Drivetest MINI Cooper (2010-2014)

1.6 Cooper S
MINI Cooper (2010-2014) zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 13.04.2010
Pro Patria
Prima data cand auzi de o editie speciala a unui model, oricare ar fi acesta, te gandesti la o sumedenie de echipamente optionale trecute in standard, o vopsea speciala si jante deosebite, poate chiar si un kit de caroserie mai atractiv. Ocazional, producatorii pun aceste editii speciale in productie limitata si monteaza si cate o placuta pe consola centrala pentru a sublinia unicitatea unui model anume. In cazul lui Mini Cooper S Mayfair 50, editie dedicata celor 50 de ani de existenta a brandului Mini, pachetul de optionale care costa 5.400 de euro si ofera anumite materiale si culori in plus unui model care era deja interesant. Pachetul Mayfair 50 este doar pentru pasionati sau este chiar un must-have?

MINI Cooper (2010-2014)
1.6 Cooper S

  • Pret de pornire 25.730 €
  • Pret model testat 27.709 €
  • Taxa auto 239 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

La fel ca in cazul versiunii Cooper S Cabrio testate de noi in luna mai a anului trecut, Mini 50 Mayfair este echipat cu un motor 1.6 turbo de 175 CP si 240 Nm. Puterea maxima este livrata la 5.500 rpm, in timp ce cuplul motor maxim este furnizat intre 1.600 rpm si 5.000 rpm. Intre 1.700 rotatii pe minut si 4.500 rpm, propulsorul acestui model furnizeaza 260 Nm deoarece este activata functia de overboost. Gratie plajei de cuplu extrem de generoase si a amplasarii puterii maxime la doar 500 rpm peste nivelul superior al plajei de cuplu maxim, modelul prezinta un comportament dinamic foarte bun, fiind capabil de acceleratii impresionante in orice treapta. Reprizele oferite sunt foarte bune, iar cutia de viteze este etajata astfel incat sa ofere un echilibru intre un consum scazut de carburant si performante bune. Spre exemplu, ruland in cea de-a sasea treapta, Mini Cooper S atinge viteza de 120 km/h la 3.000 rpm, in timp ce la 3.200 rpm modelul are 130 km/h iar putin mai sus, la 3.400 rpm, are 140 km/h. Elasticitatea motorului este impresionanta, deoarece acest model poate sa ruleze cu usurinta prin oras in cea de-a sasea treapta cu doar 50-60 km/h, fara niciun fel de trepidatii. La fel ca in cazul exemplarului testat in mai 2009, Mini Cooper S Mayfair este echipat cu un sistem Start&Stop preluat de la BMW, pe care l-am testat pe durata unui weekend. Despre acest sistem vom vorbi insa la rubrica Consum, unde ii vom dezvalui capacitatile si reactiile in detaliu. Sunetul motorului este placut la toate turatiile, iar daca schimbati treaptele de viteza intr-un regim de turatii joase, veti fi impresionat de silentiozitatea de care da dovada acest propulsor – in principal gratie insonorizarii speciale. Timoneria precisa a acestui model este de laudat, dar cei de la Mini nu au facut nimic in ceea ce priveste amplasarea marsarierului, care poate fi cuplat din greseala daca veti actiona levierul schimbatorului de viteze in graba in incercarea de a cupla treapta 1. "Nervozitatea" acestui propulsor este remarcabila chiar si acum, iar tendinta de a smulge volanul din mainile soferului este la fel de prezenta ca si la intalnirea precedenta pe care am avut-o cu aceasta configuratie motor/transmisie. Daca doriti un plus de senzatii tari, va puteti folosi de butonul sport montat de cei de la Mini, care imbunateste raspunsul la acceleratie si schimba subtil sunetul evacuarii.

Consum

Timp de un weekend, am pus la incercare sistemul Start&Stop al acestui model pentru a afla exact ce consum de carburant vom reusi sa inregistram cu ajutorul acestuia. Dupa cum stiti, acest sistem opreste motorul in mod automat in momentul in care opriti la semafor si il reporneste in momentul in care actionati ambreiajul si cuplati o treapta de viteza. Rezultatele inregistrate au fost mai mult decat interesante in oras, reusind sa scadem consumul de la 12.3 litri la 100 kilometri la o valoare de numai 10.3 litri. Desigur, pe langa sistemul Start&Stop, am aplicat un stil de condus temperat, cu schimbari de trepte la turatii joase si o apasare extrem de delicata a pedalei din dreapta. Pentru protectia acestui propulsor, cei de la BMW au instalat o pompa de apa electrica si o pompa de ulei care functioneaza chiar si cand propulsorul este oprit de sistemul Start&Stop. De remarcat ar fi faptul ca in weekend-ul de test ne-am dat seama ca acest tip de sistem nu este unul conceput pentru un oras exagerat de aglomerat, cum este Bucurestiul. Si nu din cauze tehnice. Start&Stop este extrem de potrivit in conditii de trafic mai putin aglomerat, cand sunteti printre primii amplasati la semafor. In cazul in care asteptati intr-o coloana de masini, sistemul poate deveni enervant direct proportional cu nervii pe care ii primesti in mod normal in aglomeratie. La rularea extraurbana, Mini Cooper S Mayfair obtine un consum de carburant extrem de scazut gratie etajarii treptelor de viteza 5 si 6. La rularea pe autostrada cu o viteza constanta de 120 km/h, modelul testat a inregistrat un consum de 6.5 litri la 100 kilometri, iar acesta a crescut la 7.3-7.8 in conditiile in care am trecut de cateva ori peste 130 km/h pentru a efectua cateva depasiri in forta si am pastrat apoi o viteza constanta de 130 km/h. In cazul rularii pe un drum national, Mini Cooper S consuma, in medie, 7 litri la 100 kilometri, diferenta fiind facuta de aglomeratie, viteza medie si de cat de tare apasati pedala de acceleratie. Puteti obtine un consum de carburant mult mai scazut daca nu depasiti 90 km/h, valoarea obtinuta in acest caz fiind de 6 litri la 100 kilometri. Pentru asistarea soferului, modelul este echipat si cu un indicator de schimbare al treptelor de viteza, dar acesta este extrem de mic, afisajul fiind amplasat intr-un colt al turometrului.

Performanţe

Mini Cooper S poate sa accelereze de la 0 la 100 km/h in doar 7 secunde, iar viteza maxima a acestuia este de 228 km/h. Dupa cum va spuneam mai sus, reprizele oferite de acest model sunt impresionante, iar cutia de viteze etajata exemplar si masa de 1.205 kilograme creeaza senzatia unei acceleratii fara limite. In momentul in care veti dezlantui toti cei 175 CP pe sosea, putine modele cu un pret apropiat vor avea o sansa de a invinge intr-o cursa pe 402 metri sau chiar mai mult. Singurul motiv pentru care Mini Cooper S nu primeste nota maxima la acest capitol este fratele sau mai tare care poarta sigla John Cooper Works, care ofera un nivel si mai ridicat de performante.

Interior

Exemplarul testat de Automarket beneficiaza de un interior plin de elemente speciale, toate apartinand pachetului Mini 50 Mayfair. Astfel, scaunele sunt imbracate in piele de culoare maro, pragurile laterale au ornamente cu inscriptia "Mayfair", iar interiorul prezinta o combinatie intre negru si textura "Toffy". Atmosfera nu este cu mult diferita de cea gasita intr-un Mini Cooper S standard, dar cusaturile verzi de pe manerul levierului franei de mana si al manetei schimbatorului de viteza ii confera un plus de exclusivitate acestei editii speciale, odata cu celelalte elemente mentionate mai sus. Scaunele fata sunt destul de ferme, dar ofera un nivel bun de confort si sustinere laterala pe viraje – desi acest aspect putea fi imbunatatit subtil. Calitatea materialelor utilizata de cei de la BMW este buna, iar aspectul per ansamblu al acestui interior te face sa rulezi cu zambetul pe buze. Pasagerii din spate nu sunt chiar atat de norocosi, accesul fiind o acrobatie tipica oricarui model din aceasta clasa care ofera doar doua usi. Desi locurile din spate sunt agreabile pentru o calatorie pe o distanta scurta, cei cu o usoara claustrofobie s-ar putea sa se simta jenati daca petrec ceva mai mult timp pe bancheta din spate a acestui model. Spatiul oferit de portbagaj nu este nici el deosebit de generos: doar 160 de litri. In comparatie cu versiunea Cabrio a lui Mini Cooper S, versiunea cu trei usi a acestui model are un plus la capitolul antifonare, dar pierde la capitolul spatiu portbagaj – singura posibilitate de a transporta ceva mai multe bagaje fiind rabatarea banchetei din spate.

Preţ de achiziţie

Desi Mini Cooper S pleaca de la 19.740 de euro, pachetul limitat Mini 50 Mayfair costa 5.400 de euro, iar dotarile cu care este echipat acest model urca pretul de achizitie la 27.709 euro cu toate taxele incluse. Printre echipamentele incluse putem enumera parbrizul cu protectie solara, cotiera fata, oglinda retrovizoare interioara cu functie automata anti-orbire, pregatirea telefon mobil cu bluetooth si interfata audio USB, dar si semnalizatoarele albe sau senzorii de parcare. Fiind un model de nisa, clientii lui Mini Cooper S Mayfair platesc atat pentru performantele dezvoltate de motor, cat si pentru exclusivitatea pachetului Mayfair 50.

Siguranţă

Mini Cooper a primit cinci stele la testele EuroNCAP din 2007 pentru protectia pasagerilor adulti, in timp ce nivelul de protectie al pasagerilor copii este de trei stele. Modelul este echipat cu cate trei airbag-uri pentru fiecare dintre cei doi pasageri din fata, iar sistemele DSC si ASC-T ajuta soferul sa tina masina pe sosea chiar si in cele mai delicate momente intalnite la rularea sportiva.

Ţinută de drum

La fel ca orice Mini, modelul testat a avut o tinuta de drum foarte buna, stabilitatea fiind la un nivel inalt gratie mai ales modului inteligent care sunt amplasate rotile acestui model. Acestea sunt asezate cat mai aproape de colturile caroseriei, pentru a oferi nivelul maxim de spatiu posibil si un ecartament cat mai mare, alaturi de un ampatament cu aceleasi caracteristici. Orice viraj atacat cu o viteza de bun simt va planta un zambet pe fata soferului gratie tinutei de drum exemplare, singurele momente in care soferul si pasagerii ar putea fi intr-o pozitie neplacuta fiind cele in care rulati pe drumuri de calitate inferioara. Suspensiile sport ale acestui model fac piatra cubica sa fie un veritabil inamic al partilor dorsale, dar adaptarea vitezei la conditiile de drum, respectiv la denivelarile de pe traseu, duce la o trecere suportabila peste defectele suprafetei de rulare.

Vizibilitate

In comparatie cu fratele sau cabrio, Mini Cooper S ofera un nivel ceva mai bun al vizibilitatii, dar vizibilitatea posterioara lasa de dorit in unele momente. Sistemul de asistenta la parcare ajuta la manevrele in spatii inguste, iar luneta de dimensiuni mici a acestui model nu este singura responsabila pentru problemele de vizibilitate ale lui Mini Cooper S. Astfel, desi oglinzile laterale au capace cu un design deosebit, care se potriveste cu ornamentele de la interior, acestea sunt prea mici si nu ofera un nivel deosebit de vizibilitate in spate si in lateral. Cu toate acestea, remarcam o vizibilitate semnificativ mai buna fata de versiunea cabrio a acestui model.

Tehnologie

Singurele elemente tehnologice ale acestui model sunt reprezentate de unitatea radio-cd Mini Boost si sistemul audio aferent, alaturi de inferfata audio USB integrata si echiparea cu un sistem Bluetooth pentru conectarea unui telefon mobil. Un dezavantaj este reprezentat de faptul ca temperatura apei, presiunea uleiului, temperatura uleiului sau chiar presiunea furnizata de turbina sunt elemente necunoscute pentru sofer, lucru nu tocmai avantajos in cazul unui model de performanta. Pe de alta parte, trebuie sa remarcam sistemul Start&Stop si indicatorul de schimbare al treptelor de viteza, desi cel din urma are dimensiuni extrem de reduse.

Design

Vopseaua cu care este acoperit exemplarul testat este denumita Hot Chocolate. Nu cred ca exista o denumire mai potrivita pentru aceasta, iar nuanta folosita la interior da aceeasi senzatie vizualo-gustativa. Desi jantele nu au un design deosebit sau o dimensiune mare, acestea se incadreaza perfect in aspectul general al acestui model, iar farurile auxiliare amplasate pe grila ii confera lui Mini Cooper S Mayfair un aspect care aminteste de stramosii sai care alergau la raliuri in urma cu patru decenii. Din pacate insa, ca element de culoare, cele doua faruri auxiliare au fost prea tentante pentru un "admirator", unul dintre acestea prezentand semne clare care denunta o tentativa de furt. Nu putem sa nu remarcam ca acest model inca arata original la patru ani dupa ce a debutat pe piata cea de-a doua generatie si la noua ani de la debutul primei generatii dezvoltate sub tutela BMW.

Nu ne-a placut

  • Spatiu scazut al portbagajului
  • Numarul scazut de elemente in plus ale editiei limitate
  • Lipsa unei sigurante pentru marsarier
  • Pretul ridicat
Date tehnice - MINI Cooper (2010-2014) 1.6 Cooper S
Combustibil
Benzina
Nr. usi
3
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
4
Cilindree cmc
1598
Lungime mm
3729
Putere maxima CP (rpm)
184 (5500)
Latime mm
1683
Cuplu maxim Nm (rpm)
260 (1700)
Inaltime mm
1407
Viteza maxima km/h
228
Greutate kg
1225
Acceleratie 0-100 km/h s
7.0
Ampatament mm
2467
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
50
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
160
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre MINI Cooper (2010-2014)

Ultimele teste

Comentarii (9)

  • Cat tupeu
    Au furat culoarea de la Duster. Masina e bestiala oricum.
    14 0
  • Lancia Ypsilon este mai tare!
    3 14
  • Fotografiile sunt foarte reusite,insa cu banii pe care i-as da pe masina asta mi-as putea cumpara ceva MULT MAI... , desigur ca pentru fanii este CEA MAI...,oricum nu mi-as dori sa ma intalnesc la semafor cu asa ceva,nu de alta dar nu prea am ce sa-i fac :))
    13 1
  • motor nou
    Am vazut ca in occident acum mini cooper S are un motor nou de 184 CP. la noi cind apare cu noul motor?
    6 0
  • @Sebastian Toma
    Apreciez munca pe care o faci dar nu inteleg cum sa te ocupi de asta si de ceva timp si tot sa gresiti si sa aveti atata lipsa de cunostinte in domeniu.

    Citez:
    "Spre exemplu, ruland in cea de-a sasea treapta, Mini Cooper S atinge viteza de 120 km/h la 3.000 rpm, in timp ce la 3.200 rpm modelul are 130 km/h iar putin mai sus, la 3.500 rpm, are 140 km/h."

    Asa ceva nu exista la o transmisie manuala - mecanica fixa, in aceeasi treapta de viteza viteza are un raport fix cu turatia motorului adica este imposibil tehnic si practic ca la 120 sa ai 3000, la 130 - 3200 si al 140-3500 :)))))))
    Daca primele 2 sunt valabile la 140 are 3400 de rotatii si al 3500 de rotatii are fic 145 km/h.

    In aceeasi treapta de viteza daca pentru 10 de k la ora ai o diferenta de 200 rot/min aceasta se pastreaza indiferent de viteza.

    In rest un articol bun si destul de corect.
    5 3
  • masina?
    Asta-i motor cu volan nu masina....si inca unul scump
    3 5
  • .............
    ...........
    foarte tare masina asta....
    5 0
  • 10/10 Design
    Stiu ca e o vorba "gusturile nu se discuta", dar chiar 10 la design ???
    9 1
  • catalin
    Mini si senzatiile
    Desi daca detii un Mini, oamenii au tendinta sa spuna ca esti un pic infantil si nu cauti deloc sa ai o masina practica, multi nu inteleg ca aceasta masina ofera ceea ce muritorii de rand numesc senzatie. Senzatiile in viata sunt foarte mult iar cele la volan sunt deosebite.
    Am condus multe masini dar niciodata un Mini, in el am fsot doar pasager si desi nu era varianta cu compresor sau turbina, ci motorul de 1.6 si 110 cai, mi-a lasat o impresie placuta si m-a facut doar sa imi imaginez cum ar fi motoarele cu 178 respectiv 186 cai.
    Sper sa continue cu fabricarea acestor masini deoarece e nevoie de o pata de culoare in lumea auto.
    9 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru