de Bogdan Mirică
Luni, 09.11.2009
-
-
Trimite pe:
Atunci cand ai in spate o traditie de peste 55 de ani in productia de automobile si oferi vehicule cu tractiune integrala standard de 13 ani iti poti permite luxul de a experimenta segmente noi fara teama de a-ti pierde clientii. Astfel, Subaru a incercat sa ofere fanilor sai din toata lumea si experienta unui motor diesel, dupa ce, de-a lungul existentei sale, modelele japoneze s-au hranit doar cu benzina.
Desi Volkswagen a cochetat cu tehnologia unui boxer diesel inca din anii 50, cand a dat nastere unor motoare prototip, Subaru a fost primul constructor auto care, dupa mai bine de 50 de ani, s-a decis sa creeze un asemenea tip de propulsor. Primul pas in acest segment a fost facut in 2007, cand propulsorul a debutat in cadrul Salonului Auto de la Frankfurt. Treptat, unitatea a debutat pe Legacy, Outback, Forester si Impreza. Testul nostru are in prim plan mezinul gamei japoneze, fortat sa se bata cu granzii sectorului compact, mult mai experimentati in segmentul diesel-urilor si cu o gama mai variata de motorizari.
Motor / Transmisie
Subaru Impreza are meritul de a fi primul hatchback echipat cu un motor diesel de tip boxer, cu o cilindree de 1998 cmc, capabil sa ofere soferului 150 de cai putere, resimtiti la 3600 de turatii. Boxerul pune la dispozitia soferului si un cuplu motor de 350 Nm, gata sa isi faca simtita prezenta inca de la 1800 rpm dar condamnat sa isi piarda din suflu inca de la 2400 de rotatii. Desi plaja de turatii nu este una foarte generoasa, cuplul motor este suficient atunci cand ai nevoie de un impuls curajos intr-o depasire sau cand vrei ca masina sa traga si la turatii mai mici. Dieselul nu este foarte discret in ceea ce priveste zgomotul si vibratiile transmise in habitaclu, in special dimineata, atunci cand temperaturile unei toamne tarzii se apropie de 0 grade. In rest putem spune ca dieselul isi face cu sarguinta treaba si trage destul de vioi o compacta care cantareste putin peste o tona si jumatate. Unitatea este completata de o transmisie manuala cu sase rapoarte, care incearca pe cat posibil sa foloseasca cum se cuvine cei 150 de cai putere. Primele rapoarte favorizeaza acceleratia in timp ce treptele superioare sunt orientate spre obtinerea unui consum cat mai bun. Ceea ce dezamageste la aceasta cutie si implicit scade nota compactei japoneze la acest capitol este precizia cutiei manuale, ale carei trepte cu greu le vei nimeri. Retrogradarea se face violent unori, in timp ce urcarea in viteze nu este atat de liniara pe cat ne-am dori. Vorbind in termeni generali, dieselul este foarte prietenos, putin cam brutal uneori, gata sa iti ofere resurse decente si suficiente.
Consum
Cum era si normal, Subaru si-a imbunatatit considerabil performantele in materie de consum si emisii odata cu lansarea noului diesel. Boxerul se dovedeste a fi foarte zgarcit in mediul extra-urban, unde promite, cel putin pe hartie, un consum de numai 5.2 litri/100 de kilometri. Cifra este una plauzibila, avand in vedere ca la o rulare cu maxim 110 km/h am reusit sa obtinem un consum de numai 6 litri/100 de kilometri. In mediul urban lucrurile stau aproximativ la fel, consumul real fiind nu cu mult mai mare decat cel anuntat de producator. Daca in cartea tehnica se vorbeste de 7 litri/100 de kilometri, o utilizare fara menajamente a pedalei de acceleratie va va aduce in jurul unei valori de numai 8.5 litri la 100 km. Raportat la ceilalti concurenti din segment Impreza nu impresioneaza decat la capitolul consum urban. Chiar si asa, rezervorul de 64 de litri promite o autonomie considerabila, indiferent de zona in care rulezi.
Interior
Interiorul unui model care costa peste 20.000 de euro s-a dovedit a fi o adevarata dezamagire. Materialele folosite de japonezi sunt de slaba calitate, plasticul plansei de bord este tare si complet neprietenos, ceea ce confera si o imagine generala de mediocritate. Finisajele sunt bune in schimb, japonezii fiind foarte atenti la detalii si imbinari. Ne-am fi dorit ceva mai multa animatie in interiorul modelului compact, singura pata de culoare care mai anima habitaclul fiind afisajul albastru al instrumentelor de bord. Desi nu ofera impresia de calitate, ceea ce gasesti in interiorul unui Subaru, ergonomia functiilor si pozitionarea comenzilor, te face sa te simti foarte implicat in ceea ce faci la volan. Practic soferul este ajutat rapid sa creeze o entitate cu masina. Tot la capitolul interior trebuie sa vorbim si despre scaunele sport, care dau aspectul unui model de circuit celor mai profani si ofera soferului un plus de sustinere laterala atunci cand masina abordeaza viraje mai stranse. Chiar daca face parte din clasa compacta, Impreza da impresia unui spatiu interior mult mai generos decat celelalate modele cu care ne-am obisnuit in segment. Ne referim aici la cei trei pasageri care vor calatori in deplin confort pe bancheta din spate. Spatiul pentru picioare este destul de generos iar plafonul nu ameninta capul unei persoane cu inaltime medie. Japonezii s-au straduit sa ofere cat mai mult spatiu interior, dar se pare ca au uitat complet de portbagaj, element foarte important pentru publicul roman, definit intotdeauna de verbul "a cara". Bagajele pasagerilor nu vor fi foarte bine primite de portbagajul cu o capacitate de numai 301 litri, poate cel mai mic din clasa sa.
Preţ de achiziţie
Noua versiune diesel a hatchback-ului japonez vine cu o singura varianta de putere si pune la dispozitie doua niveluri de echipare. Primul nivel pleaca de la 22.967 de euro, pret cu TVA, bani pentru care clientii primesc o multime de dotari standard, regasite de obicei pe versiunea de mijloc a rivalilor din gama. Ceea ce am testat noi se cheama versiune de top si este caracterizata de o lista mai bogata de gadget-uri si cateva accesorii sport, care imbunatatesc considerabil aspectul sportiv. Pentru un nivel de echipare intitulat sugestiv Sport, fanii Subaru, care isi doresc un diesel in garaj, sunt nevoiti sa scoata din buzunar un total de 26.601 euro. Daca ne aruncam o privire in segment observam ca cel mai puternic diesel din gama Ford Focus, cel de 136 de cai putere, pleaca de la 19.920 de euro si ajunge, in versiunea de top Titanium, pana la 22.229 de euro, cu mult sub ceea ce percepe Subaru. La randul sau, Volkswagen Golf echipat cu propulsorul 2.0 TDI de 140 de cai putere porneste de la 19.912 euro si poate ajunge in echiparea de top Highline, cu transmisie DSG, pana la 23.220 de euro, din nou o optiune mai ieftina decat Subaru Impreza. Chiar si un Golf de 140 de cai cu tractiune integrala 4Motion este mai ieftin decat Impreza diesel, pretul sau fiind de 23.175 de euro. Sa mai spunem ca pana si versiunea sportiva GTD de 170 de cai a modelului german este mai ieftin cu aproape 100 de euro? Daca mai luam in calcul compacte ca Fiat Bravo, care ajunge pana la maxim 20.389 de euro in versiunea diesel de 165 de cai putere, si Citroen C4, care costa maxim 20.000 de euro si ofera 138 de cai, ajungem la concluzia ca noul boxer diesel are un pret destul de piperat pe Impreza.
Siguranţă
Subaru Impreza a reusit sa obtina un punctaj decent la testele EuroNCAP, cele mai mici note fiind inregistrate la capitolul "Sisteme de siguranta". Cele patru stele oglindesc un comportament bun la impactul frontal si cel lateral, Impreza fiind echipat pedala de frana retractabila si sase airbaguri, doua frontale, doua laterale si doua cortina. Compactul japonez se remarca insa atunci cand vine vorba de sisteme de siguranta, care ajuta soferul sa preintampine eventualele accidente sau erori de pilotaj si pluseaza la nota modelului Subaru. Vorbim aici de un ABS cu patru canale, EBD (distributie electronica a fortei de franare), VDCS (sistem pentru controlul dinamic al vehiculului), asistenta la franare si la plecarea din rampa precum si un diferential central cu alunecare limitata (LSD). Cel mai important accesoriu ramane insa celebra tractiune integrala simetrica, botezata cum altfel decat "Symmetrical AWD", care isi propune sa nu rupa deloc aderenta, indiferent de suprafata de rulare sau de dificultatea curbei.
Ţinută de drum
Si fiindca tot am ajuns la Symmetrical AWD trecem la un capitol la care Subaru Impreza exceleza si dovedeste tuturor ca pretul putin mai piperat este justificabil: tinuta de drum. Cuvintele de lauda pe care le-ati tot auzit despre Subaru prind contur imediat ce incepeti sa simtiti avantajele sistemului de tractiune integrala. Impreza boxer diesel dovedeste tuturor ca se naste dintr-o familie de vita nobila si ca se poate lauda cu un frate dedicat performantelor extreme, capabil sa se bata de la egal la egal cu supercaruri mult mai puternice. Chiar daca nu avem de a face cu un WRX STI, versiunea diesel se dovedeste foarte stabila, reusind sa devanseze de departe rivalii din segment. Nici un 4Motion nu poate atinge performantele unui Symmetrical AWD, capabil sa inspire aceeasi senzatie de siguranta ca aceea a unui Volvo garnisit cu cele mai noi gadget-uri in materie de prevenire a accidentelor. Tractiunea integrala reuseste sa mentina pe carosabil compactul de 1530 de kilograme chiar si atunci cand sistemul de stabilitate este decuplat, diferentele nefiind foarte mari. Orice sector de drum virajat nu reprezinta o problema, cuplul motor distribuit egal pe ambele punti fiind o adevarata binecuvantare pentru cei care adora sa forteze putin nota in astfel de situatii. Traditia Subaru in materie de sisteme de siguranta, care dateaza inca din 1972, se oglindeste in noul Symmetrical AWD, tehnologie ce incearca sa combine avantajele tractiunii fata cu cele ale propulsiei posterioare. Cuplul transmis fiecarei roti este ajustat constant, permitand modelului compact sa isi pastreze un echilibru de invidiat in orice tip de curba si pe orice fel de carosabil, fie el ud sau acoperit cu zapada. Daca la toate acestea mai adaugam si suspensia Multilink pe puntea spate, folosita de putine modele din clasa sa, si barele stabilizatoare, obtinem reteta succesului in ceea ce priveste tinuta de drum. Pentru cei care isi doresc o rulare confortabila Impreza s-ar putea dovedi o alegere neinspirata, suspensiile rigide resimtind din plin neajunsurile unei infrastructuri autohtone. Pentru cai care isi doresc insa sa simta din plin fiorul stabilitatii duse la extrem, Impreza este recomandata in doze mari, administrate atunci cand avem de a face cu un drum virajat. Modelul japonez te invita practic la noi provocari ori de cate ori liniile de demarcatie nu se mai intrerup, directia precisa fiind primul pas catre o experienta de neuitat.
Vizibilitate
Subaru Impreza face un compromis in materie de design si vine cu un set de oglinzi laterale supradimensionate, care iti garanteaza insa ca nu vei scapa nimic din campul vizual. In plus, luneta este si ea foarte generoasa si iti inlesneste parcarile facute in marsarier. Singurul obstacol in astfel de situatii este olinda retrovizoare putin cam mica pentru a acoperi tot ce se intampla in spate. Pe timp de noapte sistemul de iluminare este ajutat de un set de "xenoane", care te ajuta sa gasesti traiectoria ideala si sa nu confunzi asfaltul cu santul in zonele "crepusculare" romanesti.
Tehnologie
Impreza isi propune sa aduca publicului o echipare de bun simt, gata sa satisfaca orice nevoie, fara a veni cu pretentii de marca premium. Avem in dotarea standard un sistem de climatizare automat, pe o singura zona, un sistem audio cu magazie de 6 CD-uri, 10 boxe si o conexiune auxiliara pentru iPod, sistem Smart Entry, pentru inchidere si deschidere fara cheie, pornire de la buton si comenzi pe volan. Soferul mai are la dispozitie un sistem de spalare a farurilor, pentru zilele ploioase si strazile "mocirloase", lumini de tip xenon, senzori de ploaie si lumina, scaune incalzite pentru el si pentru pasagerul de pe scaunul din dreapta si nu in ultimul rand cruise control, cu un raspuns dezamagitor la decelerare. Tot la capitolul dotari trebuie sa amintim de scaunele sport si lumina ambientala a spatiilor de depozitare destinate telefoanelor.
Design
Subaru Impreza a fost criticat in momentul lansarii pentru faptul ca a renuntat la portbagaj si a adoptat o caroserie de tip hatchback. Publicul s-a obisnuit insa repede cu noua abordare a japonezilor si a indragit chiar mai mult liniile indraznete ale asiaticului. In acest moment Impreza poate fi inclus in topul celor mai atragatoare compacte, mai ales daca vorbim despre versiunea echipata cu accesorii sport, testata si de noi. Detalii precum extensiile pentru spoilerele fata si spate, deflectorul posterior, pragurile laterale, eleronul, ornamentul de evacuare si jantele de 17 inch din aluminiu vor face cu siguranta viata mai frumoasa celor de la volan si vor intoarce capetele trecatorilor, amintind de ruda mai obraznica STI. Priza de aer de pe capota, care nu are doar rol estetic, si luminile LED posterioare intregesc aspectul "personalizat" al modelului japonez.
Eu n-am auzit de masini mari la Subaru...poate doar forester dar nu cred.
Parerea mea ca un Golf 4Motion e peste Impreza 4x4
Tractiunea 4Motion de pe Golf este un sistem Haldlex, nici macar nu este un sistem 4x4 propiu-zis, puterea catre punti la sistemul 4motion se transmite 80% fata 20% spate la un mers normal, foarte rar puterea se distribuie 50% 50% si asta doar la apasarea maxima a acceleratiei...este un sistem banal, nu are nimic de a face cu un sistem 4x4 performant. Este doar marketing, sa spuna romanul ca are 4x4 atata tot.
Cateva exemple aveti mai jos, priviti cum se distribuie puterea la roti si veti observa ca rotile din fata se invart mult mai repede decat cele din spate, iar cand soferii apasa la maxim acceleratia deabia atunci se mai invart cat de cat si rotile din spate.
http://www.youtube.com/watch?v=rQp-mqyJ_q0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=ov6SUjKH2ew
http://www.youtube.com/watch?v=JgZx-K_y9Dg&feature=related
Eu zic sa priviti marcile preferate dincolo de marketingul agresiv care va spala mintile si o sa descoperiti multe chestii interesante care nu sunt asa cum credeati voi.
hahal jurnalism.
Apropos, ca sa fortam comparatia pana la capat, cat costa un focus 4*4 cu dotarile si motorul imprezei?
Exact, nota 3, stai jos
asta este, VW este za best pentru ca prin romanica avem foarte multi posesori de VW care posteaza aici ( aia care poseda Renault / Dacia sunt o alta categorie, la fel de mare si de frumoasa...dar nu au ce zice aici ca renault nu prea are 4x4 ). Ar trebui sa vin si io sa zic ca Mitsubishi are un super sistem 4x4 pe Evo .. vorba aia nu am Evo dar am un Mitsubishi :)
@ subiect : o masina "frumoasa" pentru aia care vad peste VW-ul sau Renault-ul din curete ( ce sa fac, tre sa ma iau de ei, altfel nu ar mai posta nimeni comentarii aici ).
Faptul ca poti cumpara un Diesel performant, pe o masina 4x4, cu calitati necontestabile ( desi este o masina non-premium ) pentru 26kE ( la care mai prinzi o promotie..poate ) este mai mult decat imbucurator - problema este sa poti da 26kE ... dar asta este o alta problema ( una intalnita de posesorii de VW si Renault.... trebuia sa ma iau de ei, nu puteam fara...pur si simplu nu putem :P )
Publicul roman (nu tot insa) oricum o sa isi ia o nemteasca TDI (eventual >13ani), o franceza (cel mai probabil Renault) sau un Logan.
Stiati ca modelul Impreza sport adevarat, peste WRX, peste WRX STi, este WRX STi C-Spec? Care are mai multe preparari la suspensii, frine, admisie si alte alea-alea. Sa nu va uitati cumva la ultimul prototip STi, ca puteti suferi un infarct.
Stiati ca Sti si EVO sunt declarate de echipa Topgear in urma testarii drept masinile care te pot duce cel mai rapid de la punctul A la punctul B, oriunde s-ar afla ele. Pe un circuit sinuos depasesc masini de teapa Ferrari - Lamborghini, iar daca s-ar adauga si putin macadam sau ceva zapada, le-ar depasi si pe cele citeva "supersportive" ramase.
O observatie personala, referitor la mici diferente de performanta intre STi si EVO (bineinteles raportate la generatiile echivalente): testele efectuate de piloti japonezi inclina in favoarea STi -ului in timp ce pilotii americani si anglo - europeni sunt pe invers (exceptie - americanul Pastrana, care maninca si doarme in Subaru). Probabil nu reusesc sa stapineasca secretele dritfului la fel de bine ca japonezii: la probe EVO scoate g-force mai bun la curbe, in practica pe traseu se schimba socoteala.
Alta diferenta observata de tuneri profesionisti, de data asta referitor strict la comparatia STi - EVO, este faptul ca ambelor motoare li se pot dubla puterea si cuplul maxim, dar numai Subaru rezista acestor eforturi suplimentare uriase (chiar pina la 700 - 800 BHP) fara modificari mecanice la sistemul de transmisie.
Oricum, astea nu sunt pentru muritorii de rind. Eu ma multumesc cu experienta personala. Am condus modele Subaru si Mitsubishi stoc (de duzina) de mai multe categorii si concluzia este ca Subaru imi plac foarte mult pentru ca masinile lor de serie au multe dotari asemanatoare cu modelele sport si ofera performante, siguranta si placere la condus pe orice fel de drum. Am avut chiar citeva situatii hazlii cind am zburdat cu Foresterul in jurul unor Land... sau Humm... sau altele mai dibace, ca un terrier in jurul unui rottweiler, lasindu-i mofluzi pe posesori.
are Clarkson un film in care se suie intr-un evo9 si il 'urmareste pe un pilot pe circuit cu scopul de a afla daca masina in care se afla "pilotul" se poate distanta de evo9 ... si nu poate ... si mai mult acea masina era un lambo ;)
si masina mea are cate cava de la amandoua si cu tractiunea pe fata isi face foarte bine treaba sa nu mai zic de subaru sau evo ca sunt 4x4 ca sunt sigur ca se descurca mai bine
In al 2-lea rand, un motor boxer si o tractiune integrala se pupa mult mai bine decat un motor cu cilindrii in linie asadar intregul ansamblu este mai bun.
Si era sa uit... Subaru are tractiune integrala pe toate modelele (mai putin pe micutul Justy care exista si in varianta cu tractiune fata) asa ca atunci cand pui o transmisie pe toate masinile tale cercetezi si cercetezi si te asiguri ca nu pica nimic.