Drivetest SEAT Leon ST (2014-2017)

1.2 TSI 110CP Aut Style
SEAT Leon ST (2014-2017) zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 24.06.2014
Donaţie pentru familie

Seat Leon a ajuns la cea de-a treia generaţie şi are acum şi o versiune break, pe lângă un coupe aflat, de asemenea, la prima generaţie. După cum este şi cazul hatchback-ului, modelul iberic beneficiază de aproape toate motorizările, transmisiile şi tehnologiile din gamele echivalente ale mărcilor Volkswagen şi Skoda, cu care împarte platforma MQB, diferenţierea fiind făcută de mici reglaje şi de un design diferit.

Modelul spaniol reuşeşte să atragă atenţia asupra sa prin aspectul angular, diferit de stilul sobru afişat de Octavia Combi şi de Golf Variant. Datorită acestei caracteristici, Leon ST este mai bine pregătit să lupte cot la cot cu unii rivali din segment care abordează un design curajos sau sportiv, pe lângă competitorii mai tradiţionali, cu care s-ar fi luptat oricum. Practic, Seat a primit tot ce-i trebuia în materie de motoare şi tehnologie de la Grupul Volkswagen pentru a face un break competitiv.

Să vedem dacă un Seat Leon ST are tot ce-i trebuie să se lupte break-urile compacte cu mai multă istorie în spate sau dacă mai necesită ajustări pe masa de operaţie a concernului Volkswagen.

SEAT Leon ST (2014-2017)
1.2 TSI 110CP Aut Style

  • Pret de pornire 15.913 €
  • Pret model testat 24.403 €
  • Taxa auto 58 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Seat Leon ST este oferit în compania mai multor motorizări, dar subiectul testului nostru este echipat cu un motor 1.2 TSI de 105 CP şi cu o transmisie DSG cu şapte trepte. Combinaţia de motor deja premiat de mai multe ori cu titlul de "Engine of The Year" şi de transmisie unanim apreciată între cei care au încercat-o nu are cum să dea greş, cu toate că unii rivali au prins din urmă concernul Volkswagen, cel care a oferit aceste tehnologii subsidiarei sale din Spania, şi au apărut pe piaţă modele care surclasează această pereche la unele aspecte.

În oferta Renault, spre exemplu, regăsim motorizarea 1.2 TCe, un motor turbo de 130 CP, oferită în compania unei transmisii EDC cu două ambreiaje, disponibilă şi pentru caroseria break din gama Megane, botezată Megane ST. La Ford există transmisia PowerShift cu două ambreiaje şi motorul 1.0 EcoBoost, de asemenea premiat cu "Engine of The Year" la categoria sa, dar cele două nu pot fi comandate împreună alături de caroseria break din gama Focus, dar facelift-ul modelului ar trebui să ne ofere această posibilitate începând cu anul 2015.

Propulsorul de 1.2 litri din echiparea lui Leon ST este mai mult decât suficient pentru cei care nu doresc neapărat să plece primii de la semafor şi acceptă mici concesii în materie de consum - dacă abordează un regim sportiv - pentru avantaje fiscale la achiziţie şi în toţii anii de proprietate. O scurtă analiză a specificaţiilor arată că aceste compromisuri nu sunt deloc mari, Leon ST 1.2 TSI DSG oferind valori foarte bune în segment, deşi alte modele au mai mulţi cai putere în dotare.

Reprizele sunt potrivite pentru o compactă cu 105 CP, ceea ce nu mai este aşa de mult în anul 2014, dar situaţia ar putea să nu mai fie la fel de fericită odată ce maşina este încărcată, ceea ce ar tăia din avantajul celei mai reduse mase din segment. Transmisia răspunde exemplar la comenzi şi operează într-un mod intuitiv, reuşind să anticipeze ceea ce doreşte şoferul de la aceasta. Nivelul de zgomot perceput în habitaclu este scăzut, motorizarea făcându-se auzită abia în partea superioară a plajei de turaţii. Sistemul Start-Stop aduce un aport semnificativ la reducerea consumului de carburant în mediul urban.

Consum

Seat anunţă un consum de 5.0 litri la sută pentru Leon ST 1.2 TSI DSG în regim mixt, conform ciclului standard NEDC. Valoarea este egalată fără probleme de fraţii săi de platformă, Octavia Combi 1.2 TSI DSG şi Golf Variant 1.2 TSI DSG. Aşadar, primul loc pe podium este împărţit de trei modele, toate create de concernul Volkswagen.

A doua poziţie în revine lui Megane ST 1.2 TCe EDC, cu 5.6 litri la sută. Următoarele locuri le revin modelelor compacte echipate cu motoare aspirate alimentate cu benzină şi oferite alături de transmisii automate, respectiv Auris Touring Sports 1.6 Valvematic CVT, Focus 1.6 Ti-VCT PowerShift, Civic Tourer 1.8 i-VTEC AT şi Astra ST 1.6 Auto. Modelele echivalente din gamele Hyundai şi Kia nu au apărut în comparaţia noastră deoarece nu oferă motorizări alimentate cu benzină în compania transmisiilor automate, în timp ce versiunea Tourer a lui Honda Civic apare în comparaţie datorită preţului apropiat de cel al Leon-ului în versiunea testată.

În cadrul testului nostru, am obţinut un consum urban de 6.5 litri la sută cu Seat Leon ST 1.2 TSI DSG, în contextul unui trafic relaxat şi a unui stil de conducere economic, cu toate că am folosit instalaţia de climatizare. Dacă vorbim despre un trafic ceva mai aglomerat, consumul de carburant urcă la 7.2 litri la sută, în acelaşi stil de rulare.

Pe autostradă, la 130 km/h, turometrul afişează 2.800 rpm, iar consumul se stabilizează la 8.1 litri la sută. În afara oraşului, consumul de carburant se stabilizează la şase litri la sută la o rulare în limitele normelor legale de viteză.

Performanţe

Doar 0.3 secunde îl despart pe Seat Leon ST 1.2 TSI DSG să fie lider la capitolul acceleraţie în rândul compactelor break cu transmisie automată şi motor turbo de cilindree mică (desigur, înfrânge şi aspiratele cu putere echivalentă şi transmisie automată). Aşadar, vorbim despre 10.3 secunde până la sută şi o viteză maximă de 191 km/h. Modelul iberic este depăşit doar de Renault Megane SportTourer 1.2 TCe EDC, care afişează 10 secunde până la sută şi o viteză maximă de 190 km/h, datorită celor 25 CP şi 15 Nm în plus.

Al treilea loc pe podium îi revine lui Octavia Combi 1.2 TSI DSG, cu 10.6 secunde, în faţa fratelui de platformă, Golf Variant 1.2 TSI DSG, care anunţă 10.7 secunde. În urma acestora se află modelele menţionate la capitolul anterior, dar nu tocmai în aceeaşi ordine.

Aşadar, putem să spunem că lui Leon ST i-a priit experienţa concernului Volkswagen în materie de trasmisii şi motoare turbo, mai ales că reuşeşte să-şi depăşească fraţii de platformă atât la performanţe, cât şi la consum, pe lângă faptul că are o masă mai redusă decât aceştia.

Interior

Primul lucru pe care-l observi la interiorul lui Seat Leon ST este bordul angular, urmat de volanul cu un design sportiv şi de ceasurile de bord cu un aspect la fel de sportiv. Din păcate, Leon-ul testat de noi nu beneficia de sistemul multimedia cu ecranul mai mare, care aducea şi mai multe funcţii, ceea ce înseamnă că ne-am mulţumit cu un afişaj care nu arată la fel de modern precum bordul şi exteriorul maşinii, iar acelaşi lucru poate fi spus şi despre grafica ecranului respectiv.

Spaţiul oferit la bord, pentru că asta ne interesează cel mai mult la un break, este generos, iar portbagajul este unul dintre cel mai bune din segment. La capitolul volum al portbagajului, Leon ST este depăşit doar de Honda Civic Tourer, de Skoda Octavia Combi şi de Volkswagen Golf Variant.

Locurile din faţă sunt destul de confortabile, şi asigură un suport lateral de dimensiuni rezonabile. Spaţiile de depozitare par să fie bine gândite, iar calitatea materialelor de la bord se află în media industriei, cu toate că majoritatea materialelor de la bord, cu excepţia planşei propriu-zise şi a volanului, sunt mai tari decât ne-am fi dorit.

Ne aşteptam la ceva mai multă imaginaţie din partea echipei de design pentru modelul tapiţeriei textile. Tot la capitolul critici, clapetele de deschidere a uşilor, montate pe feţele de uşi, au un design forţat, la fel cum au şi fantele de aerisire, iar portul USB este montat în torpedo şi poate fi folosit doar cu un cablu special de adaptare. Pe de altă parte, este de apreciat că spaniolii au avut curajul să se depărteze de registrul clasic al acestor elemente.

Preţ de achiziţie

Gama Seat Leon ST pleacă de la 15.900 euro cu TVA inclus pe piaţa din România. Combinaţia de motorizare şi transmisie despre care v-am vorbit în acest test vine doar în compania nivelului de echipare Style, cel mijlociu, iar preţul său de pornire este de 19.430 euro cu TVA inclus în România.

Dintre toţi competitorii cu care l-am comparat mai sus, doar doi au un preţ de pornire mai mare pentru un nivel de echipare mediu în gama respectivă, anume Volkswagen Golf Variant Comfortline şi Honda Civic Tourer Sport. Chiar şi aşa, diferenţa dintre acestea şi Leon-ul care a făcut subiectul acestui test este de câteva sute de euro. Cel mai accesibil model din comparaţia noastră de mai sus este Renault Megane ST 1.2 TCe EDC, cu un preţ de pornire de 16.650 euro cu TVA inclus, semnificativ mai mic decât al Leon-ului cu motorizare şi transmisie comparabilă.

Exemplarul testat de noi beneficia de o serie de dotări suplimentare, care i-au au adus un preţ de 24.400 de euro. Printre dotările respective se numără o trapă panoramică din sticlă, care costă 940 de euro, dar lipsesc senzorii de parcare, care ar fi costat puţin peste 300 de euro. Mărturisim că nu am fi ales aceeaşi configuraţie, preferând senzorii de parcare şi un sistem multimedia mai avansat în locul trapei panoramice.

Siguranţă

Seat Leon a fost testat de EuroNCAP încă din 2012 şi a obţinut cinci stele de siguranţă. Ca de obicei, rezultatele obţinute de o versiune de caroserie se reflectă şi asupra break-ului, deci vorbim tot de cinci stele şi pentru primul break din istoria compactei iberice cu platformă de origine germană.

Leon se mândreşte cu toată gama de sisteme de siguranţă dezvoltată de Volkswagen pentru Golf 7 şi împărţită cu Octavia III. Aşadar, putem comanda un tempomat adaptiv cu frânare automată (cum avea exemplarul testat) sistem de frânare automată pentru prevenirea impactului la viteze mici şi altele de acest gen, cum ar fi sistemul de monitorizare a unghiului mort.

Ţinută de drum

Datorită donaţiei generoase de tehnologie făcută de Grupul Volkswagen, Leon ST se poate mândri cu rezultate bune la capitolul ținută de drum. Direcţia este precisă în majoritatea timpului, cu toate că asistarea electrică îţi dă uneori senzaţia că foloseşti un volan de Playstation echipat cu force feedback, dar aceste situaţii sunt rare şi apar doar la bracarea volanului cu câteva grade, nu la virajele unde chiar ai nevoie de feeling din partea direcţiei.

La fel ca la celălalt Leon testat de noi, exemplarul testat nu beneficia de suspensia spate Multilink, care este disponibilă exclusiv pe motoarele de putere mai mare. Pentru că nu am testat-o încă pe Leon, nu știm încă ce am pierdut.

În orice caz, Leon ST se bucură de o ţinută de drum corectă, influenţa platformei MQB fiind mai mult decât vizibilă în felul în care maşina se aşterne pe şosea. Nivelul de confort asigurat este agreabil din postura unui şofer tânăr care apreciază atât modelele cu veleităţi sportive, cât şi modelele confortabile, cu toate că un familist ceva mai în vârstă ar putea dori ca balanţa să fi fost îndreptată mai mult spre confort.

Vizibilitate

Încă din primul moment în care m-am urcat la bordul lui Leon, am remarcat oglinzile laterale ascuţite. Acestea au dimensiuni potrivite şi se achită cu brio de sarcinile lor, cu toate că necesită o perioadă de adaptare din partea şoferului. Pe de altă parte, era de aşteptat ca o maşină cu unghiuri curajoase să nu vină cu oglinzi laterale rotunjite sau clasice, nu-i aşa?

Montantul parbrizului poate fi deranjant, în special atunci când abordaţi viraje lente la stânga. Fără senzori de parcare, cum era maşina noastră de test, parcarea laterală şi gararea cu spatele ar putea să vă impună mici dificultăţi, în special pe întuneric. S-ar putea să le mulţumiţi, cu ghilimelele de rigoare, designerilor care au realizat oglinzile laterale pentru acest aspect, dar trebuie să vă "mulţumiţi" şi singuri, că nu aţi comandat un set de senzori de parcare pentru o maşină în anul 2014, când ştim cu toţii cât de aglomerate sunt parcările în România, cum parchează colegii noştri de trafic şi cum se comportă ei când aşteaptă ca un şofer să parcheze şi nu au loc să treacă de el.

Tehnologie

În ceea ce priveşte interfaţa tehnologică, afişajul central găzduieşte conexiunea telefonului mobil, a iPod-ului şi a tuturor gadget-urilor de care ai nevoie în maşină, pe lângă sistemul audio.

Sistemul audio este corect, dar nu excepţional, lucru normal pentru o compactă de acest nivel, Leon ST Style având opt difuzoare pentru urechile tale şi ale familiei.

Lista de dotări tehnologice asigură necesităţile de zi cu zi, de la geamuri electrice şi cheie-briceag cu închidere centralizată până la senzori de lumină şi ploaie, Bluetooth, comenzi vocale şi, desigur, comenzi pe volan. Dar Leon nu vine cu nimic special la acest capitol, niciun fel de surpriză care să-l diferenţieze de turmă.

Ne-a dezămăgit amplasarea mufei USB şi faptul că aceasta este accesibilă doar printr-un adaptor special, sub forma unui cablu, pe care-l poţi pierde dacă eşti neatent şi te trezeşti şi fără muzica preferată şi fără cablul care-ţi asigură interfaţa. Tot la capitolul dezamăgiri se numără şi grafica sistemului multimedia, care aminteşte de ceea ce am fi găsit acum vreo zece ani la alţi producători. Sperăm că facelift-ul va remedia această problemă pentru echipările inferioare şi medii ale lui Leon. Afişajul dintre ceasurile de bord are o grafică bună şi oferă suficiente informaţii, o altă moştenire de la Volkswagen Group.

Vestea bună pentru clienţii care comandă sistemul multimedia superior, cate costă câteva sute de euro în plus, este că acesta vine cu o grafică potrivită secolului XXI.

Design

Leon demonstrează că Grupul Volkswagen poate să deseneze maşini cu personalitate fără ca acestea să coste foarte mult. Modelul iberic se distanţează de fraţii săi de platformă la acest capitol, beneficiind de un aspect care-l scoate în evidenţă în parcare, dar ar putea să-l ţină în parcarea dealerilor dacă nu va fi apreciat de clienţii de break-uri din Europa, unii dintre ei fiind mai conservatori din fire.

Opinia unanimă în redacţie este că Leon "bate" Golf la orice oră la nivelul designului exterior, chiar şi fără farurile opţionale cu LED - premieră în segment. Acestea vin standard pentru nivelul de echipare de top, dar pot fi comandate şi pentru Style (contra sumei de 1.300 de euro, făcând parte dintr-un pachet mai mare). În prezenţa LED-urilor, Leon primeşte o infuzie de atitudine care-l ajută să-l facă pe Golf 7 să pară conservator şi chiar demodat din unele unghiuri. Privind segmentul compact pe larg, Leon le face față greilor segmentului, singurele semne de întrebare apărând la nivelul preferințelor personale.

Dacă vrei linii curbe, Seat nu te poate ajuta. Dacă vrei linii măsurabile cu un echer şi te-ai săturat să vezi maşini cu aspect conservator, dar totuşi tehnologia germană este pe gustul tău, Leon ST e pentru tine.

Nu ne-a placut

  • Anumite elemente de design de la interior nu sunt la fel de reuşite precum este exteriorul
  • Preţul ridicat al versiunii
  • Direcţia se simte prea asistată în unele momente
  • Afişaj sistem multimedia şi soluţie tehnică port USB
  • Unele materiale de la bord sunt mai tari decât ne-am fi dorit
Date tehnice - SEAT Leon ST (2014-2017) 1.2 TSI 110CP Aut Style
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1197
Lungime mm
4535
Putere maxima CP (rpm)
105 (5500)
Latime mm
1816
Cuplu maxim Nm (rpm)
175 (1400)
Inaltime mm
1451
Viteza maxima km/h
194
Greutate kg
1205
Acceleratie 0-100 km/h s
10.1
Ampatament mm
2636
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
50
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
587
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre SEAT Leon ST (2014-2017)

Ultimele teste

Comentarii (16)

  • asta e problema cu motoarele turbo pe benzina. indiferent ca e logan, leon, golf, focus etc:
    "Pe autostradă, la 130 km/h, turometrul afişează 2.800 rpm, iar consumul se stabilizează la 8.1 litri la sută. În afara oraşului, consumul de carburant se stabilizează la şase litri la sută la o rulare în limitele normelor legale de viteză."

    masina nu e facuta pentru autostrada din pricina motorului.
    in rest masina costa asa mult ca are multe optionale.
    25 5
  • Nu cred ca pe autostrada la 130 km/h consuma 8.1, din moment ce un rapid 1.2 tsi 86 cp la 130 km/h pe autostrada (3000rpm) nu trece de 7.1. Afara, acest leon nu cred ca ar consuma asa mult cat se spune in acest test, din moment ce atat un rapid 86 cp cat si o octavia 2 1.2 tsi, mers afara in limite legale, consuma garantat sub 5l/100 km.
    Nu inteleg ce teste faceti voi.
    15 9
  • crede-ma And, la 130km/h, consuma 8. poate rapidul ala consuma 7 ca are turbina mai mica, de aceea si 86cp. tot mi se pare mult.
    da, la 90km/h consuma putin, 5,5-6. si la 1.4tsi e la fel.
    10 4
  • cred ca ar fi o idee sa fie specificat la motor/transmisie si la ce turatii sunt acei cai, ce cuplu are si la ce turatii, daca ar apare pe undeva si un grafic cu plaja de cuplu si turatii, suprapuse, as avea certitudinea ca citesc un site de informare auto.
    Bine ca are 105 cp si 4.5 stele, ma simt complet informat. Sa ma duc acuma sa caut pe alte situri specificatiile?
    9 8
  • @eee
    Chiar deasupra căsuţei în care ai scris comentariul se află un tabel cu datele tehnice ale versiunii testate de noi.

    Te invit să-l studiezi, vei găsi acolo toate răspunsurile solicitate.

    Cât despre graficul cu plaja de cuplu şi de turaţii, acesta nu este disponibil întotdeauna pentru fiecare motorizare în parte, iar reprezentanţii constructorilor nu ne pot furniza nici ei acest lucru.
    9 2
  • Nu vreau sa fiu pricinos, insa mi-e greu de crezut ca intr-un trafic aglomerat ca cel din Bucuresti consuma doar 7.2 in conditiile in care aspirate de 1.4 si 100-110 cai consuma 11-12. Undeva pe la 8-9 trebuie sa fie consumul urban real in cazul aglomeratiei din Bucuresti.

    Masina imi place, are dotari moderne si arata bine insa sicer daca as avea de dat 25.000 de euro pe un break din clasa compacta m-as indrepta spre Civic Tourer 1.6 Sport MT care pe langa faptul ca are un design mai spectaculos si materiale mai bune la interior, are un consum mixt declarat de doar 3.9
    21 16
  • Marian
    Cred ca un Peugeot 308 break il face la cateva capitole, gen dimensiune portbagaj, design interior/exterior, dar cred ca nu se califica pentru comparativ din cauza ca nu are o combinatie motor/cutie automata in acest moment. Asteptam noile motoare tubo in 3 si poate si o cutie care sa poata tine pasul cu un dsg.
    6 8
  • Andrei
    @ Sebastian nu va furnizeaza nici voua,dar cui atunci...daca nici specialistii nu au acces la date,cumparatorii din Romania cu atat mai putin...ar trebui ca macar voi sa faceti mai mult in privinta asta,sa aflati mai multe si sa puneti datele putin simplificate publicului larg,asta in caz ca doriti acest lucru,din imi pot da seama,majoritatea au interesul sa ne prosteasca/pacaleasca,in cazul in care pe unii dintre noi nu ne duce atat de mult capul ca pe "specialisti"....in Romania este un obicei sa se ia in ras cel mai putin stiutor si sa se profite de pe urma lui,in loc sa fie ajutat cel cu slabiciuni,indrumat si sprijinit catre "stiinta",asta ca "nici noi nu avem acces" nu exista in cazul unora care se ocupa numai de domeniul auto
    4 0
  • razvanis
    In ecuatia consumului cea mai mare pondere o are soferul, fie ca e cutie automata sau manuala.
    Masinile pot dar daca soferii sunt incapabili degeaba visati consumuri.
    12 0
  • Oameni buni, demonstrez oricui si oricând ca rapidul de 86 si octavia 2 1.2 tsi, la 90 km/h consuma sub 5, chiar undeva la 4,5 se poate!!! Si incarcate normal...mediu,nu doar cu soferul.

    6l/100 km consuma mers undeva la 120 km/h si cu un stil mai agresiv, daca depasesti intr-una ca idiotu.
    6 5
  • @Marian
    308 e frumos? mi-e greata de el
    10 10
  • @And...pentru un motor de 86CP nu m-as lauda cu astfel de "performante". La vremea lui o fi fost o chestie, dar acum concurenta poate si mai bine. Iar preturile in curtea VAG sunt prohibitive...

    e bine ca tu esti multumit...pana la urma asta conteaza
    5 3
  • @And: nu te contrazice nimeni. noi vorbeam de viteza de croaziera de130km/h pe autostrada.
    3 3
  • @sandu. De acelasi lucru vorbesc si eu...
    3 3
  • Marian: 308 are deja 2 motoare, car epoa hartie sunt peste ce are acum vag
    1.0 THP 110cp si 1.2 THP 130cp. pe 308sw gasesti 1.2ul asta.
    0 2
  • pardon, de ala de 1l nu sunt sigur, am citit intr`un articol ca il au, insa n`am gasit masina care sa vina cu el. ma mai documentez.
    0 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru