Drivetest SEAT Ibiza SportCoupe (2008-2012)

SEAT Ibiza SportCoupe (2008-2012) zoom
de Bogdan Mirică
Marti, 31.03.2009
Latino lover
Dupa succesul repurtat cu noua generatie Ibiza, Seat a simtit nevoia completarii gamei cu o varianta coupe, in doar trei usi. Si pentru ca de cele mai multe ori coupe este sinonim cu un aspect sportiv, spaniolii au cautat sa imprime si personalitate variantei cu trei usi. Astfel a luat nastere Ibiza Sport Coupe, pe scurt SC, o alternativa mult mai agresiva pentru publicul tanar, foarte receptiv atunci cand vine vorba de forme frumoase. Elementele de design vor fi completate de o lista bogata de optionale, de un interior mai matur si de o gama variata de motorizari diesel si benzina.

Motor / Transmisie

Desi numele tradeaza liniile sportive ale caroseriei, inspirata foarte mult din conceptul Bocanegra, el nu face insa referire si la ceea ce se ascunde in "pantecul micutului". Optiunile de motorizare sunt numeroase insa nu atat de puternice pe cat si-ar dori probabil publicul. Dintre versiunile pe benzina, trei la numar, noi am beneficiat de cea de mijloc, mai precis unitatea de 1.4 litri si 85 de cai putere. Cei patru cilindri ofera un cuplu motor de numai 132 de Nm, disponibili de la 3800 de rotatii. Puterea totala incepe sa isi arata "coltii" abia la 5000 de turatii. Resursele oferite de micul motor nu reusesc sa imprime un caracter foarte dinamic modelului insa par suficient pentru masa totala de numai o tona. Ibiza SC castiga insa foarte mult de pe urma relatiei motor cutie de viteze, foarte buna atunci cand vine vorba de reprize rapide. Motorul este cuplat la o cutie manuala cu cinci rapoarte, destul de lungi, pentru a imbunatati valorile consumului. Daca revenim la caracteristicile motorului trebuie sa precizam ca acesta este foarte silentios la turatii mici insa capata note sportive atunci cand acul turometrului sare de 5000 de rpm. Din pacate este vorba doar despre mult zgomot si nu despre putere impresionanta. La capitolul exploatare trebuie sa vorbim in primul rand de pedala de acceleratie care de cele mai multe ori ramane fara raspuns. Ni s-a intamplat ca in treapta a doua, dupa ce am apasat pedala pana la fund, sa asteptam secunde bune reactia masinii.

Consum

La capitolul consum trebuie sa recunoastem ca am avut parte de primele surprize... placute. Putem spune ca noul Ibiza SC este o rara exceptie. Cifrele anuntate oficial de producator, cel putin pentru consumul urban, sunt foarte apropiate de cele obtinute in traficul real. Trebuie sa recunoastem ca o asemenea "potrivire" nu am mai intalnit decat in cazul diesel-ului de 1.9 litri folosit de Renault. Sa trecem insa la cifre: spaniolii anunta un consum urban de 8.2 litri, o valoare corecta pentru un motor pe benzina de asemenea capacitate clindrica. In traficul real consumul inregistreaza cel mult 8.6 litri, in conditiile in care fortezi din plin pedala de acceleratie. O rulare cuminte cu siguranta ar fi adus un consum mai mic, poate chiar identic cu cel inregistrat in fisa tehnica. In traficul extraurban, la drum lung mai exact, atunci cand sari frecvent peste 120 de km/h, valorile consumului nu mai au cum sa fie identice cu cele anuntate de producator. In aceste conditii, computerul de bord a indicat peste 6 litri/100 de kilometri spre deosebire de cei doar 5.1 litri/100 de kilometri promisi de Seat.

Performanţe

La capitolul performante exemplarul Seat Ibiza SC nu a impresionat. Este insa o masina decenta, cu o acceleratie de 11.8 secunde pana la 100 de km/h, mai buna chiar decat a altor rivale din clasa cu aceeasi motorizare. Tot la capitolul acceleratie merita sa mentionam ca de la 0 la 80 de km/h puteti ajunge in 7.3 secunde. Un cuplu motor mai generos ar fi imprimat probabil un comportament mult mai sportiv hatchback-ului cu trei usi. Si la capitolul viteza Ibiza Sport Coupe ofera valori mai ridicate decat ale concurentilor din segment: 177 de km/h.

Interior

Atunci cand am luat contact pentru prima data cu interiorul noii generatii Ibiza am declarat ca modelul de clasa mica s-a maturizat. Ramanem la aceeasi idee chiar daca acum, la un an dupa, liniile au devenit mai populare, mai comune. Chiar si asa, designul instrumentarului de bord si linia plansei pastreaza un look sportiv si tineresc. Materialele folosite la interior nu sunt de cea mai buna calitate, plasticul rigid fiind o problema constanta in cadrul modelelor din interiorul grupului Volkswagen. Aparentele sunt salvate de finisajele bune, de aspectul granulat al materialelor si de insertiile cromate regasite la nivelul portierelor si a gurilor de ventilatie. Volanul si levierul schimbatorului imbracate in piele, cu o ergonomie deosebita si cu un aspect sportiv vor castiga probabil multi adepti tineri. Scaunele sunt confortabile, cu o sustinere laterala buna pentru o masina din clasa mica si cu o tapiserie textila de calitate. Spatiul interior este suficient pentru a gazdui patru pasageri. Daca se opteaza insa pentru o persoana in plus, este foarte probabil ca cei de pe locurile din spate sa fie putin inghesuiti, dat fiind faptul ca vorbim si de numai doua usi de acces. Portbagajul pastreaza valori rezonabile, capacitatea sa de 284 de litri fiind una normala pentru clasa din care face parte.

Preţ de achiziţie

Seat Ibiza SC poate fi alegerea potrivita pentru cei care isi doresc o masina de clasa mica cu un aspect sportiv. Viitorii clienti trebuie sa stie ca modelul pleaca de la 12.219 euro cu TVA inclus, in cazul versiunii de 1.2 litri si 70 de cai putere cu echiparea Reference. Pentru a beneficia insa de o serie de accesorii care sporesc confortul soferului si al pasagerilor este bine sa pastrati deoparte inca ceva bani. In cazul nostru, am avut de a face cu un exemplar Ibiza SC "uns cu toate alifiile", care oferea o multime de optionale, de la vopseaua speciala pana la sistemul audio. Toate aceste optiuni au facut ca pretul final al SC-ului testat de noi sa urce pana la 19.232 de euro cu TVA, un pret mult prea mare pentru un model din aceasta clasa.

Siguranţă

La capitolul siguranta, Ibiza SC incearca sa se achite cu succes de tot ceea ce inseamna protectia pasagerilor. Acestia vor beneficia, printre altele, de airbaguri frontale, laterale si de tip cortina, de ABS si EBD, de centuri pretensionate cu prindere in trei puncte. La toate acestea se adauga sistemul de asistare la pornirea in rampa, o functie care prelungeste franarea timp de doua secunde pentru ca masina sa nu se deplaseze inapoi. Nu putea lipsi nici sistemul ESP si sistemul de avertizare a presiunii din pneuri. Daca mai socotim si cele cinci stele obtinute de modelul spaniol la testele EuroNCAP putem afirma cu certitudine ca Ibiza SC se achita cu succes de protectia pasagerilor sai. Exista insa si un detaliu care nu multumeste la acest capitol si anume folosirea unui sistem de franare pe tambur in cazul rotilor din spate, doar versiunea de 1.6 litri pe benzina beneficiind de frane pe disc pe toate cele patru roti.

Ţinută de drum

La capitolul tinuta de drum, ultimul model de clasa mica care ne-a impresionat a fost noul Ford Fiesta. Dupa ce am testat Ibiza SC am revenit asupra propriilor valori pentru ca modelul spaniol a facut o impresie buna. Fie ca vorbim de viraje stranse, abordate cu mai mult curaj, fie ca vorbim de rularea pe autostrada la o viteza mare, avem de a face cu aceeasi tinuta de drum ferma, care nu permite prezenta ruliului. Ampatamentul de 2468 mm contribuie si el la un comportament rutier demn, foarte sigur pentru segmentul din care face parte. Din nefericire pentru unii, suspensiile foarte rigide vor crea disconfort atunci cand veti rula pe suprafete denivelate, cu gropi sau alte obstacole neplacute.

Vizibilitate

Noul Seat Ibiza Sport Coupe beneficiaza de o suprafata vitrata mai mica decat cea oferita de fratele sau cu cinci usi. Din aceasta cauza, vizibilitatea este putin afectata de designul geamurilor spate dar si de aspectul lunetei. Manevrele de parcare vor fi oarecum ingreunate de aceste aspecte dar bine ca exista senzorii speciali care iti inlesnesc munca. Oglinzile laterale, desi au o forma ascutita, incercand sa se adapteze designul general cu note agresive, reusesc sa ofere o vizibilitate buna daca sunt reglate bine. Tot la capitolul vizibilitate se cade sa amintim de un element rar intalnit pe modelele de clasa mica: prezenta unui sistem de iluminare cu bi-xenon care face ca orice rulare pe timp de noapte sa fie la fel de banala ca una pe timp de zi. Daca la aceasta mai adaugam si functia Cornering, putem afirma usurati ca Ibiza SC este o adevarata bijuterie dupa ce soarele apune. Si ca "tacamul" sa fie complet, oglinda centrala dispune de o functie antiorbire pentru soferii indisciplinati care vor incerca sa te deranjeze cu farurile reglate incorect.

Tehnologie

Pentru cei peste 19.000 de euro pe care ii percepe, in cazul versiunii testate de noi, Seat ofera tuturor o serie de echipamente optionale care vor usura viata soferului si pe cea a pasagerilor. Incepem mai intai cu sistemul audio cu CD, la care poate fi conectat si un cablu auxiliar de iPod si care ofera o fidelitate crescuta, fie ca vorbim de un volum mare sau de unul mic. Continuam apoi cu instalatia de aer conditionat, manuala, care ne-am fi asteptat insa sa fie macar automata. Trecand insa peste acest aspect neplacut se cade sa mentionam prezenta cruise-controlului, cu un raspuns relativ bun, a senzorilor de ploaie si lumina, a farurilor bi-xenon adaptive si a proiectoarelor cu functie Cornering. Pentru confortul celor de pe scaunele din fata, Seat a pregatit si o instalatie de incalzire a scaunelor, cu doua trepte de functionare. Geamurile electrice cu impuls si oglinzile incalzite completeaza lista de accesorii. Pentru cei care vor sa admire si cerul intr-o zi de vara, spaniolii ofera si un acoperis panoramic cu actionare electrica, cu alte cuvinte o trapa. Din pacate pentru unii, trapa nu se va deschide decat cativa centimetri pe verticala in partea posterioara si nu va glisa asa cum este normal. Instalatia de spalare a farurilor, oglinda retrovizoare cu functie anti-orbire, inchiderea centralizata si volanul reglabil vertical si axial completeaza lista dotarilor.

Design

Atunci cand si-a imaginat o versiune coupe, Seat nu s-a rezumat doar la scaderea simpla 5-2=3. Spaniolii au incercat sa imprime si un look deosebit, mult mai sportiv, in concordanta cu titulatura Sport Coupe. Partea frontala a primit o serie de nervuri mai pronuntate, liniile laterale au devenit mai robuste iar blocurile optice posterioare au fost modificate. Toate aceste detalii sunt completate de o culoare Lumina Orange, care amplifica look-ul sportiv si ajuta masina sa se diferentieze in traficul urban. Jantele de 16 inch din aliaj si geamurile laterale spate fumurii mentin nota sportiva a modelului.

Ultimele teste

Comentarii (9)

  • Bogdan Mirica
    Seat Ibiza SC deschide o noua abordare in sectiunea test-drive regasita pe Automarket. Notele primite de modelul spaniol se raporteaza direct la cooncurentii de pe acelasi segment. Exemplul va fi urmat si de restul modelelor pe care echipa noastra le va testa.
    0 0
  • marius
    imi place ideea de comparatie ...buna ideea Automarket :)
    0 0
  • dghfhg
    .......ia aruncati o privire la noul polo ..e cu 10 clase peste la finisaje....19000 euro???????incredibil.pai la pretul asta vorbim deja de golf 6 in echipare highline 1.4 tsi.oricum prost e ala care cumpara nu cel care cere
    1 0
  • ibiza
    Are un spatiu interior incredibil de mic!!!! De pret nu mai spun. Vanzari cu spor celor de la seat
    0 0
  • la banii astia exista alternative mult mai convenabile.sa nu uitam k e un hatchback in 3usi si mai ales un seat.de exemplu la aceeasi o honda civic e cu multe clase peste imitatia asta de vw..
    0 0
  • drepteanu'
    Fara comentarii..
    ..Buna prezentarea! Jenant obiectul test-drive-ului.

    Seat dezamageste din nou dupa tentativa de face-lift la Seat Leon si dupa ce a "importat" un concept mai vechi de A4 pe "noul" lor Exeo.
    Totusi, de ce se cer atat de multi bani pe aceste modele Seat? Doar pentur ca transpun o filosofie sport, se adreseaza unui target tanar si activ si instarit? (cat de instarit o mai fi pe vremurile astea)
    Probabil ca trebuie sa coste mai mult de cat un VW si mai putin decat un Audi. Iar Skoda trb sa fie cenusareasa grupului (desi este evident ca cea mai profitabila prin raportul calitate/pret).

    Succesuri!
    0 0
  • first_yoyo
    pentru dghfhg
    ... nenea dghfhg urcate si in noul polo, si atunci vei vedea ca nu este cu 10 clase peste. intradevar arata mai bine la interior, parerea mea, dar ca materiale si finisaje NU. urcate in amandoua si apoi vorbeste. da este scumpa foarte scumpa masina, dar nu este nici foarte comuna precum corsa sau un aveo sau mai stiu eu ce.
    1 0
  • Este mult prea mare pretul pentru ceea ce ofera.

    Primul lucru care l-am remarcat , faptul ca nu are AER CONDITIONAT AUTOMAT.
    Al doilea lucru care ma deranjeaza este motorul de 1.4 litri si 85 de cai care nu este deloc multumitor. Nu vreau sa imi imaginez varianta de 1.2 litri.

    Pacat de acest design frumos...
    1 0
  • sc
    modelul testat de voi este un reference, acum costa 9000euro cu remat cu tot.
    la 19.000euro nu ajunge decat varianta FR, cu toate dotarile si motor de 1.4tsi 150cp
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru