Drivetest BMW X3 M

BMW X3 M zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 19.03.2020
Dezlegare

După ce au văzut câte hohote și exclamații poate smulge Stelvio (mașina, nu pasul), inginerii germani de la BMW și-au dat seama că segmentul SUV-urilor compacte premium poate fi aruncat ușor în aer cu motoare de peste 500 de cai putere.

Așa că s-au pus pe calcule, pe proiectare, pe testare și pe ideea de a face un SUV la fel de pofticios cu anvelopele. A ieșit primul BMW X3 M, o mașină plină de onomatopee, gata să te izbească în moalele capului de fiecare dată când nimerești combinația pentru „Launch Control”.

L-am testat inițial pe drumuri de munte acoperite de zăpadă, unde s-a simțit precum Rocky legat la mâini și fără mânuși de box. Imediat ce l-am dus pe circuitul Motorpark Adâncata, mâinile i s-au dezlegat, iar loviturile cuplului motor au fost năucitoare.

BMW X3 M

  • Pret de pornire 92.642 €
  • Pret model testat 100.641 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Vreau să rupem puțin șirul metaforelor și comparațiilor pentru a discuta calm, ordonat, nemțește despre ce se ascunde sub capotă. 480 de cai putere dacă alegi versiunea „banală” X3 M.

E ca și cum ai spune că o cină cu Angelina Jolie e rutina ta de sâmbătă seara. Aiurea! Nici măcar Brad Pitt nu mai poate spune asta. Și, cu toate acestea, X3 M Competition e un fel de cină comună cu Angelina Jolie, Penelope Cruz și Scarlett Johansson. Vedeți, inevitabil, am ajuns din nou la comparații. Pentru că X3 M este o paralelă cu cele mai frumoase fantezii ale voastre.

Revenim la matematică, cifre seci și motorul de 3.0 litri, cu șase cilindri în linie, twin-turbo. Pentru cei care lipesc indicativul Competition pe X3 M-ul lor, BMW strecoară 30 de cai putere în plus, pentru un total de 510 cai. A naibii coincidență: fix cât oferă Alfa Romeo Stelvio și „tăcutul” Mercedes-AMG GLC63 S. Așadar, suficient aluat pentru a frământa o liniuță perfect echilibrată.

Dar până să ajungem la performanțe, haideți să vă povestesc cum abuzează motorul acesta de pulsul celui care urcă la volan. Chiar și atunci când mergeți prin oraș, liniștiți, simțiți că cineva pufăie nerăbdător dincolo de volan. E suficient să călcați pedala la fund și X3 M Competition derulează totul incredibil de rapid. Câștigă viteză periculos de repede. E ca un avion la decolare. Nu realizezi că ai aproape 300 de km/h atunci când te desprinzi de sol.

Prin urmare, grijă cu accelerările fulminante prin oraș. În afara orașului va fi teribil de greu să te păstrezi neprihănit. Chiar dacă știi că toate radarele din țară sunt pregătite să-ți pună în cui permisul, tot o să-ți pierzi mințile. O fracțiune de secundă și X3 M Competition stă în garaj.

Motorul de 510 cai putere vine la pachet și cu un cuplu motor de 600 Nm, livrat de la 2600 de rotații și gestionat cu ajutorul unei cutii Steptronic M cu 8 rapoarte. Ca în cazul fiecărui model M, răspunsul cutiei poate fi ajustat de șofer pe trei niveluri: pe nesimțite, rapid, viteza luminii. Atunci când vrei să iei taurul de coarne există și un mod manual care ține cu dinții de treapta în care ești. Mașina nu schimbă, chiar dacă tu, ca un novice, nu îți dai seama că ai ajuns deja în limitare. Însă, imediat ce ochii au citit zona roșie a turometrului, iar tu ai atins padelele, treapta superioară o „să-ți rupă capul”. Smucitura aia dulce pe care o știi de pe vremea primelor M-uri e tot acolo. Și o să fie ca un dans pogo care îți zdruncină mântuitor dinlăuntrul.

Pe circuit nu simți nici o secundă că ai avea nevoie de mai mult. E suficient cât să-ți pierzi mințile și să te simți extrem de implicat. E drept, puterea nu este livrată atât de brutal ca în cazul lui Stelvio.

BMW X3 M Competition, cu toată nebunia sa, nu uită de originile sale germane și împachetează totul cu ceva mai multă precizie, în detrimentul exuberanței. Nici evacuarea nu pare a fi la fel de exuberantă și vulgară ca cea a lui Mercedes-AMG GLC63 S.

Consum

Nu știu cum să o spun ca să nu vă sperii. Pe voi, pe cititori. Pentru că pe clienți nu-i va speria valoarea de 25 de litri/100 km înregistrată pe circuit. Prin București, dacă mergi liniștit, în modul eficient, o să ieși chiar bine: aproximativ 19 litri/100 de kilometri. E drept, o să te ajute mult și insistentul sistem start-stop, care o să oprească motorul pe nesimțite. Rafinamentul său este exemplar.

În fișa oficială, BMW promite o medie de consum de 10.5 litri/100 de kilometri. Dar cine o să-i verifice? Dacă ne uităm în segment, vedem că și ceilalți rivali promit valori la fel de utopice: Alfa Romeo Stelvio anunță doar 9.8 litri/100 de kilometri, însă Mercedes-AMG GLC63 S nu se zgârcește și anunță 12.9 litri/100 de kilometri. Nu am uitat nici de Jaguar F-Pace SVR, care promite 11.9 litri/100 de km, dar are cu 40 de cai putere în plus.

Performanţe

Aici e proba orgoliului. Toate mașinile care activează în acest segment vor să câștige liniuța virtuală pe care și-o imaginează orice potențial client. BMW X3 M Competition promite un sprint de la 0 la 100 de km/h în 4.1 secunde.

Ce înseamnă asta? O să înțelegi doar dacă ai răbdare și cauți combinația pentru Launch Control. Odată ce ai învățat-o, e ca și cum ai ști cifrul unui seif secret, în care găsești mereu lingouri cu adrenalină.

Viteza maximă e limitată la 250 de km/h, însă, cu suma potrivită, rigiditatea nemțească se înmoaie și primești dezlegare până la 280 de km/h.

Playboy-ul segmentului fluieră sfidător cu 3.8 secunde până la 100 de km/h și o viteză maximă de 283 de km/h. Baritonalul Mercedes-AMG GLC63 S promite același sprint de 3.8 secunde. Noroc că în segment mai există și Jaguar F-Pace, care, deși are 550 de cai putere, accelerează de la 0 la 100 de km/h în 4.3 secunde. Și viteza maximă a acestuia se oprește la 283 de km/h.

Interior

Dincolo de portierele lui X3 M Competition înțelegi cât de tare s-au străduit cei de la BMW să îți sugereze că tocmai ai urcat într-un model al diviziei de performanță. Ai praguri personalizate și iluminate, un volan M, logo-uri X3 M Competition și cusături contrastante în culorile diviziei M. În habitaclu o să observi și niște butoane roșii, responsabile cu deschiderea balului: butonul de pornire a motorului, butoanele M1 și M2, scurtături către setările tale preferate.

Scaunele au grijă să te strângă bine în brațe și să-ți ofere susținerea necesară în viraje. Șezutul este și el destul de îngust. Levierul schimbătorului este diferit de ceea ce vezi pe modelele convenționale și e dovada că acolo se află un creier super dezvoltat, creat pentru a dicta motorului.

Aerul sportiv este sugerat și de inserțiile din aluminiu și fibră de carbon, regăsite prin tot habitaclul. Ele condimentează un habitaclu care beneficiază oricum de materiale de calitate și finisaje bune. Butoanele păstrează poziționarea intuitivă și pot fi memorate repede. În plus, ele au primit acum un înveliș galvanizat pentru a sugera și mai mult apartenența la segmentul premium.

Un alt aspect important este spațiul pentru telefon mobil aflat la baza planșei de bord. Cele două suporturi de pahare, devenite clasice pe multe modele BMW, rămân la locul lor. Există spații generoase și în portiere și în cotiera centrală. Pe locurile din spate se călătorește decent. E fix ce găsești într-o compactă, adică loc decent la picioare și la nivelul capului, recomandat pentru a transporta numai doi adulți. Asta pentru că tunelul central al podelei este destul de ridicat.

Chiar și în aceste condiții, X3 M Competition este cel mai practic model al diviziei de performanță. Portbagajul, care poate fi accesat și prin tunelul central al banchetei spate (foarte util atunci când ai de cărat schiuri sau obiecte mai lungi) are o capacitate de 550 de litri. Este o valoare identică cu cea oferită de Mercedes GLC și Alfa Romeo Stelvio, dar mai mică decât cea promisă de Jaguar F-Pace.

Preţ de achiziţie

În acest segment, banii sunt doar un mijloc către butoiul cu adrenalină. Și, fiind vorba despre segmentul premium, trebuie să vă așteptați la valori piperate. Un BMW X3 M pleacă de la 91.900 de euro. Însă, dacă îți dorești eticheta Competition și pachetul de 510 cai putere, socotelile tale trebuie să înceapă de la 100.600 de euro.

În echiparea standard, modelul german primește faruri adaptive cu LED, cruise control, sistem de frânare automată de urgență cu funcție pentru detectarea pietonilor și pachetul de siguranță Driving Assistant care include următoarele sisteme: Speed Limit Info, Rear Cross Traffic Alert, Rear Collision Prevention, Lane Change Warning și Lane Departure Warning.

Dacă ne uităm în segment vedem că Mercedes-AMG GLC63 S este ușor mai ieftin, prețul său de pornire fiind 98.300 de euro. Culmea, Alfa Romeo Stelvio QV este ușor mai scump decât modelul Mercedes, dar în continuare mai accesibil decât cel BMW: 99.200 de euro. E o diferență infimă între cele trei. Chilipirul segmentului este însă Jaguar F-Pace SVR, care pleacă de la 85.500 de euro, deși oferă 550 CP.

Siguranţă

La acest capitol, mașina aceasta este mai sensibilă decât un BMW X3 convențional. De ce? Pentru că cel de la volan s-ar putea să uite uneori de legile fizicii sau de legile rutiere. Prin urmare, BMW s-a asigurat că există sisteme care să vegheze la siguranța lui.

Pe BMW X3 M Competition găsești frânare automată în situații de urgență cu posibilitatea recunoașterii pietonilor, păstrarea benzii de mers și un pilot adaptiv care îți permite să rulezi fără griji pe autostradă. E suficient să mai atingi volanul din când în când. Practic, o rulare autonomă de nivel 2.

Versiunea convențională a fost testată de EuroNCAP în 2017 și a primit cinci stele. SUV-ul german a fost catalogat cu 93 de procente pentru protecția adulților, 84% pentru protecția copiilor și 70% pentru cea a pietonilor.

Ţinută de drum

Cum merge BMW X3 M Competition? Pe șine, cum altfel. Aici s-ar putea să descoperiți prea multe epitete, însă fix așa se simte mașina asta pe circuit: ca un epitet. Sau o înșiruire. Este imprevizibilă, frumoasă, nebună, zveltă și gata să-ți dea peste cap ritmul cardiac. Fiind vorba despre un model M 100%, inginerii au umblat sub caroserie și au dezvoltat un șasiu țeapăn, care asigură o rigiditate excepțională. Uneori, e cam prea rigid totul, mai ales dacă ești obișnuit să treci fluierând peste gropi sau linii de tramvai.

Pe circuit însă, mașina te conectează perfect cu asfaltul. Ai mai multe stări de agregare pentru suspensie, bineînțeles Sport Plus fiind și cea mai dură. Pentru a împărți cei 510 cai putere și 600 Nm între cele două axe, ai la dispoziție un sistem xDrive similar cu cel disponibil pe BMW M5. Cu o mică excepție: în cazul lui X3 M Competition nu oferă și un mod cu propulsie exclusiv spate. Situație în care SUV-ul s-ar fi transformat într-un iubitor de covrigi, gogoși și alte cerculețe.

Sistemul de tracțiune integrală are însă două moduri distincte, 4WD și 4WD Sport, care îți asigură drifturile de care ai nevoie pentru a iubi mașina asta. Atunci când lucrurile par să iasă de sub control și de pe trasa ideală, tracțiunea integrală te pune din nou pe șine. Lucrează fantastic de bine și îți oferă o încredere deosebită în viraje.

Atunci când vrei să fii golan, BMW recomandă decuplarea sistemului DSC. Este momentul în care puntea spate începe să aibă personalitatea ei. Și tu trebuie să o poți controla. Ai la dispoziție o direcție foarte precisă. Și gradul ei de precizie are trei niveluri de reglare, la fix pentru a-ți dezvolta și tu propria personalitate. Comparativ cu Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, pot spune că modelul italian te implică mai mult în condus și oferă o direcție care transmite mai multe informații despre suprafața de rulare.

Cum rezistă mașina la abuzuri? Foarte bine. Nu dă semne de oboseală și nu clipește nemulțumită din vreun senzor. În plus, are și un pachet de frâne semnate tot de divizia M, care au discuri ventilate și perforate de 15 inch pe puntea față. Cu tot cu etrieri cu patru pistonașe. Merg foarte bine chiar și în condiții extreme și nu au dat dovadă de „fading”.

Vizibilitate

Spuneam și mai sus că acesta este cel mai practic membru al familiei M. Trebuie să vă spun de la bun început că orice problemă de vizibilitate ai avea, ea se rezolvă cu sistemul de camere video la 360 de grade folosit de X3 și preluat de la Seria 7.

E suficient să indici zona mașinii pe care vrei să o vezi și camera se conformează. În plus, calitatea imaginilor este foarte bună.

X3 M Competition are și o lunetă generoasă, destul de largă. Ultimul rând de montanți este bine gândit pentru a nu incomoda foarte tare în marșarier. Însă, când vine vorba de montanții față, aceștia incomodează în virajele strânse sau la ieșirea de pe o străduță lăturalnică.

Una peste alta, suprafața vitrată este foarte bine conturată, cu geamuri laterale mari, bine proporționate.

Tehnologie

BMW X3 beneficia deja de un transplant tehnologic preluat de la frații mai mari, Seria 5 și Seria 7. 

În spatele volanului apare un instrumentar de bord digital, cu multe informații, uneori aglomerate, care necesită acomodare în citire. Ecranul central, amplasat în mijlocul planșei de bord, are o dimensiune de 10 inch și are și o funcție tactilă. Rămâne însă operabil și cu ajutorul butoanelor de pe consola centrală.

Noua interfață oferă un acces extrem de facil și intuitiv la informații din trafic, despre vreme sau despre cele mai importante știri ale momentului. Practic, am putut să fac revista presei românești din mașină. Există, așadar, conexiune la internet și posibilitatea de a-i conecta și pe ceilalți pasageri.

A devenit un gest reflex să încerci să ajustezi volumul prin mișcarea mâinilor atunci când te afli într-un BMW de nouă generație. Din fericire, chiar și X3 M Competition beneficiază de recunoașterea gesturilor. Așa că poți ajusta volumul sau poți schimba melodia și postul de radio prin gesturi.

Cert este că, la cât de mult o să dai din mâini pe circuit, s-ar putea să tot schimbi postul de radio.

Lista dotărilor de confort mai include scaune încălzite, volan încălzit, scaune față reglabile electric, climatizare automată, faruri full LED, iluminare inteligentă pe timp de noapte și un Head-Up Display uriaș. Nu am văzut nicăieri o asemenea generozitate în proiecția informațiilor pe ecran.

Design

Cum arată un BMW X3 M Competition dacă îl așezi lângă un BMW X3 standard? Cam la fel. Dacă le dai jos siglele s-ar putea să le confunzi. Te ajută să le deosebești doar spoilerul frontal, cu prize de aer mari, conturul negru al grilei duble și indicativul X3 M.

Profilul vine cu praguri laterale generoase și cu jante de 21 de inch în standard. În spatele lor se ascund etrieri albaștri, inscripționați cu logo-ul M. Apar și niște prize de aer negre pe aripile față, dar păcat că sunt false.

Din fericire, în partea posterioară, cel mai important detaliu nu e fals: evacuarea. Avem patru țevi care își vor încorda corzile vocale pentru a-ți zburli părul pe mâini. Bonus, primești și un eleron uriaș montat pe hayon și un difuzor fals.

Așadar, dacă nu ești neapărat un pasionat al mașinilor de performanță, X3 M Competition nu îți va atrage atenția. Unii nu vor înțelege cum de merge așa tare un BMW „familist”.

Nu ne-a placut

  • Rigiditatea suspensiei în modul normal
  • Informațiile transmise de direcție
  • Sunetul destul de rezervat all motorului

Ultimele teste

Comentarii (12)

  • fan skoda
    O masina sportiva si frumoasa. Este foarte buna pentru cei care vor un SUV foarte performant, cu accelerari fulminante si lux. Este scump, dar cei cu multi bani, bogati, nu se vor uita nici la pret, nici la consum. Arata foarte agresiv masina. Materialele foarte bune sunt foarte importante intr-o masina premium. In Romania acest SUV nu-si are locul. Nu vei putea sa mergi rapid. In Germania, acest SUV este un monstru. Am mai vazut pe strada si Lamborghini Urus, dar aceste masini super-performante nu-si au locul aici. Pentru Romania, daca chiar vrei un SUV destul de performant, este buna o Skoda Kodiaq vRS.

    Acest BMW X3 M competition este facut pentru accelerari fulminante. O masina foarte performanta.

    Skoda Kodiaq vRS este o masina sportiva si performanta, dar nu este ca acest X3 M
    X3 M este o masina brutala si agresiva.
    Kodiaq vRS este si ea o masina sportiva si destul de performanta, dar nu este atat de brutala cum este acest X3 M. Este mai prentru Romania. Nu are accelerari atat de bruste. X3 M este facut pentru Germania. Acolo poti sa mergi su cu 200 km/h. X3 M este prea brutal pentru Romania.
    5 26
  • ...serios?
    5 5
  • petrush
    AM,BM
    citez: ...gata sa te loveasca in moalele capului, si...loviturile cuplului motor au fost naucitoare. asta sa fie motivul pentru care la ne-a placut se repeta calitatea materialelor?
    4 3
  • Costel
    skodo ,

    tu oi punctat excelent si nu ma sfiesc sa-ti venerez public atentia distributiva in automotive dar mai ales sa-ti prezint anticipatele si mai mult decat necesarele multumiri ale acelora pentru care decizia unei viitoare achizitii ii musai inlesnita fiindca dupa ce m-oi documentat si eu datele brute is intr-adevar irefutabile: la Kodiaq vRS is 500 Nm obtinuti dintr-un motor de 2000 cm3 iar BMW o reusit cu chiu cu vai sa ofere abia 600 Nm din 3000 cm3 pentru o declinare si M si Competition pe deasupra ,tocmai de aceea respectivii 55-60 000 Euro pentru atletul din Mlada ,maestru emerit pe Nordschleife pe deasupra, merita fiecare centima
    10 11
  • Inca mai merita intrat p-aici pentru teste atat de colorat-plastic scrise, chiar daca lipsesc date ca timpi reprize, decibeli, distante franare etc.
    Kudos @Bogdan deci.
    Nu inseamna insa ca MX3 pardon X3M nu ar fi o inutilitate flagranta, la fel ca segmentul suvo-performant cica.
    15 2
  • Andrei
    Un SUV de 2 tone, 4x4 permanent, cu centru de greutate inalt, testat pe circuit. Pentru ca...nu stiu. Cred ca pe viraje stranse e cumplit. As fi vrut sa il vad cum patineaza in gol pe o panta inierbata cu anvelopele alea late de asfalt sau blocat in noroi de 5 cm. Acum avem 4x4 de circuit, ce timpuri decadente am trait. Dar lucrurile par sa se schimbe fulgerator si acest X3M sa ramana un fel de mamut lanos nascut degeaba.
    17 2
  • Pacat, vroiam sa vad un tabel comparativ cu concurenta. Cifre clare, care pe care. Asa, cu numerele ascunse in text, nu mi se pare sportiv :):):)
    5 1
  • inexorabil
    @mk8 şi @Andrei, evident că noţiunea de SUV s-a denaturat, mai precis s-a citadinizat sau, mă rog, s-a citadino-flatulat. Vorbim despre un “sindrom” global. Pentru stârnirea “senzaţiilor tari”, de perceput (musai) în sălbăticii-standard, aş recomanda…noul Chevrolet Silverado, dar nu oricare, ci acela tributar bestiei tehnice Duramax 6.6 V8 turbodiesel. Primeşti 445 CP, dar mai ales…1234 Nm (disponibili sub 2000 RPM), suficienţi pentru a te urca inclusiv pe Turnul Babel bruxellez. Caz în care ai striga: “Pârtie, măi comunitarilor!” (să forţăm chiar şi un acronim: PMC :D). După care le fluturi, cu geamul lăsat, drapelul rusesc, britanic, polonez, maghiar sau...italian. Dacă nu chiar al Unchiului Sam (numai să nu scrie pe vreo margine “Department of Deep State”).

    A,CE bine,ADIKKK minunat.

    Dar se poate şi mai mult (culmea, “din fabrică”).

    Aşadar, cui îi pasă de “plajă” sau de “v-max” ? Orgasme pentru/de la piţi. Punct.
    6 3
  • inexorabil
    PS. Băieţi, văd că aveţi nemulţumiri legate de maniera lui Bogdan (mie însă îmi place oricum). Nu vă poate oferi chiar totul. Să fim, deci, rezonabili. Iar dacă, volens nolens, vom fi realmente “izolaţi umanitar” (acasă) cu toţii (ah, casă, dulce casă; mă emolţionez, nu alta), atunci mă voi delecta şi cu stilul (inconfundabil) lui BM, dacă nu cumva aş avea şansa de a citi/viziona tot ce mi-a “scăpat” în cazul dumnealui.
    5 2
  • @costel motorul de Volkswagen e diesel, cel de BMW e benzină. Inainte de a achiziţiona, testează. Skoda are un raport preţ/calitate bun şi e destul de fiabilă, însă e poziţionată cam ultima dpdv al calităţii în grupul VW.
    6 1
  • Hmm..problema la masina asta este ca are prea putini cai. plus motor de doar 3.0. Pai nu te poti infige instant in stalp cu asa ceva. nu puteau sa puna si ei 700 de cai eventual, sa nu apuci sa pleci de pe loc ca ai si prins 100km/h. ca noua asta ne place, tara de melteni cu bani facuti din contracte cu statul.
    11 0
  • Să dai 100.000 coco pe o mașinuță cu aspect comun mi se pare cam masochist.
    4 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru