Drivetest Honda Insight (2009-2014)

Honda Insight (2009-2014) zoom
de Mircea Meșter, Foto: golfuletzstudio.ro
Sambata, 12.09.2009
Nevoia de experimente
Honda Insight este un experiment necesar. Necesar mai ales celor de la Honda, care nu puteau sa stea cu mainile in san privind succesul de piata pe care il are Toyota Prius. Deocamdata, noua nu ne este atat de necesar pe cat pare. Motivul: rotile masinii sunt invartite de un motor pe benzina identic cu cel pe care il avem cu totii sub capota. Acesta este doar ajutat de unul electric, rolul acestui "complex" generator de putere fiind acela de a scadea consumul. Nu va asteptati la vreo electrica inedita care sa va faca sa va doriti imediat sa treceti pe linie ecologica. Ce nu se stie foarte bine este insa faptul ca Insight se afla la a doua generatie, prima fiind lansata de Honda in 1999 in stilul in care se lansau rachetele experimentale la inceputurile NASA. Altfel spus, Insight nu pleaca de la zero, iar acesta este un avantaj din anumite puncte de vedere. Cel mai important dintre acestea: pretul.

Motor / Transmisie

Insight beneficiaza de un sistem hibrid bazat pe un motor termic de 1.3 litri si unul electric. Pachetul a fost botezat oficial de Honda Integrated Motor Assist (IMA) si dezvolta in total 98 de cai putere si 167 Nm. Partea buna e ca intreg cuplul este disponibil extrem de jos in plaja de turatii, undeva sub 1000 rpm, datorita aportului electric al sistemului IMA. Iar acest lucru se traduce prin plecari sustinute pe distante scurte, cum se intampla la semafor, acolo unde un Insight "invatat" poate sa faca furori. Ceea ce trebuie sa stiti este insa faptul ca Insight nu opereaza in niciun moment full-electric, astfel ca nu trebuie sa visati la atat de pomenita liniste completa la rulare. Totusi, faptul ca Insight nu prezinta mari diferente de comportament fata de o compacta normala din punctul de vedere al modului in care se simte motorul este un avantaj in lupta cu Prius. Lucrurile se schimba cand vorbim de transmisie, inginerii Honda montand pe Insight cu un pachet CVT (Continously Variable Transmission). Dupa ce te farmeca prin faptul ca CVT nu schimba virtual vitezele, facandu-te sa te simti ca intr-o masina cu transmisie automata perfecta, sistemul isi arata totusi limitele. Practic, cutia pastreaza turatia motorului la un nivel considerat perfect in orice conditie, indiferent de viteza de rulare, astfel ca atingerea vitezei de top pe autostrada devine o sracina dificila din punct de vedere tehnic si (mai ales) auditiv. Exista si un mod Sport de rulare, caz in care turatia considerata perfecta urca subtil iar bateria motorului electric se goleste mai repede, destul pentru ca cel de la volan sa simta o schimbare de comportament dinamic. Nu e insa vorba de ceva agresiv. In plus, daca ne intrebati pe noi, aparitia modului S de abordare a cutiei CVT este virtual inutila pe un astfel de model. E ca si cum ai pune un mod de rulare Eco pe Bugatti Veyron.

Consum

Atunci cand te afli la volanul unui model hibrid, scopul declarat este acela de a scoate un consum cat mai redus cu putinta. Iar Insight este plin de sisteme care te ajuta sa faci asta si sa iesi la liman cu un rezervor cat mai plin cu putinta. Iar cel mai evident element in acest sens este programul computerului de bord care iti arata cat de ecologic (a se citi "zgarcit") esti. Pe scurt, cu cat mai multe frunze infloresc pe copacii electronici afisati pe display, cu atat mai "curat" circuli. In plus, Insight dispune in standard de un sistem Stop&Start care opreste motorul la semafor si il porneste imediat ce iei piciorul de pe pedala de frana. Per total, consumul lui Insight este direct proportional cu butoanele apasate pe bord si cu deschiderea spre aventura a celui de la volan. Butoanele se numesc "Sport" si "Eco", iar cheful de aventura se masoara in modul in care apesi pedala de acceleratie. Ei bine, pentru ca am testat masina in conditii de trafic aglomerat, ne-am permis sa tragem la maximum in jos de consumul modelului Honda. Daca in cartea tehnica ne este anuntat un consum urban de 4.7 litri, iar unul extern de 4.6 litri, cifrele reale regasite de Automarket pe computerul de bord in timpul testului au urcat pana la 5.7 litri in oras si la tot atat in afara. Pana la urma, o compacta de oras care reuseste sa te face sa vizitezi rar benzinariile reprezinta un castig pentru piata. Partea proasta e ca Prius reuseste sa scoata un consum cu jumatate de litru/100 km mai bun in conditiile in care puterea maxima a complexului motor termic/motor electric este simtitor mai ridicata. Una peste alta, exista o "mica" mare problema pentru Insight si pentru Prius deopotriva: cifrele anuntate ale consumului sunt atacate in ultimul timp de dieselurile clasice ale concurentei in segmentul compact.

Performanţe

E simplu: nu o sa va cumparati un hibrid pentru performante. Daca va doriti o masina care sa ridice pretentii la o provocare contra-cronometru, incercati in alta parte si pe alt tip de model. Mai ales daca va asteptati la performante ridicate pe sosele. In oras, apasarea butonului Sport reuseste sa faca o diferenta, insa aceasta este subtila, dublata atunci cand renunti la modul de rulare Eco. Trecand la matematica si fizica pura, Insight va arunca de la 0 la 100 km/h in 12.4 secunde, viteza maxima pe care o puteti atinge fiind de 182 de kilometri pe ora.

Interior

La capitolul materiale utilizate, Honda nu trece peste media actuala a segmentului. Plasticele utilizate iti dau imediat o senzatie de model ieftin, aceasta fiind una dintre solutiile pe care Honda a le-a ales pentru a scadea pretul modelului in comparatie cu cel al principalului sau concurent. Cu toate acestea, asezarea comenzilor pe bord si senzatia pe care o ai la volan nu este una low-cost, datorita faptului ca inginerii si designerii Honda au lucrat cu atentie pentru ca soferul sa se simta intotdeauna confortabil. Daca instrumentarul de bord cu design modern este concentrat in doua butoane rotative de dimensiuni ceva mai mari (unul pentru sistemul de climatizare, celalalt pentru cel audio), spectacolul de care ai parte in zona indicatoarelor necesita mai multa atentie si mai ales mai mult timp pentru a te obisnui cu "limbajul" tehnic al lui Insight. Totul se desfasoara in doua nuante, albastru si verde, unde verdele este simbolul unui stil de condus ecologic, iar albastrul e culoarea reprezentativa pentru cei care nu tin la consum. Vitezometrul digital este primul loc in care observi acest joc de culori: daca fondul acestuia este in mod normal albastru, acesta se schimba in verde daca hotarasti sa rulezi cu gandul la consum. Solutia Honda nu este una superficiala, asezarea vitezometrului in campul vizual periferic reusind sa te faca sa observi cum conduci fara a fi nevoit sa analizezi atent indicatiile computerului de bord. Celelalte indicatoare includ display-ul aflat in centrul turometrului analog si mai ales indicatorul din stanga, care te anunta live daca bateria se incarca sau se descarca in momentul in care il privesti. Credeti-ma pe cuvant, e distractiv chiar si challenge-ul de a mentine acul incarcarii pe verde la Insight, pentru ca acesta este extrem de sensibil la diferitele situatii in care te trezesti implicat in traficul bucurestean. Tot la capitolul interior trebuie trecut si confortul ridicat pe care ti-l dau scaunele lui Insight mai ales in partea din spate, unde spatiul vertical este imens pentru o compacta, dar si zgomotul intruziv care inunda habitaclul atunci cand apesi mai serios pedala de acceleratie. Spatiul interior e generos, cu 408 litri disponibili in portbagaj. Acest ultim aspect este reversul placut al designului controversat al partii posterioare.

Preţ de achiziţie

Daca exista un element in care Insight ii ia fata mult mai cunoscutului Toyota Prius, acesta este in mod clar pretul de achizitie. Intr-o comparatie directa, Insight costa, cu toate taxele incluse, cu fix 4000 de euro mai putin decat Prius. Diferenta enorma este explicabila prin faptul ca Prius are la dispozitie mai multi cai putere si un consum mai bun, materialele din modelul Toyota fiind de asemenea de calitate mai ridicata. Aceste elemente nu i-au impiedicat insa pe cei de la Honda sa isi prezinte noul Insight pe piata ca fiind "cel mai ieftin hibrid din lume". Iar aceasta sintagma i-a bagat in sedinta pe cei de la Toyota, care au promis ca vor lansa o versiune mai putin dotata a lui Prius pentru a cobori mai aproape de pretul de pornire al lui Insight.

Siguranţă

Honda Insight a fost testat in cadrul celei mai recente reprize de teste EuroNCAP, umar la umar cu principalul sau rival, Prius. Ambele au primit cinci stele la capitolul siguranta pasagerilor, procentul de protectie a adultilor fiind usor mai bun la Insight (90%) in comparatie cu Prius (88%). Prius isi ia insa revansa la capitolul "protectia copiilor", unde hibridul Toyota bate cu 82 la 74. Marea surpriza a venit insa la capitolul "protectia pietonilor", acolo unde Insight a reusit sa se ridice la 76% protectie, una dintre cele mai ridicate valori inregistrate vreodata la testele organizatiei europene independente EuroNCAP. Un mic minus pentru faptul ca sistemul ESP nu este inclus in dotarea standard. In plus, Insight nu dispune de un airbag pentru genunchi, element prezent pe Prius.

Ţinută de drum

Directia reprezinta marele minus al modelului Honda. Complicata, deloc exacta si parca paralizata in anumite situatii, aceasta nu reprezinta in niciun fel dorinta latenta de sportivitate din fiecare dintre noi. Comportamentul dinamic nu incanta nici el, fiind foarte apropiat de cel al vechiului Prius. Deoarece vom testa insa noua generatie Prius abia peste doua saptamani, nu putem sa facem inca o comparatie intre cele doua modele la acest capitol. Oricum, nu va bazati pe Insight pentru manevre complexe, bruste sau fortate. Nu e cazul.

Vizibilitate

Designul posterior implica sacrificii la nivel de vizibilitate. Eleronul cu rol aerodinamic (element foarte important in cazul unui hibrid care trebuie sa consume cat mai putin) este asezat practic in mijlocul lunetei, impiedicand o vizualizare clara a ceea ce se intampla in spate. Dupa doua zile incepi insa sa te obisnuiesti cu ideea si cauti alte metode de a aborda problema. Cum ar fi inceredera oarba si neconditionata in senzorii de parcare. Acest minus este contract intr-o anumita masura de faptul ca partea frontala este construita astfel incat vizibilitatea sa se ridice la cote inalte si mai mult decat atat.

Tehnologie

Simplul fapt ca vorbim de un hibrid la dezvoltarea caruia a lucrat o armata de ingineri japonezi spune totul despre Insight. Pachetul IMA reprezinta varful tehnologic atins de Honda in campul tehnologiei hibride, insa complexitatea sa nu ajunge la nivelul sistemului omolog cu care se lauda Toyota pe Prius. Pe langa acesta, tehnologia de pe Insight inseamna un sistem audio de performante medii si, optional, un sistem de navigatie de ultima ora.

Design

Cu sase luni inainte de lansarea lui Insight, Honda isi promova noul hibrid in Statele Unite sustinand voalat ca Prius arata ca o bucata de cascaval. In aceste conditii, nu mica ne-a fost mirarea sa vedem, in momentul lansarii noului Insight, ca acesta a preluat aproape identic liniile generale prezente pe Prius. Totusi, exista o explicatie pentru acestea: aerodinamica. Conform expertilor, aceasta forma favorizeaza o rezistenta minima la rulare si, deci, un consum proportional. Cu toate acestea, Honda a reusit sa asezoneze forma generala neconventionala cu linii specifice gamei Accord, cum sunt blocurile optice frontale cu aspect dinamic. Per total, Insight este ceva mai reusit decat Prius, desi diferentele rezida dintr-o aplecare mai apasata a celor de la Honda inspre detalii. Oricum ar fi, Insight atrage privirile celor de pe strada. Nu am indraznit insa sa ii intrebam pe toti daca "magnetul" e unul pozitiv sau unul negativ.

Ultimele teste

Comentarii (6)

  • Eco ?!
    Intradevar , este greu sa iei o decizie pragmatica la cumpararea unei astfel de masini , care in opinia mea este un catir (adica nu sunt nici cal , dar nici magar acest soi de autoturisme ) Latura ecologica este virtuala , deoarece consumul de benzina este mic , dar nu extraordinar de mic ( nu se pomeneste dupa cati km de rulare se acopera diferenta dintre un diesel mic si acest sistem , in termeni concreti ) ....In plus , o astfel de masina costa suficient de mult ptr a nu deveni niste urmase ale VW Broscuta . Performantele dinamice nu sunt nici ele cine stie ce . Personal , ptr circulatia urbana sunt adeptul unor masini 100% electrice sau 100% hidrogen ( adica , ori poluam de ne sar capacele ori nu mai poluam deloc ). Combinatia asta de tehnologie sofisticata nu realizeaza acest deziderat . La banii dati pe o astfel de masina , poti cumpara linistit doua masini din clasa mica cu diesele avand un consum de cca 4% , chiar daca nu apar nici un fel de frunze pe bord . In Europa , nu cred ca vor prinde astfel de masini ( cifrele de vanzari ale lui Prius , aici , spun totul ) ci probabil pe continentul nord american , unde cei de acolo o vor folosi in paralel cu SUV -urile de 5-6 litri cilindree. Personal , nu ii vad rostul acestei tehnologii care nu face decat sa complice inutil vehiculul. Astept dezvoltarea tehnologiilor cu hidrogen , care intradevar , cred ca vor avea viitor .
    21 5
  • Etienne
    Insight
    Insight are o problema in fata lui Prius: nu este decat un Civic Hybrid cu alta caroserie si bord mai colorat. In timp ce rivalul de la Toyota e un model complet nou, Insight se bazeaza pe un model existent pe piata de ceva vreme si asta se observa. Hibridele sunt inca masini de imagine, iar asa ceva nu era permis, mai ales in cazul lui Honda de la care exista intotdeauna asteptari foarte mari. Drept dovada, strategia lor nu a dat roade decat cateva luni, Insight fiind depasit la vanzari de Prius care, conform testelor din revistele de specialitate, chiar este mai bun. Asa ca, potentialii clienti europeni asteapta hibridele diesel-electrice de la VW si Peugeot.
    6 8
  • SUPER MASINUTA !!!
    Este super masina!!! nu inteleg de ce ati depunctat-o asa de mult ...ati fost exagerati aici Automarket...rusine Mircea Mester...am vazut din articolele precedente ca tragi cu nemtii dar nici chiar asa...
    13 2
  • @Prius - cred ca mai avem un pic de asteptat la capitolul motorizari cu hidrogen ( tehnologii exista, dar inca sunt mai mult decat scumpe ).

    cat despre aceasta masina ... cred ca mai bine cumperi 2 masini mici, diesel si traiesti fericit pana la adanci batraneti . In zilele noastre se pot cumpara masini care ofera tot confortul necesar si au un consum de 5-6% in oras, ceea ce cred esu ca este suficient pentru o familie de "oraseni" . Nu spune nimeni ca nu ar trebui sa ai un BMW 320i pentru calatoriile in afara orasului ... dar sa dai pe o masina "eco" banii pentru care ai cumpara o masina "premium" .. grea decizie ( stiu ca bemveul ala costa vre-o 10mii mai mult, dar decat sa iau o honda... ) .
    1 5
  • costin
    CONCLUZIE
    cind am citit cite probleme imi aduce bautura, m-am lasat de citit... asa si cu masina, daca faci un calcul elementar, adunind pret masina, taxa inmatriculare, asigurare+casco, revizie, piese , spalat, imbunatatiri, taxe, impozite, accidente, reparatii, combustibil, parcare, (ro)viniete, taxe pod, amenzi, ridicari(1240 lei am platit anu asta), si altele... pai nu mai bine mergeam cu taxiul sau cu masina inchiriata cind aveam nevoie?
    3 4
  • o idee buna sincer
    cred ca si eu am facut calcul asta de cateva ori - si , intradevar, daca as merge cu taxi si masini inchiriate ar fi mai ieftin - - dar ca sa fie cu adevarat mai ieftin pentru viata de zi cu zi ar trebui sa existe un transport in comun corespunzator ( vorbesc de bucuresti, nu stiu cum este treaba in alte orase ) . Mi-ar placea enorm sa ma trezesc dimineata si sa merg la metrou si sa nu trebuiasca sa ma simt ca sardelele in conserva pana la serviciu ... si sa ajung si la timp ( sunt statii de metrou in care se sta minute in sir pentru a reusi sa inchida usile metroului... etc.. las' ca ne rezolva dom' doctor ) -- dar asta nu se poate, si ma sui cuminte in masina, merg pe stradutzele corespunzatoare ocolrii marilor "noduri" rutiere...ca-s cam innodate :P , si ajung la birou cam cu 25 de minute mai devreme decat daca as merge cu transportul in comun. Taxi pentru mers zilnic la serviciu ar fi , cred eu "exorbitant", pentru mine cred ca ar fi cam 60ron pe zi ... un pic cam mult
    1 5

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru