Drivetest Mazda MX-5 RF

Skyactiv-X 2.0 litri 184 CP Man6 30th Anniversary
Mazda MX-5 RF zoom
de Cornel Șocariciu, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 07.11.2019
Costum de supererou

Nu cred că există puști care să nu iubească personajele fantastice dezvoltate, proiectate și puse într-o lumină specială de celebrele edituri americane Marvel Comics sau DC Comics. Tot din Statele Unite ale Americii pornește și ideea care în 1989 se transforma în realitate și avea să dea naștere celui mai iubit roadster din lume.

Jurnalistul american auto Bob Hall sădea în mintea lui Kenichi Yamamoto, directorul departamentului de Cercetare și Dezvoltare din cadrul Mazda, ideea unei sportive cu plafon retractabil, motor amplasat frontal și roți motrice spate.

Legăturile dintre Mazda MX-5 și SUA nu se opresc însă aici. La începutul anilor '80, japonezii sunt dornici să lanseze o sportivă în gamă, iar trei divizii sunt desemnate să proiecteze un astfel de model: câștigătoare a fost echipa de Cercetare și Dezvoltare din SUA care a pregătit un model croit după ideile lui Bob Hall.

Deznodământul are loc în 1989 în cadrul Salonului Auto de la Chicago. Trei exemplare Mazda MX-5 vopsite în alb, albastru și roșu sunt prezentate publicului american. În acel moment începea cariera celui care avea să devină cel mai popular roadster la nivel global.

Astăzi, la 30 de ani de la debut, Mazda lansează ediția aniversară denumită simplu MX-5 30th Anniversary. Pe care am testat-o în varianta de caroserie RF.

Mazda MX-5 RF
Skyactiv-X 2.0 litri 184 CP Man6 30th Anniversary

  • Pret de pornire 26290 €
  • Pret model testat 33.190 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Încă de la prima generație Mazda MX-5, japonezii au mers pe filozofia Jinba Ittai, cea care face referire la legătura care se creează între cal și călăreț. Totul a fost proiectat pentru a oferi plăcere în timpul șofatului, iar 30 de ani mai târziu, Mazda MX-5 urmează aceleași reguli.

Și cum altfel poți sărbători un eveniment atât de important dacă nu cu o variantă care să includă tot ce ai mai bun în gamă? În cazul lui MX-5 RF 30th Anniversary, japonezii propun cel mai potent motor din gamă: Skyactiv-G de 2.0 litri.

Propulsorul pe benzină livrează 184 de cai putere la 7.000 rpm și 205 Nm începând cu 4.000 rpm. Într-o lume în care pentru mulți sportivitatea este asociată întotdeauna cu caii putere în exces (a se vedea Hot Hatch-urile compacte din segmentul premium), în cazul lui MX-5 acest atu trebuie tradus și înțeles într-un mod complet diferit.

Motorul lui MX-5 RF livrează plăceri acustice care au loc ori de fiecare dată când turometrul trece de 3.500 rpm. Primești un sunet grav, metalic și pătrunzător. Tot atunci începi să simți cu adevărat resursele motorului pe benzină, de care te vei putea bucura din plin până aproape de zona roșie a turometrului. Iar după ce ai "scăpat" de plafonul hard-top, senzațiile oferite sunt și mai interesante. 

Resursele sunt generoase pentru o mașină care cântărește doar 1.1 tone. Dar, ca orice motor aspirat natural, acesta trebuie tratat cu atenție și exploatat generos în partea superioară a turometrului, lucru care probabil n-o să fie agreat de cei care își doresc valori de cuplu sau putere livrate până în 2.000 rpm. Oricum, nu pentru astfel de clienți a fost gândit MX-5. 

În cazul de față, resursele motorului de 2.0 litri au fost gestionate de o transmisie manuală cu șase trepte. Rapoartele sunt alternate scurt și precis, timoneria fiind o adevărată încântare. Am precizat acest lucru și în cadrul testului cu CX-30: Mazda reușește să ofere transmisii manuale care mă fac să uit de confortul automatelor chiar și atunci când Bucureștiul este plin ochi. 

Consum

E greu să pui preț pe momentele în care sufletul tău se bucură, nu? Cam așa stau lucrurile și în cazul lui MX-5. E destul de dificil să intri în showroom, să urci într-un MX-5, iar în timp ce consultantul îți explică despre Jinba Ittai tu să-l agasezi cu clasica întrebare: consumă mult?

În aceeași situație mă simt și eu acum, dar dacă lucrurile o cer, mă voi supune. În fișa tehnică, Mazda a trecut un consum mediu pentru MX-5 RF 30th Anniversary de 6.9 litri/100 de kilometri. În oraș, roadster-ul se mulțumește cu 8.4 litri/100 de kilometri, iar la drum întins, computerul de bord ar trebui să-ți afișeze 5.9 litri/100 de kilometri.

În viața reală, chiar n-ar trebui să-ți pese. Ești doar tu, îmbrăcat în costumul tău de Iron Man, plecat pe drumuri virajate în căutarea unor stimuli senzoriali speciali. La finalul celor 170 de kilometri pe care i-am parcurs la volanul modelului nipon, computerul de bord a indicat o valoare de 8.4 litri/100 de kilometri. Drumul ne-a purtat atât prin traficul zidit al Bucureștiului, cât și pe drumurile libere din satele aflate la marginea Capitalei. Peste toate acestea, am așternut și câțiva kilometri pe pista autodromului Academiei Titi Aur.

Odată cu noua generație MX-5, modelul nipon a primit un frate european, mai precis, un italiano vero cu sigla Fiat. Dar ca în orice poveste născută în Italia, scorpionul și-a băgat coada și astfel s-a născut Abarth 124 Spider. În cazul acestei versiuni, motorul de 1.4 litri cu 170 CP cuplat la o transmisie automată promite un consum mediu de 6.6 litri/100 de kilometri. 

În aceeași horă joacă și Audi TT Roadster facelift, model care, pentru moment, nu poate fi configurat în România. În cazul versiunii 40 TFSI (motor de 2.0 litri cu 197 CP și transmisie automată), consumul mediu anunțat de nemți este de 6.3 litri/100 de kilometri.

 

Performanţe

Fiind vorba despre o mașină a cărei formă te trimite imediat cu gândul la sportivitate, vei fi tentat să verifici imediat fișa tehnică. Doar că, așa cum am menționat și în capitolul dedicat motorizării, MX-5 nu trebuie catalogat conform lucrurilor măsurabile și palpabile, așa cum sunt cifrele pentru 0-100 km/h sau viteza maximă.

Modelul cu plafon hard-top pune preț pe senzațiile pe care reușește să le ofere atunci când te-ai urcat în oricare dintre cele două scaune ale sale.

Vei avea de așteptat 6.8 secunde pentru ca MX-5 RF 30th Anniversary să accelereze de la 0 la 100 km/h, în timp ce viteza maximă se oprește la 220 km/h. Audi TT în versiunea 40 TFSI și Abarth 128 Spider sunt cu 0.1 secunde mai lenți. În ceea ce privește viteza maximă, MX-5 RF este depășit de ambii rivali: italianul are o viteză de top de 229 km/h, în timp ce Audi TT Roadster promite 247 km/h.

Interior

Imediat ce deschizi portiera lui MX-5 RF 30th Anniversary vei desoperi o pereche de scaune sport semnate de Recaro. Sunt îmbrăcate parțial în Alcantara și atent brodate cu ață de culoare portocalie, iar tetierele integrează un set de difuzoare astfel încât conversațiile telefonice avute cu cei dragi să se audă bine chiar și atunci când plafonul hard-top este coborât. Suportul lateral este și el unul excelent.

Volanul, schimbătorul de viteze și frâna de mână primesc aceleași cusături de culoare portocalie, iar pe planșa de bord și pe fețele ușilor apar elemente îmbrăcate în Alcantara. Așa aniversezi 30 de ani. Pentru ca cercul să fie complet, gurile sistemului de climatizare sunt și ele garnisite cu elemente portocalii.

Despre spațiul de la interior mi-e greu să vorbesc. Pentru că nu prea există. Ești doar tu, volanul, pedalele și levierul transmisiei. În rest, vei mai găsi două suporturi pentru pahare pe tunelul median, un loc destul de zgârcit cu spațiul oferit și în care vei putea înghesui un telefon mobil și un "torpedou" modest amplasat între cele două scaune.

Nici portbagajul nu este foarte încăpător. Cei 127 de litri sunt suficienți doar pentru două genți de mână.

Preţ de achiziţie

Succesul de care Mazda MX-5 se bucură la nivel global a făcut ca în prima parte a anului 2016, japonezii să anunțe un milion de exemplare produse de la introducerea pe piață a micuțului roadster. Aceasta a fost confirmarea că decizia luat în 1989 a fost cea corectă, MX-5 fiind cel mai popular roadster din lume.

La succesul lui MX-5 a contribuit masiv și prețul cerut de niponi.

Dar pe MX-5 RF 30th Anniversary îl putem considera o excepție: 33.190 de euro este prețul cerut pentru un astfel de exemplar pe piața din România. Un preț mare pentru un MX-5, dar explicat de faptul că Mazda va produce doar 3000 de exemplare ale ediției speciale, toate numerotate.

În cazul pieței locale, modelul aniversar are la bază varianta de echipare Revolution (preț de 29.290 de euro) la care vom adăuga o mulțime de elemente cu caracter special pregătite de japonezi: carosere în nuanța Racing Orange, jante Rays ZE40 RS30 cu diametrul de 17 inch "sculptate" dintr-un singur bloc de aluminiu, logo aniversar de 30 de ani cu numărul ediției, scaune sport Recaro, amortizoare Bilstein, etreire Brembo pe puntea față și Nissin pe puntea spate și un sistem audio semnat de Bose.

Și totuși, MX-5 RF 30th Anniversary este un model de colecție a cărui valoare va crește în următorii ani. Astfel, prețul plătit acum pe un astfel de exemplar poate fi considerat o investiție pe termen lung pentru contul bancar sau, dacă ești un adevărat pasionat, o investiție pentru suflet. 

În ceea ce privește Abarth 124 Spider, versiunea Officine Abarth disponibilă în România are un preț de pornire de 43.190 de euro. Așa cum am menționat în capitolele trecute, Audi TT Roadster nu este disponibil în configuratorul din România.

Siguranţă

La scurt timp de la debutul generației MX-5 ND, inginerii organizației EuroNCAP au testat calitățile roadsterului nipon. În urma testelor, MX-5 a încheiat cu un calificativ de 4 stele.

Protecția pasagerilor adulți a fost notată cu 84%, capitolul dedicat protecției copiilor a trecut testele de impact cu un procent de 80%, în timp ce protecția pietonilor a fost notată cu 93%. Sistemele de siguranță introduse de Mazda au încheiat testele EuroNCAP cu un total de 64%.

Versiunea RF nu a mai ajuns pe mâinile speciliștilor organizației independente, însă cele patru stele pot fi trecute și în dreptul acesteia.

Ţinută de drum

Dacă aș fi nevoit să caracterizez în doar două cuvinte Mazda MX-5, acelea ar fi plăcere simplă. Pentru că despre asta este vorba în MX-5. Despre acel costum de Iron Man pe care îl îmbraci și pleci să salvezi lumea de extratereștri, despre acea gândire care te transformă în supererou, despre drumul pe care îl ai de traversat și mai puțin despre destinația finală, dar și despre sentimentul provocat de micuțul japonez.

Mazda MX-5 este despre extreme, despre modul în care direcția îți oferă senzația că ești la volanul unui kart, nu într-o mașină care măsoară aproape 4 metri. Despre faptul că este rapidă pe drumuri drepte și extrem de jucăușă pe viraje, despre modul în care sistemele electronice îți permit să te joci la volanul ei, dar care intervin rapid la nevoie și te readuc pe trasa potrivită. Dar, mai presus de toate, Mazda MX-5 este despre sentimentul de libertate, o senzație pe care puține mașini ți-o pot oferi.

Da, suspensia cu amortizoare Bilstein este rigidă, dar suficient de cizelată încât să nu-ți distrugă toate vertebrele. Sunetele care pătrund la nivelul habitaclului nu sunt dintre cele mai plăcute, iar de la 80 km/h vântul își cam face de cap cu sinusurile tale atunci când hard-top-ul e coborât. Și o să vă rog să mă scuzați, dar aceste lucruri nu pot fi depunctate. Pentru că și ele fac parte din pachetul denumit MX-5. 

Și totuși, MX-5 rămâne una dintre cele mai plăcute sportive. Este ușor de condus (asta dacă nu te încumeți să dezactivezi sistemele electronice), o simți tot timpul alături de tine și niciodată n-o să fie imprevizibilă în mișcări. Este exact ca acel costum de supererou pe care ți-l doreai în copilărie.

Vizibilitate

Un capitol pe care Mazda MX-5 RF nu îl bifează într-un mod tocmai plăcut. Indiferent dacă ai plafonul ridicat sau coborât, interiorul nu se adresează celor claustrofobi. Geamurile au dimensiuni mici, prin lunetă nu vei vedea prea multe, iar parbrizul înclinat și montanții A destul de groși îți vor pune probleme.

Cu toate acestea, oglinzile laterale sunt bine proporționate, iar dimensiunile generale destul de mici (lungime de 3.915 mm și lățime de 1.735 de mm) îți vor face viața ușoară în oraș. Parcările sunt simple, mai ales că poți coborî plafonul, caz în care sentimentul pe care îl ai poate fi comparat cu cel oferit de un sistem de camere la 360 de grade.

Tehnologie

Deși MX-5 a fost gândit pentru senzațiile pe care le oferă, odată cu evoluția tehnologiilor japonezii au simțit nevoia (probabil obligați și de cererile primite din partea clienților) să pluseze cu astfel de elemente moderne.

Instrumentarul de bord a rămas unul tradițional, cu ceasuri analog generoase și cu un mic ecran care afișează informații referitoare la consumul de carburant. În zona centrală se află un ecran cu diagonala de 7 inch care poate fi controlat și prin atingeri (la viteze mici sau când mașina este oprită).

În continuare, informațiile și meniul sistemului de infotainment sunt gestionate cu ajutorul controller-ului rotativ amplasat pe tunelul median. Sistemul multimedia este destul de învechit (atât ca aspect, cât și ca funcții oferite), însă japonezii oferă integrare Apple CarPlay și Android Auto, servicii care funcționează bine.

Standard, versiunea MX-5 RF 30th Anniversary va fi echipată cu sistemul audio Bose cu nouă incinte care oferă o fidelitate bună.

Spre deosebire de roadster-ul din care derivă, vei mai găsi și un buton cu ajutorul căruia cobori sau ridici plafonul hard-top. Aceste operații pot fi realizate doar până la 10 km/h. Personal, consider această limită de viteză destul de mică, însă nu are rost să ne împotrivim studiilor atent efectuate de niponi. Atât ridicarea, cât și coboârea plafonului se desfășoară în aproximativ 13 secunde.

Tot pe lista elementelor prezente pe ediția aniversară trecem scaunele încălzite și senzorii de parcare.

Design

Partea de design rămâne una subiectivă. Mie îmi place MX-5 indiferent de generația pe care o am în față. Iar cu versiunea RF, Mazda a reușit să ducă designul sportivei la un nou nivel.

Iar dacă plusezi și cu nuanța de caroserie Racing Orange, disponibilă doar pe versiunile 30th Anniversary, mă pierzi pentru totdeauna. Pentru că avem în față un astfel de exemplar, trebuie să amintesc de etreirele portocalii, de jantele desenate superb, dar mai ales de acea insignă de mici dimensiuni pe care stă scris numele versiunii și numărul exemplarului.

Și cred că nu sunt singurul cu o astfel de părere: de la sine vorbesc cele peste un milion de exemplare vândute în 30 de ani.

Nu ne-a placut

  • Spațiul interior modest
  • Vizibilitatea
Date tehnice - Mazda MX-5 RF Skyactiv-X 2.0 litri 184 CP Man6 30th Anniversary
Combustibil
Benzina
Nr. usi
2
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
2
Cilindree cmc
1998
Lungime mm
3915
Putere maxima CP (rpm)
184 (7000)
Latime mm
1735
Cuplu maxim Nm (rpm)
205 (4000)
Inaltime mm
1235
Viteza maxima km/h
220
Greutate kg
1030
Acceleratie 0-100 km/h s
6.8
Ampatament mm
2310
Tractiune
spate
Volum rezervor litri
45
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
127
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Mazda MX-5 RF

Ultimele teste

Comentarii (8)

  • Pretul e ,poate cam mare dar in spiritul capitalist ,merge ,ce se vinde bine ori se scumpeste ori ....in varianta autohtona,si nu numai ,scade calitatea.In rest e o masina frumoasa si potenta...Nu se poate sa nu intorci capul dupa ea,am vazut-o in vara parcata undeva ,eram cu maica-mea (66ani)care ,pana si ea a ramas impresionata de formele si designul masinii....
    15 2
  • Cumpanasu FAN
    Fiat Coupe este mult mai tare!
    4 28
  • Lasand deoparte aspectul exterior & performantele tehnice ale motorului, masina asta este despre ce si cum simti cand conduci :). Ca posesor de mazda va recomand un drivetest cu ea :)
    10 3
  • Andrei
    Faina ideea, dar masina nu poate fi condusa de catre cei inalti. E pentru cei scunzi.Cam meschin. Dar, pe de alta parte si la Serie 8 Coupe, daca ai peste 185cm privesti drept in rama parbrizului...
    6 0
  • Fulger McQueen scalpat?
    4 2
  • Una din cele mai autentice masini existente in oferta la ora actuala. E mare pacat ca dealerii Mazda din Romania nu au niciun pic de pasiune in suflet. Practic, singura sansa sa testezi o asemenea masina e sa te duci la Bucuresti. Aici se vede cat sunt de hrapareti si cat de mult ii intereseaza subiectul "auto" de fapt. Sunt convins ca ar vinde mult mai multe daca ar putea oamenii sa testeze masina asta.
    Un om pasionat de condus si de masini o sa aprecieze la orice ora mult mai mult o asemenea masina in defavoarea unui Porsche. Si nu exagerez. Dar daca n-o poti testa, daca nu poti sa gusti din aroma pe care o ofera, cei mai multi o sa ramana la impresia ca e "o masina mica cu 2 locuri mici in care abia incapi, dar care arata schick". Nu e asa. Si din pacate 99.9% nu vor apuca niciodata sa inteleaga ce inseamna sa conduci asa ceva. Da, e frumoasa, dar cum arata e insignifiant prin comparatie cu senzatia de la volan.
    10 1
  • *chic
    4 0
  • bla bla
    @PMC e prima oara cand sunt deacord cu tine
    1 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru