caroserie.

Și, ca în cazul hainelor, ele sunt etichetate S, M și L. Asta înseamnă că un Opel Zafira Life S măsoară 4.60 metri, unul M ajunge la 4.95 metri, iar cel mai lung (L) are 5.30 metri. Testul meu de la Frankfurt mi-a adus varianta M, adică un ampatament total de 3.28 metri, sinonim cu ceva mai multă relaxare pentru picioarele pasagerilor.

Indiferent de ce aș fi primit, Opel Zafira Life putea fi comandat cu nouă locuri. Bineînțeles, spațiul interior este direct proporțional cu lungimea caroseriei. La fel și spațiul din portbagaj, care poate garanta un volum total de 4500 de litri (fără scaune), pe varianta Large. Rabatarea scaunului pasagerului dreapta poate permite transportul unor obiecte lungi de 3.5 metri. Accesul în portbagaj poate fi făcut și prin deschiderea lunetei, așa cum se întâmplă de obicei pe aceste modele.

În cazul pasagerilor spate, accesul se poate face prin cele două portiere care glisează fie manual, fie electric. Se poate opta chiar și pentru comandă handsfree a portierelor, prin fluturarea piciorului pe sub podea, fix ca la deschiderea portbagajului.

Scaunele pot fi și ele individuale, oferind astfel posibilitatea de configurare a habitaclului. Marele lor avantaj în fața celor de la Volkswagen Multivan este că se mișcă extrem de ușor pe canalele din podea și ajustarea lor este facilă. Pentru cei care nu vor neapărat 9 locuri, ci se gândesc mai degrabă la un shuttle care să ofere spațiu pentru călătorii de business, Opel Zafira Life poate fi comandat cu numai patru locuri în spate, bineînțeles opuse.

Calitatea materialelor nu excelează. Planșa de bord are multe zone cu plastic tare, iar finisajele sunt perfectibile. Scaunele sunt însă foarte confortabile și dispun chiar de cotiere, ca niște adevărate fotolii. Spațiile de depozitare sunt și ele extrem de generoase. Încap foarte multe accesorii în buzunarele portierelor, există un spațiu pentru telefonul mobil, iar torpedoul este dublu.

Ambianța poate fi perfectă dacă optați pentru un acoperiș panoramic pentru locurile din spate. Are o coloană centrală, pe care sunt montate comenzile sistemului de climatizare. Ergonomia este exemplară, adică fix așa cum ar trebui să fie într-un model din acest segment.

Preţ de achiziţie

Opel Zafira Life a fost poziționat deasupra lui Vivaro Combi în gama germanilor. Asta pentru că se vrea a fi un „people carrier” mult mai confortabil și tehnologizat. Prețurile pe piața din România încep de la 25.000 de euro pentru un Zafira Life S cu motor diesel de 1.5 litri și 102 cai putere. Dacă vă gândiți la exemplarul meu de test, care se afla chiar la mijlocul gamei, atunci socotelile încep de la 28.700 de euro cu TVA inclus. Asta presupune un Zafira Life M, cu motor diesel de 150 de cai putere și nivel de echipare Business. Dacă vă doriți echiparea de top Innovation, atunci socotelile ajung la 35.200 de euro.

Chiar și așa, Opel Zafira Life pare un chilipir pe lângă celelalte modele din acest segment, adică Volkswagen Multivan și Mercedes Clasa V. Acesta din urmă are un preț de pornire de 37.000 de euro pentru o motorizare diesel de 163 de cai putere. Nici Multivan nu este mai ieftin, cu un preț de pornire de 36.000 de euro.

Siguranţă

A trecut ceva timp de când EuroNCAP nu a mai testat siguranța unui Opel. Zafira Life încă nu a ajuns pe bancurile de probă, însă mașina de familie a fost echipată cu o mulțime de sisteme de siguranță.

Camera video și senzorii radar sunt folosiți de sistemul de frânare automată în situații de urgență. Acesta poate monitoriza și pietonii și poate opri complet dacă viteza nu depășește 30 de km/h, evitând astfel un eventual accident.

Zafira Life vine la pachet și cu un pilot automat care adaptează viteza la mașina din față. Nu lipsesc nici asistentul pentru menținerea benzii de mers, asistentul care monitorizează starea de oboseală a șoferului și asistentul pentru faza lungă.

Opel Connect este un alt sistem disponibil pe Zafira Life. Acesta include și un apel de urgență în cazul în care centurile sunt pretensionate și airbagurile declanșate.

Ţinută de drum

Opel și-a dorit ca Zafira Life să ofere mai mult confort pentru pasagerii săi decât un Vivaro Combi. Rețeta este ceva mai rafinată, însă mai există momente de slăbiciune. Spre exemplu, suspensia trădează unele zgomote și nu filtrează foarte bine limitatoarele de viteză. Și, de obicei, puntea spate este responsabilă pentru acest comportament.

În altfel de situații, amortizoarele au o compresie bună și par a fi capabile să absoarbă rularea pe o suprafață cu gropi sau denivelări. E drept că nici traseul din Germania nu a fost presărat cu prea multe provocări de acest gen. Despre o rulare sportivă nu poate fi vorba, pentru că mașina se înclină destul de mult, iar direcția este departe de a fi precisă. Asistarea acesteia ajută însă fix acolo unde este nevoie: la manevrabilitatea în spații strânse.

Asemeni SUV-urilor din gama sa, Opel oferă Zafira Life și cu sistemul Intelligrip, care încearcă să suplinească existența unui sistem 4x4 în afara asfaltului. Bineînțeles, cu niște limite clare. Sistemul Intelligrip nu este unul 4x4, pentru că tracțiunea există doar pe puntea față. Însă, cele cinci moduri de rulare oferite de acest sistem (Standard, Snow, Mud, Sand, ESP Off) moderează cuplul și permit ieșirea din situații ceva mai dificile. Pentru cei care vor să exerseze și o coborâre, există și un sistem Hill Descent Control.

Dar asta nu e tot. Opel s-a gândit că Zafira Life ar putea ajunge și în zone de munte, fiind folosit ca shuttle pentru hotelurile din stațiunile de schi. Prin urmare, Intelligrip nu ar fi fost suficient. Așa că germanii au apelat la un expert în tracțiuni integrale: Dangel. Opțional, aceștia pot echipa Zafira Life cu un sistem 4x4 ca la carte. El este decuplabil și dispune de un mod Eco (funcționează doar roțile față), de un 4x4 Auto și de un 4x4 Lock. Garda la sol crește și ea cu 4 centimetri, ceea ce înseamnă că Zafira Life nu va mai putea accesa unele parcări subterane.

Apar și noi elemente de protecție pentru părțile sensibile ale șasiului, iar unghiul de atac devine ceva mai îndrăzneț. Am testat un Zafira Life cu 4x4 pe un circuit de off-road creat de ADAC lângă Frankfurt. A fost destul de dificil pentru o mașină de asemenea dimensiuni, însă Zafira Life a trecut cu brio.

Vizibilitate

Modelele din acest segment nu pun prea multe probleme de vizibilitate, întrucât suprafața vitrată este mare, iar formele pătrățoase. Luneta este uriașă, montanții spate nu încurcă foarte tare, iar oglinzile laterale sunt corect proporționate. Opțional, clienții primesc și o cameră video spate cu vizibilitate la 180 de grade. Imaginea poate fi afișată fie pe ecranul sistemului multimedia, fie pe oglinda retrovizoare. Doar montanții față par să creeze unele probleme în viraje strânse.

Tehnologie

Un alt aspect care diferențiază Zafira Life de Vivaro Combi este tehnologia. Modelul de familie metamorfozat într-un van este disponibil cu o listă lungă de elemente de confort. Există climatizare pe două zone pentru pasagerii față, precum și climatizare pentru cei de pe locurile din spate. Există priză de 230V, prize USB și conexiune Bluetooth pentru telefonul mobil. De asemenea, în spatele volanului există un mic computer de bord color. Ca să nu mai vorbesc despre Head-Up Display-ul color proiectat pe o bucată de sticlă.

În centrul planșei de bord există un sistem multimedia proiectat pe un ecran de 7 inch. Acesta oferă suport Apple CarPlay și Android Auto, precum și navigație cu informații live din trafic. Are un meniu simplist și un simț tactil decent. Opțional, clienții pot primi și un sistem audio cu 10 difuzoare.

Și, dacă tehnologia aceasta nu este de ajuns, Opel își propune să ne surprindă în 2021 cu un tren de propulsie super tehnologizat. Zafira Life va avea o versiune pur electrică și va fi printre primele mașini de acest tip alături de deja anunțatul Mercedes EQV.

Design

Nu sunt foarte multe de spus la acest capitol. Poate ar trebui subliniat faptul că Opel a ținut cu dinții de identitatea sa vizuală pe un model care este dezvoltat pe aceeași platformă cu rivalii și colegii săi din Grupul PSA Peugeot-Citroen. Avem același logo bine evidențiat și două linii cromate continuate în blocurile optice față bi-xenon. Jantele pot ajunge până la 17 inch și pot fi comandate în două culori.

Nu ne-a placut

  • Calitatea anumitor materiale de la interior
  • Izolarea suspensiei
  • Zgomotul dieselului la turații înalte

Ultimele teste

Comentarii (7)

  • Gogu Carbid
    Peugeot Traveller
    12 3
  • Arata bine masina, chiar surprinzator. Din nou, Dieselul e calul de bataie, cum e ceva mai mult de carat. Nici macar benzina nu mai e o alegere buna. ;)
    20 2
  • Mașina asta pare cea mai bună soluție pentru familie. La o lungime de 4,6, obții un spațiu excelent pentru pasageri și bagaje, cu motorizări decente.
    10 1
  • Florin
    @pmc
    Dacă ar apărea un diesel cu sâni, probabil l-ai duce la starea civilă
    4 2
  • Nu e la nivelul V classe dar e mult mai frumos ca un Vw Multivan
    7 1
  • @Bogdan Mirică
    Nu înțeleg de unde până unde un monovolum poate fi numit SUV!
    Poftim:
    "Asemeni SUV-urilor din gama sa, Opel oferă Zafira Life și cu sistemul Intelligrip [...]".
    1 0
  • Florian
    Se tot mentioneaza in articol 9 locuri.. dar eu am vazut ca sunt 8.. sau 6 in varianta pt calatori business.
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru