Drivetest Porsche Cayenne Coupe

Cayenne Turbo Coupe V8 4.0 litri 550 CP Aut8
Porsche Cayenne Coupe zoom
de Dragoș Băltățeanu, Foto: Porsche
Miercuri, 17.07.2019
Curbiliniu

Cayenne este deja un nume bine înrădăcinat în lumea SUV-urilor premium. Din 2002 și până astăzi, acest SUV care poartă emblema unei mărci eminamente sportive a devenit un etalon în clasa sa.

În 2002, atunci când Porsche a decis să facă pasul către un segment pe atunci nou pentru mărcile premium, urmând concurența de la BMW și Mercedes-Benz, mulți dintre clienți și fani au strâmbat din nas. Un SUV Porsche, un automobil masiv care poate ataca și drumuri neasfaltate, părea o ciudățenie. Însă pariul pus de oficialii companiei germane avea să fie câștigător. Nu doar că SUV-ul Cayenne a devenit un bestseller, cel mai probabil a salvat compania de la dispariție și a ajutat-o să devină ceea ce este astăzi: un brand care prosperă. Astăzi, Porsche poate produce atât modele sportive, cât și SUV-uri și berline performante. Iar în curând, Porsche va face pasul către electrificare.

Cayenne este deja o apariție comună. Îl întâlnim peste tot, fiind un model popular printre clienții care își doresc un SUV premium cu capacități sportive. SUV-ul mărcii germane se află la a treia generație, una deosebit de reușită. Nu mai există variantă diesel, dar Porsche propune trei variante de motorizare pe benzină și o variantă hybrid.

Însă ceva lipsea din gama Cayenne. Concurența germană de la BMW și Mercedes au ales să ofere și variante coupe ale principalelor modele SUV din gamă. Cel mai cunoscut este BMW X6, lansat în 2008 ca alternativă mai dinamică la modelul BMW X5. Pionier al acestui stil de SUV cu spatele plonjat, modelul din Munchen a făcut ravagii în Rusia, Europa de Est și pe alte piețe unde clienții vor să fie remarcați. Mercedes-Benz s-au alăturat trendului ceva mai târziu cu GLE Coupe în 2015. Acum, în 2019, este rândul celor de la Porsche.

Porsche Cayenne primește astfel un frate, numit simplu Cayenne Coupe. Schimbările de design sunt ceva mai discrete față de concurență, dar se remarcă imediat plafonul plonjat și partea posterioară ceva mai bombată. Însă Porsche a ales să creeze un model SUV Coupe elegant și nu atât de strident. Cumva, au reușit să adauge stil acestui tip de caroserie.

Pentru a-l vedea de aproape am mers în Austria, în regiunea Styria. Undeva în apropiere de orașul Graz am pus la încercare noul Porsche Cayenne Coupe.

Porsche Cayenne Coupe
Cayenne Turbo Coupe V8 4.0 litri 550 CP Aut8

  • Pret de pornire 86.210 €
  • Pret model testat 149.439 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

La fel ca fratele său ”normal”, noul Porsche Cayenne Coupe este disponibil în trei versiuni de motorizare. Versiunea de bază folosește motorul turbo V6 de 3.0 litri și 340 CP, iar versiunea Cayenne S Coupe vine cu motorul turbo V6 de 2.9 litri și 440 CP. Cireașa de pe tort este, ca de obicei, Cayenne Turbo, declinat acum și în versiune Coupe. 

Sub capotă este același ridicol de puternic V8 biturbo de 4.0 litri ce dezvoltă 550 CP. Este un propulsor care oferă mai multe resurse decât are nevoie cel de la volan, dar tocmai asta îl face atât de spectaculos. Propulsorul de 3.996 cmc oferă 550 cai putere între 5.750 și 6.000 rpm, iar cuplul maxim de 770 Nm între 2.000 și 4.500 rpm.

Este unul dintre cele mai puternice motoare disponibile pe un SUV, iar cuplul uriaș disponibil pe o lungă plajă de turați face ca cel de la volan să se simtă stăpân pe o centrală nucleară. Cayenne Turbo Coupe trage fără a da vreun semn de oboseală, indiferent de treaptă. Trepte care se schimbă imperceptibil grație excelentei cutii de viteze automate cu opt trepte.

Consum

Atunci când alegi să achiziționezi versiunea Turbo a modelului Cayenne Coupe, consumul de carburant nu ar trebui să fie o problemă. Însă, de dragul statisticilor, Porsche spune să acest model consumă în medie 11.3 litri/100 km, 9 litri/100 km la drum întins și 14.8 litri/100 km în mediu urban. Toate cifrele măsurate conform noului standard WLTP.

Pentru puterea oferită, cifrele de consum sunt absolut normale, iar cei care își doresc un Cayenne Coupe mai economic vor aștepta versiunea hybrid, dacă Porsche va decide să introducă o astfel de versiune. Variantă diesel nu va exista în gama Cayenne Coupe.

În timpul testului nostru pe drumurile austrice, Cayenne Coupe a înregistrat un consum mediu de 18.7 litri/100 km, dar nu am menajat deloc resursele oferite de SUV-ul coupe de la Porsche. Păstrând limitele, am folosit drumurile virajate din munții austrieci în modul Sport și ne-am bucurat de simfonia oferită de cele patru evacuări ale modelului Turbo.

Performanţe

Cayenne Coupe Turbo este un automobil cel puțin la fel de rapid pe cât este de mare. Accelerația de la 0 la 100 km/oră se face în 3.9 secunde, iar pentru a ajunge la 200 km/oră are nevoie de 14.6 secunde. Vitezometrul se oprește la 286 km/h dacă avem un circuit pentru a testa viteza maximă a SUV-ului Coupe de la Porsche.

Rivalii ca Mercedes-Benz GLE Coupe 500 sau BMW X6M au timp de accelerație de la 0 la 100 km/oră de 4.9 și, respectiv, 4.2 secunde.

Interior

Interiorul este preluat de la fratele Cayenne "normal" și nu aduce mari surprize la nivel de instrumentar și comenzi. Avem același display care combină turometrul analogic cu două ecrane digitale configurabile în stânga și dreapta ceasului central. Avem un display central generos, de 12.3 inch, cu o grafică impecabilă, și câteva butoane plăcute la atingere. Să nu uităm de sistemul audio opțional Burmester 3D, care oferă 21 incinte acustice.

Pentru ca pasagerii de pe banchetă să nu fie deranjați de linia plonjată a plafonului, Porsche a ales să coboare bancheta cu 30 mm, iar plafonul are două scobituri pe interior pentru cei foarte înalți. Am testat statul pe banchetă cu ajutorul unui coleg de 1.80 m și acesta nu a atins plafonul cu capul. În plus, Porsche a mai folosit un truc pentru a da o senzație de spațiu la interior. Modelul Cayenne Coupe vine echipat în standard cu un plafon de sticlă uriaș. Acesta este fix, nu poate fi deschis, dar oferă o suprafață vitrată de 2.16 metri pătrați.

Opțional se poate alege pachetul Lightweight Sports Package, ce aduce în locul plafonului de sticlă unul din fibră de carbon, dar și jante opționale de 22 inch și inserții Alcantara.

Ca de obicei, la volanul modelului Cayenne se stă excelent. Poziția este similară cu cea din modelul "normal", suficient de înaltă pentru a avea o vizibilitate excelentă, dar fără a fi deranjantă chiar și pentru șoferii mai înalți. Scaunele sunt excelente, cu numeroase reglaje, plus încălzire și ventilație. Calitatea materialelor este la cel mai înalt nivel, Porsche preferând pielea combinată cu material textil pentru scaune. Volanul cu trei spițe este și el superb, având un diametru perfect, iar butoanele amplasate pe volan sunt suficient de intuitive de la prima atingere. Una peste alta, Porsche a înțeles noțiunea de premium și nu face niciodată rabat la calitatea materialelor folosite la interior.

În ceea ce privește portbagajul, Cayenne Coupe are suficient spațiu pentru bagaje, volumul de 625 litri putând crește la 1.540 litri cu bancheta rabatată. Versiunea Cayenne Turbo Coupe are un volum de 600 litri. Diferența față de Cayenne-ul normal este destul de mare, acesta având un portbagaj de 770 litri. Însă, prin rabatarea banchetei modelului Cayenne Turbo Coupe putem ajunge la un volum total de încărcare de 1.510 litri. Avem, bineînțeles, hayon cu acționare electrică pentru a face mai ușor accesul în portbagaj.

Preţ de achiziţie

Ca de obicei, Porsche nu se vinde ieftin. 

Prețurile pentru noul Cayenne Coupe pornesc de la 86.200 euro pentru versiunea V6 de 340 CP și ajung aproape de 150.000 de euro pentru versiunea Turbo. Iar acesta este doar prețul de pornire.

O versiune bine dotată care să includă Lightweight Sport Package (11.000 euro), plafonul de carbon și posibilitatea de a opta pentru jantele de 22 inch, frânele PCCB cu discuri ceramice (6.200 euro), faruri LED Matrix Beam (1.100 euro), culoarea specială (2.500 euro) și multe altele - pentru că lista de dotări opționale pare fără sfârșit - prețul final se va apropia în mod cert de 200.000 euro.

Siguranţă

Versiunea Coupe încă nu a ajuns pe mâinile specialiștilor EuroNCAP pentru o testare completă. Însă actuala generație a SUV-ului Cayenne a fost trântită de pereți în 2017, când a obținut un scor general de cinci stele.

Gradul de protecție pentru pasageri este impresionant cu un procent de 95%, în timp ce gradul de protecție pentru pasagerii infanți este de 80%.

Cayenne Coupe folosește toate sistemele de siguranță active și pasive ce se regăsesc și pe fratele său fără linie coupe, așa că putem spune că scorul va fi repetat și de versiunea Coupe.

Ţinută de drum

Cine a condus un Cayenne nu va avea surprize majore atunci când se va instala la volanul unui Cayenne Coupe. Cine nu, va fi plăcut impresionat. Nu am avut ocazia să mergem cu varianta de bază de 340 CP, dar Cayenne S Coupe cu motorul V6 de 2.9 litri și 440 CP este o alegere excelentă pentru o mașină de zi cu zi care la apăsarea pedalei devine una de performanță. Mai ales că Porsche nu mai oferă alternativă diesel în gama Cayenne.

Am petrecut cel mai mult timp alături de versiunea Turbo a modelului Cayenne Coupe. Iar pentru cine vrea să meargă până la capăt, un Cayenne Coupe Turbo cu Lightweight Sports Package este alegerea ideală. Cu jante superbe GT Design pe 22 inch, plafon de carbon și eventual spectaculoasa culoare portocalie numită Lava Orange.

Pachetul mai include un difuzor de carbon, fuste laterale și un sistem de evacuare sport cu patru țevi.

Cei 550 CP sunt mulți pentru SUV de dimensiunile lui Cayenne Coupe, dar îl face o jucărie pentru oameni mari. În combinație cu direcția extrem de precisă și sistemul de suspensie pneumatică cu bare anti-ruliu active, Cayenne Turbo Coupe stă pe viraje ca o stâncă. Nu se înclină niciun milimetru, oricât ai exagera cu volanul în limitele fizicii. La precizia pe viraje contribuie și puntea spate directoare, oferită opțional, care le permite roților spate să vireze cu trei grade.

Totul este acompaniat de schimbări extrem de precise ale cutiei automate cu opt trepte și de sunetul bolborosit al celor patru evacuări. Pare ireal, dar Cayenne Turbo Coupe este mai agil pe viraje față de multe alte modele de dimensiuni mai reduse și cu pretenții sportive.

Vizibilitate

Privite până în dreptul montantului B, Cayenne și Cayenne Coupe sunt virtual identice, diferențele majore fiind aplicate doar părții posterioare.

Astfel, cel de la volan nu va avea nici o problemă de vizibilitate în partea din față, parbrizul și montanții față fiind absolut identice cu cele ale modelului Cayenne normal.

În spate, însă, luneta înclinată reduce câmpul vizual în oglinda retrovizoare centrală, dar fără a afecta însă decisiv vizibilitatea pentru cel de la volan.

Tehnologie

La nivel de tehnologie, Cayenne Coupe preia tot ce este mai bun de la fratele său fără spate "cocoșat". Avem aceeași planșă de bord excelentă ce combină ecranele digitale configurabile cu turometrul analogic, dar și ecranul central de 12.3 inch cu grafică de calitate înaltă.

Pentru muzică la nivel de meloman înrăit, Porsche oferă sistemul audio opțional Burmester 3D, cu 21 de incinte acustice, care oferă o calitate audio de excepție.

Mai avem mirroring pentru telefonul mobil inteligent, mufe USB, încărcare inductivă pentru telefonul mobil, conexiune la internet, hot spot pentru toți pasagerii, scaune încălzite și ventilate, cheie inteligentă și hayon acționat electric. Și un eleron ce se extinde automat la viteze de peste 90 km/oră.

Design

Spre deosebie de BMW și Mercedes-Benz, Porsche nu a abordat tema SUV-ului coupe cu același entuziasm. Nu este un model care îți va sări în față cu acel stil ”Look at me!”, ci mai degrabă îți va atrage atenția în mod discret, pentru că plafonul este ceva mai plonjat, iar luneta mai înclinată.

Coupe-ul bazat pe modelului Cayenne are stil și un design elegant derivat din cel al SUV-ului normal. Poate fi personalizat cu pachetul Lightweight Sports ce aduce mult carbon și un look mai țipător. Una peste alta, Cayenne Coupe este echilibrat și reușit din punct de vedere al designului.

Nu ne-a placut

  • Preț
Date tehnice - Porsche Cayenne Coupe Cayenne Turbo Coupe V8 4.0 litri 550 CP Aut8
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
V
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
3996
Lungime mm
4939
Putere maxima CP (rpm)
550 (5750)
Latime mm
1989
Cuplu maxim Nm (rpm)
770 (2000)
Inaltime mm
1653
Viteza maxima km/h
286
Greutate kg
2275
Acceleratie 0-100 km/h s
3.9
Ampatament mm
2895
Tractiune
integrala
Volum rezervor litri
90
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
600
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Porsche Cayenne Coupe

Ultimele teste

Comentarii (3)

  • Cu așa ceva trebuia să înceapă Porsche marea SUV-izare-n 2002.
    N-au avut totuși curajul unei duble blasfemii -- a doua ar fi fost asta, adică mastodontizarea :-) lui 911.

    Pe scurt, mașina e perfectă -- dar numai evaluată-n izolare și cu maximă eco-detașare. Ba și c-un grad de socio-ignorare a (non)calității umane incluse-n targetul de clientelă vizat.

    N-o să mai cârcotesc iar pe tema inutilității mega-SUVurilor, indiferent de marcă. Dar, oricât de *zen* încerc să fiu (și)n trafic, nu rezist să nu-mi descarc 3-4 kW de iritări.
    Cauzate, evident, de 90% din șoferii de mamuto-suvuri (poate 80%? -- în fine, nu generalizez totuși.)
    ...Deși majoritatea conduc EXACT AȘA CUM TRĂIESC. Adică:
    - fură (startul la semafoare-i normal, dar prioritatea?!...)
    - presează *frăierimea* prin pseudo-intimidare = rulând, dar și frânând la o palmă de stopurile altora
    - amenință = băgând semne obscene, simultan cu flash-uri + claxoane-n zone cu viteză limitată
    - practică nonșalant arbitrariul nesimțit = nesemnalizând nici când încalecă liniile de tramvai
    - se p.șă cu boltă pe nevoile altora = parcând tot la o palmă... de ușa mea, clar. :-)

    Și tot așa până s-ar însera aș putea continua... dacă ar merita.
    33 6
  • geniala masina la interior, insa la exterior nu imi pot face nici o idee din cauza culorii...groaznica culoare!!!
    12 3
  • Question
    So...nu v-a placut pretul, dar totusi a luat 4 stele la categoria pret de achizitie. Care e logica? Fiind cel mai scump, n-ar trebui sa aibe o stea sau 2? Apropo, nu uitati de Stelvio. Sau ati uitat ca sa ia Porsche punctajul maxim? Sorry, dar nu sunteti impartiali si ar trebui.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru