Drivetest Kia Stonic

1.0 Benzina Turbo (T-GDI) 120CP Man6 Urban HP
Kia Stonic zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 08.01.2018
Bilet la loto

Nu toți jucăm la loto. Isteria unui câștig fabulos nu a reușit să cuprindă chiar pe toată lumea, însă există un număr mare de oameni care își pun speranțele într-un număr norocos sau într-o schemă bine gândită.

Ce faci însă când toți cei din jurul tău joacă la loto și încep să câștige? Te opui în continuare trendului sau cumperi și tu un bilet și intri în horă?

Kia s-a văzut în situația asta după ce majoritatea constructorilor auto și-au pus speranțele unui câștig fabulos într-o serie de SUV-uri mici, devenite din ce în ce mai populare. Piața a crescut, vânzările au crescut, profitul de asemenea, iar Kia a înțeles că n-are încotro și trebuie să intre în hora jucătorilor.

Drept urmare a pregătit un bilet pe care apare numele primului său SUV de clasă mică: Stonic. Dacă e un simplu număr norocos sau o schemă bine gândită, aflăm în testul de mai jos.

Kia Stonic
1.0 Benzina Turbo (T-GDI) 120CP Man6 Urban HP

  • Pret de pornire 13.709 €
  • Pret model testat 15.411 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Atunci când am primit cheile Stonic-ului de test am aflat și că mașina vine cu „cel mai potrivit motor” din gama Kia. Mi-am zis în sinea mea că „asta rămâne de văzut” și am răsucit cheile în contactul agregatului cu trei cilindri 1.0 T-GDI. După câțiva kilometri prin București am recunoscut motorul vioi pe care îl apreciasem și pe fratele de concern Hyundai Kona, testat în octombrie la Barcelona.

TEST DRIVE: Hyundai Kona - „Educație europeană”

Un motor pe benzină aliniat trendului de downsizing, cu 120 de cai putere, turbo și un cuplu generos pentru capacitatea lui. Sunt 172 de Nm livrați pe o plajă de turații lungă ca litoralul românesc, cuprinsă între 1500 și 4000 de rotații. Asta înseamnă că ai o senzație constantă de exploatare corectă a resurselor și nu simți nevoia de mai mult atunci când te afli în oraș.

Mașina este vioaie, alertă, răspunde bine la comenzi și chiar poate mârâi amuzant atunci când motorul cu trei cilindri ajunge pe la 4000 de rotații. Nu este un sunet bărbătesc, cum aveau odată motoarele aspirate, ci mai degrabă unul adolescentin, care sugerează încordarea de sub capotă. Tipic acestor noi motoare introduse de mai toți constructorii.

Unitatea, ale cărui vibrații se resimt ușor, este asociată unei transmisii manuale cu șase rapoarte. Cea de-a șasea treaptă de viteză este un avantaj al celor de la Kia în fața multor rivali. Sunt concurenți cu același nivel de putere care oferă doar cutii cu cinci rapoarte. E drept că în cazul acestei configurații, treptele sunt ceva mai scurte pentru a favoriza accelerația. Așa ajungi să ai 2000 de rpm în treapta a șasea la 90 de km/h.

Rapoartele sunt destul de precise, iar levierul nu agață, deși întâmpină o oarecare rezistență. Timoneria este și ea destul de plăcută și tipică unui model care se vrea a fi condus mai mult în oraș.

Consum

Stonic a fost nevoit să treacă o probă de foc încă din primele minute: traversarea Bucureștiului de la nord la sud, la o oră de vârf, adică între 17:00 și 18:00. Cu tot traficul întâmpinat, mașina s-a încăpățânat să consume 8.2 litri/100 de kilometri. O valoare bună pentru o mașină aflată în primii săi kilometri de viață, obținută însă și cu ajutorul unui start-stop care a muncit din greu.

Pe parcursul testului am încercat și o rulare ceva mai alertă, cu o schimbare târzie a treptelor, ceea ce a adus pe computerul de bord un consum de 10.4 litri/100 de km. În fișa oficială, Kia anunță un consum urban de 6 litri și unul mediu de 5 litri.

Mă voi raporta la această ultimă valoare pentru a vedea cum stă noul Stonic în comparație cu rivalii din segment. Exceptând triada Citroen C3 Aircross, Opel Crossland X, Peugeot 2008, dar și noul Seat Arona, Stonic este mai eficient decât multe modele cu renume din acest segment. Spre exemplu, Renault Captur și Nissan Juke oferă valori medii de 5.5, respectiv 5.6 litri/100 de km.

Performanţe

Kia Stonic este un crossover cu 120 de cai putere și o masă totală care depășește cu puțin o tonă. Prin urmare, raportul putere/masă ar trebui să fie unul favorabil unor performanțe demne de rivalii din segment. Iar crossover-ul sud-coreean nu dezamăgește, oferind un sprint de la 0 la 100 de km/h în 10.3 secunde, adică o valoare care se înscrie în media segmentului.

Mai lenți sunt Ford Ecosport, Dacia Sandero Stepway, Opel Crossland X, Hyundai Kona, Suzuki Vitara și Nissan Juke. Alternativele mai rapide sunt Peugeot 2008, Renault Captur, Seat Arona, Honda HR-V și Mazda CX-3.

Interior

Într-un segment în care toți producătorii își propun să vină cu tot felul de artificii de design și tehnologie pentru a fura inima unui public dominat de dorința de a ieși în evidență, Kia este ușor împotriva curentului cu noul Stonic.

Designul interior este destul de simplist și bazat în primul rând pe ergonomie. Ai comenzi pentru climatizarea manuală pe care le poți acționa și cu ochii închiși, însă pe volan există o aglomerare de butoane care s-ar putea să necesite acomodare.

A trecut mult timp de la ultimul test cu o mașină în care n-am găsit aproape deloc un plastic moale la interior. Kia ne arată că mai există și alți constructori în afară de Dacia care folosesc un plastic tare și neprietenos la nivelul habitaclului. Dacă stau bine și mă gândesc ar mai fi și Suzuki cu al său Vitara.

Planșa de bord, consola centrală, fețele ușilor sunt toate îmbrăcate într-un plastic tare, care îți dă impresia de austeritate. Acest aspect auster poate fi mascat prin optarea pentru o serie de inserții colorate la nivelul planșei de bord și al consolei centrale, încercând să sugereze timid că și Stonic este o mașină care poate fi personalizată.

Din fericire, Kia mai salvează situația cu o serie de spații de depozitare generoase, atât la nivelul ușilor cât și al consolei centrale. Pe locurile din spate se călătorește decent, cu suficient spațiu la picioare, clar mai mult decât în cazul lui Nissan Juke, spre exemplu. Mașina nu excelează însă asemeni unor rivali ca Citroen C3 Aicross și Opel Crossland X.

Stonic nu impresionează nici când vine vorba despre portbagaj. Acesta are o capacitate totală de 352 de litri, atunci când optați pentru un kit de pană, și de 332 de litri când vorbim despre o roată de rezervă temporară. Este suficient cât să plaseze Stonic în partea inferioară a clasamentului, pe același etaj cu nume precum Mazda CX-3, Opel Mokka X, Nissan Juke, Ford Ecosport, Hyundai Kona și Dacia Sandero Stepway.

Preţ de achiziţie

Ajungem la capitolul unde Kia ar putea domina autoritar segmentul, dacă nu ar exista produsele celor de la Dacia. Stonic are un preț de pornire de 13.700 de euro pe piața din România, unul dintre cele mai accesibile atunci când vine vorba de achiziția unui SUV mic. Calculele pentru versiunea testată de noi, adică cea de 120 de cai putere, încep de pe la 15.400 de euro, valoare în care primești și nivelul de echipare Urban, și el destul de generos cu cele necesare unei mașini moderne.

Prin comparație, un Citroen C3 Aircross cu motor pe benzină de 110 cai putere este mai ieftin cu doar 11 euro. Honda HR-V în versiunea de 130 de cai putere, benzină, are un preț astronomic în comparație cu Stonic, adică 21.000 de euro. La fel și colegul de concern Hyundai Kona, care este la fel de scump, deși beneficiază de același motor de 120 de cai putere.

Mazda CX-3 în versiunea de 120 de cai putere costă 15.000 de euro, însă un nivel de echipare Challenge urcă valoarea la 17.700 de euro. Cel mai ieftin Nissan Juke cu motor comparabil (adică 1.2 de 115 CP) este de asemenea mai scump, ajungând tot la aproape 17.000 de euro.

Opel Crossland X este foarte aproape de Stonic, oferind un preț de pornire de 14.500 de euro pentru versiunea sa de 110 cai putere. Peugeot 2008 facelift pleacă de la 16.200 de euro, iar un Renault Captur cu 120 de cai putere benzină ajunge la 15.000 de euro. N-am uitat nici de Seat Arona și versiunea 1.0 TSi de 115 cai putere, care pleacă de la 17.400 de euro.

Ar mai fi pe listă și Suzuki Vitara, modelul japonez fiind oferit în România cu un preț de pornire de 13.650 de euro, valabil fix pentru versiunea entry-level, echipată cu motor de 120 de cai putere benzină. Spre deosebire de cel de pe Stonic, este un motor clasic, aspirat.

În tot acest amalgam de prețuri și socoteli nu trebuie să uităm de liderul incontestabil la acest capitol, Dacia Sandero Stepway, care, deși oferă un motor pe benzină de numai 90 de cai putere, promite să coste doar 11.500 de euro alături de nivelul de echipare de top Prestige.

Siguranţă

Kia Stonic a fost testat în ultimele sesiuni din 2017 ale organizației EuroNCAP. Comportamentul său la testele de impact și siguranță au adunat doar trei stele, ceea ce ar putea părea dezarmant pentru un viitor client.

Cu toate acestea, dacă ne uităm cu atenție la rezultatul EuroNCAP vedem că Stonic a obținut 85 de procente pentru protecția pasagerilor adulți și 84% pentru cea a pasagerilor copii. A fost taxat aspru pentru sistemele de siguranță, care au adunat doar 25%.

E și normal dacă ne gândim că Stonic vine în standard doar cu șase airbaguri, ABS, ESC și senzori de monitorizare a presiunii, într-un segment în care producătorii deja oferă frânare automată de urgență pe echipările de bază.

Din fericire, lista de opționale cuprinde sisteme necesare precum monitorizarea unghiului mort sau avertizare la depășirea benzii de mers. Cu ele bifate, Stonic reușește un punctaj de cinci stele la retestarea EuroNCAP și chiar un procentaj mai bun pentru protecția pasagerilor adulți (93%). Prin urmare, dacă vreți o mașină de cinci stele, trebuie să mai scoteți niște bani din buzunar.

Ţinută de drum

În rândurile de mai jos, mulți dintre cei care citesc ar putea avea o revelație. Acesta este unul dintre momentele în care veți înțelege că Stonic nu este un SUV propriu-zis, ci o sub-compactă ușor înălțată. Are o gardă la sol de 18 centimetri, culmea, mai mare decât cea a fratelui Hyundai Kona, care vine și cu 4x4.

Stonic nu poate fi comandat cu un asemenea sistem, ceea ce spune multe despre disponibilitatea sa de a merge în off-road. Cred că este sigur să spun că Stonic nu își va dori niciodată mai mult decât un drum forestier.

Mașina se vrea condusă pe asfalt, iar suspensia comunică asta foarte clar. Este destul de rigidă, însă fără a deveni inconfortabilă. Se simte ceva mai țeapănă atunci când traversezi gropi sau suprafețe denivelate. Nu aș spune că vorbim despre o setare sportivă a suspensiei, deși Stonic se va simți clar mai agil decât multe modele din segment, cum ar fi Citroen C3 Aircross, Opel Crossland X, Renault Captur sau Peugeot 2008.

Suspensia este una închegată, care nu transmite zgomote neplăcute în habitaclu. Stonic trădează o grijă aparte a inginerilor pentru modul de rulare. Chiar și direcția este plăcută, cu un răspuns bun și o comunicare decentă a informațiilor legate de suprafața de rulare. Nu mai vorbesc despre ruliu, care este mult mai bine estompat decât în cazul rivalilor mai sus menționați.

Vizibilitate

Un alt capitol care îți sugerează că nu te afli într-un SUV este vizibilitatea. Stonic nu garantează o poziție la volan înălțată. Stai ceva mai sus decât într-un Rio, dar diferența este aproape insesizabilă. Te simți ca într-o compactă, iar suprafața vitrată îți sugerează și ea asta.

Oglinzile au o dimensiune potrivită, luneta este lată, dar îngustă, montanții spate sunt ușor cam mari, dar nu incomodează atât de tare la parcare, iar stâlpul stânga față nu este atât de generos ca în cazul lui Ecosport și, prin urmare, nu deranjează în viraje strânse.

Tehnologie

Spuneam la capitolul interior că cei de la Kia au mizat mult pe simplitate, în contextul în care toți marii constructori caută să ofere tot mai multă tehnologie în interiorul SUV-urilor mici. Oferă și Kia, însă la un nivel ceva mai ponderat.

Avem un computer de bord monocrom ușor de utilizat între cele două ceasuri analog și un ecran amplasat pe planșa de bord, responsabil cu sistemul multimedia. Are o dimensiune de 7 inch și un afișaj care merge pe aceeași idee: simplitate. Fără culori multe, fără o grafică excepțională, fără un meniu stufos și cu un delay simțitor al comenzilor.

Avem conexiune Apple CarPlay și Android Auto, ceea ce ar trebui să bucure pe toată lumea. Lista de opționale poate fi îmbogățită cu o serie de sisteme de siguranță, esențiale pentru a sta liniștiți cu cele trei stele oferite de EuroNCAP.

Există și o cameră de marșarier cu o rezoluție foarte slabă, există senzori de lumină și ploaie, pilot automat și geamuri electrice cu impuls doar pe partea șoferului. Pe timp de iarnă, Stonic se poate dovedi o alegere călduroasă, mulțumită scaunelor față încălzite și a volanului încălzit, o opțiune nu tocmai frecventă în segment.

Design

În ceea ce privește designul, Kia nu a riscat foarte mult. Stonic adoptă filosofia brandului, însă nu duce la extrem liniile caroseriei, așa cum se întâmplă, spre exemplu, cu fratele Hyundai Kona. Totul este mult mai calculat, mai așezat, mai conservator. Ca și cum modelul caută să nu supere pe nimeni.

De altfel, cam ăsta este și scopul Kia în segment: un model care să se adreseze tuturor. Doza de personalitate poate fi conferită de nuanțele vii de caroserie, condimentate cu un acoperiș contrastant, care poate fi comandat în cinci culori diferite. Puteți alege și jante cu dimensiuni de 17 inch.

Nu ne-a placut

  • Plasticul tare de la interior
  • Portbagajul nu foarte generos
Date tehnice - Kia Stonic 1.0 Benzina Turbo (T-GDI) 120CP Man6 Urban HP
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
998
Lungime mm
4140
Putere maxima CP (rpm)
120 (6000)
Latime mm
1760
Cuplu maxim Nm (rpm)
172 (1500)
Inaltime mm
1485
Viteza maxima km/h
184
Greutate kg
1117-1227
Acceleratie 0-100 km/h s
10.3
Ampatament mm
2580
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
45
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
352
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Kia Stonic

Ultimele teste

Comentarii (16)

  • someone
    mi-a placut stonic de la prima vedere. pacat insa ca nu are un motor benzina in jur de 140-150 cai. cel de 1.4 de pe I30 ar fi ideal, parerea mea.
    iar cu preturile afisate, cam ia fata concurentei din import
    11 3
  • iar ametiti datele, vitara cool aspirant 120 cp - 13550 euro, kia 1.2 GSL URBAN M aspirant 84 cp - 13709 euro,
    stonic o avea alte avantaje care sa justifice diferenta de pret (ca de ex 7 ani garantie) dar care nu au fost evidentiate in acest articol .
    12 5
  • ACE - Craiova
    Modelul este destul de OK. Merita nota 8 si putea spera la o nota mai mare daca avea si o versiune 4x4 si un portbagaj ceva mai mare...

    O observatie/completare la comentariul automarket.ro

    KIA STONIC, cu safety pack - EURONCAP Report 2017 - 5 stele

    https://www.euroncap.com/en/results/kia/stonic/29605
    18 4
  • @mm
    Am luat în calcul puterea oferită de Stonic și Vitara atunci când am făcut comparația. Ambele versiuni la care m-am raportat dezvoltă 120 de cai putere. Diferența reiese, după cum am precizat și în text, că unul este „ASPIRANT” iar celălalt turbo.

    @ACE - Craiova
    Mulțumesc de precizare.
    11 4
  • Stilul actual Kia prezent la toate modelele e cel mai pe placul meu. Motorizarile sunt la nivelul concurentei.
    Cand ma gandesc ca in urma cu multi ani nici nu ma gandeam ca o sa-mi placa modelele de la Kia.
    Acum, Picanto GT e cred ca urmatoarea mea masina de oras.
    10 1
  • @BOGDANM
    CEA DE 120CP (DIN TEST) ESTE 15400
    9 1
  • Am vazut si eu un SUV in clasa mica sub 16.000 euro si care nu arata deloc rau la exterior, iar la interior are dotari decente, un Captur de ce costa minim 18 000, doar pentru ca are aer conditionat automat ?
    10 3
  • @dan Captur-ul cu ac auto e minim 17.000, nu 18.000. 18.400 e cu automata. Vorbim de motorizarea 1.2 120 cp.

    E mai scump ca Stonic, insa e mai practic (103 l in plus la portbagaj) si mai fasnet dpdv al acceleratiei.

    Altfel, ca design interior/exterior, imi plac mai mult Kia si mai ales C3 Aircross.
    11 3
  • Chia(r) stânic?
    Chia sputnik asta nu-mi inspiră nicio încredere.
    E un coteţ supraevaluat care are pretenţia de a fura din clienţii Duster-ului.
    Vă vine să credeţi?
    14 28
  • Cineva
    @Chia(r) stânic?
    Se pise pe Duster din Univers ! Nu poti compara !
    13 25
  • Hai să fim obiectivi: la 14.550 euro (deci cu o mie mai ieftin), un Duster 1.2 TCe de 125 CP tot 2X4 și cu performanțe similare, dar mai încăpător / confortabil, e clar preferabil.

    Ca să nu mai vb de un Duster 4x4 f. capabil în off-road, cu doar 1.000 mai scump decît Rio asta un pic înălțată care în afară de trotuare nu știu ce-ar mai putea urca.

    Plusul garanției enorme rămîne real pt Kia, dar conține și capcana dependenței de serviceul (scump) la dealer timp de 7 ani.
    27 5
  • P.S: Nu mai zic că diferențele privind finisarea interioară sînt practic insesizabile raportate la noul Duster, care nici nu-i urît deloc *pe dinafară*.

    Ba mai mult de-atît, scaunele lui Stonic de ex. îmi par bune doar pentru... stoici, :-) dincolo de textila cu aspect jalnic care le acoperă.
    23 5
  • M-am uitat in week-end la varianta cea mai ieftina 13709€, mie nu-mi place, rotile de 15'' nu o ajuta in design, cu 17'' este cu totul altceva dar costa. Interiorul este spartan, scaunele nu sunt departe de Sandero STEPWAY. Daca vrei sa pui navigație + 965€ , nu are roate de rezerva,....
    Modelul de baza este mult sub Sandero STEPWAY 0,9, părerea mea ca nu merita
    7 2
  • Da, și eu cred că versiunea... suvizată a lui Hyundai i20 (Active, motor identic 1.0 Turbo dar de 100 CP și practic aceleași performanțe, cu avantaju lunui consum mai mic fiindcă-i cu cca.100 kg mai ușoară) e mai rentabilă la 13.200 euro - cu discount-ul actual.
    9 2
  • "Nu ne-a placut:Plasticul tare de la interior"

    La Polo,T-Roc si altele marca VAG nu ati spus asta desi am urcat in aproape toate modelele KIA si VAG si ce vreti voi si pot spune ca au materiale cam lafel de ok cu mica-marea diferenta ca VAG(Audi A3 de exemplu) are materiale mult mai bune in fata decat cele oferite pentru locurle din spate(mi se mare discriminare mai mare decat cea cu negri,asiatici etc) pe cand KIA are cam aceleasi materiale si in fata si in spate.

    @Kirotractor"Hai să fim obiectivi: la 14.550 euro (deci cu o mie mai ieftin), un Duster 1.2 TCe de 125 CP tot 2X4 și cu performanțe similare, dar mai încăpător / confortabil, e clar preferabil."

    Te invit la test drive cu ambele si mai vorbim.
    2 0
  • daca avea portbagaj mai mare, varianta 4x4 si un plastic mai rafinat la interior...chiar merita banii...
    3 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru