Drivetest Jaguar E-Pace

2.0 Diesel Biturbo (D240) 240CP 4x4 Aut9 R-Dynamic S
Jaguar E-Pace zoom
de Bogdan Mirică
Joi, 01.02.2018
Zgârieturi adânci

Majoritatea suntem programați să reacționăm urât la zgomotul unei unghii care zgârie tabla. Probabil am rămas marcați de experiențele chinuitoare din școlile primare, când ne torturam între noi cu acest sunet. Înzestrat cu un nou set de gheare, din ce în ce mai ascuțite, Jaguar vrea să zgârie zdravăn tabla rivalilor germani, în încercarea de a sfâșia o bucată cât mai mare din segmentul premium.

Crossover-ul E-Pace este cel mai nou set de gheare aruncat asupra modelelor BMW, Audi și Mercedes. Este un SUV compact, care are misiunea să le facă viața grea lui X1, Q3 și GLA, modele care își împărțeau supremația segmentului în Europa.

Am fost invitat să văd cu ochii mei că ce se naște din pisică germani mănâncă. Nu șoareci. Am traversat Marea Tireniană și am aterizat în Corsica, locul ales pentru testul internațional al noului Jaguar E-Pace, fratele mai mic al deja best-seller-ului F-Pace.

Jaguar E-Pace
2.0 Diesel Biturbo (D240) 240CP 4x4 Aut9 R-Dynamic S

  • Pret de pornire 30.940 €
  • Pret model testat 51.646 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Ca să fie sigur că zgârie corespunzător concurența germană, Jaguar și-a echipat noua odraslă cu o gamă largă de motorizări, unele dintre ele atât de puternice încât abia își găsesc un rival în segment. Cam așa s-a întâmplat și cu motorizarea testată de mine în Corsica, adică cel mai puternic diesel de pe E-Pace, unitatea de 2.0 litri și 240 de cai putere.

Ca și versiunile de 150 și 180 de cai diesel, și aici vorbim tot despre patru cilindri și despre un agregat din noua familie Ingenium. Motorul vine la pachet cu un cuplu extrem de generos, care însumează 500 de Nm, livrați încă de pe la 1500 de rotații. E foarte bine că primești atât de mult cuplu atât de timpuriu, însă parcă plaja de moment motor maxim se gâtuiește prea repede.

Nu mă înțelegeți greșit, sunt resurse suficiente pentru a face din E-Pace o mașină vioaie, cu poftă de depășiri sau excese pe autostradă. Însă, parcă lipsește explozia și entuziasmul motorului la turații înalte și la viteze ceva mai mari.

Asta poate și pentru că mașina este destul de grea. Are 1.9 tone, deși folosește multe componente din aluminiu, inclusiv capota motorului, hayonul și acoperișul. Masa destul de ridicată își pune amprenta și asupra eficienței, dar și asupra performanțelor, după cum vom vedea mai încolo.

Motorul diesel este asociat unei transmisii automate cu nouă rapoarte. Nu e nimic special, este un ZF de generație nouă, care schimbă liniar și alternează corespunzător treptele de viteză. Răspunsul său este ușor întârziat, iar în modul de rulare Dynamic, adică cel în care ar trebui să păstreze o turație ceva mai ridicată a motorului, are momente în care se simte înlemnită. În cadrul testului din Corsica au fost câteva situații în care am sacrificat inutil ieșirea din viraj pentru că modul automat nu a retrogradat în timp util. Din fericire există și un set de padele din aluminiu în spatele volanului.

Antifonarea dieselului este destul de bună la relanti, însă începe să pălească în fața spiritului gutural al dieselului când turometrul ajunge pe la 2500 de rotații.

Consum

Vă ziceam mai sus că masa foarte mare a mașinii își pune amprenta negativ asupra eficienței. Rularea pe virajele din Corsica, fără menajamente și fără a mă atinge de modul Eco, a dus consumul extraurban la peste 9 litri/100 de kilometri. Valoarea este irelevantă, dar m-am gândit că vor exista și câțiva șoferi sportivi care vor să știe la ce să se aștepte.

În ciclu mediu, Jaguar E-Pace consumă 6.2 litri/100 de kilometri. Poate părea o valoare decentă, însă comparată cu cea a lui BMW X1, adică 5.1 litri/100 de km (e drept că neamțul vine cu 9 cai putere în minus), ea pare destul de mare. Rivalii Audi Q3, Mercedes GLA și Volvo XC40 nu au motorizări comparabile.

Performanţe

Același duel dezechilibrat și atunci când vine vorba de performanțe. Jaguar E-Pace reușește un sprint de la 0 la 100 de km/h în 7.4 secunde. BMW X1 are nevoie de numai 6.6 secunde. Asta și pentru că este mai ușor cu aproape 300 de kilograme.

Viteza maximă a noului Jagur E-Pace se oprește la 224 de km/h, adică suficient pentru orice act de bravură pe o autostradă fără limită de viteză.

Interior

Asemeni fratelui Land Rover, Jaguar acordă o atenție deosebită interiorului, acesta fiind locul unde englezii își dau în petec cu materiale de calitate și finisaje bune. În cazul lui E-Pace, rețeta se respectă, însă numai pe jumătate. Avem finisaje bune, însă calitatea materialelor oscilează. Avem un plastic moale pe planșa de bord și pe fețele ușilor, piele fină, inserții din aluminiu.

Pe măsură ce cobori privirea, o să descoperi un plastic ceva mai dur și nu foarte prietenos. Sincer, nu sunt un mare fan nici al plasticului mat care domină partea centrală a bordului și care încadrează sistemul multimedia. Scaunele sunt ușor cam tari, dar nu neapărat incofortabile, iar ergonomia este bună, având în vedere că butoanele nu au dispărut și sunt amplasate corect.

Cât privește spațiile de depozitare, Jaguar s-a asigurat că puiul său are loc pentru orice aveți în buzunare. Există o cotieră extrem de generoasă, care poate fi configurată în funcție de ce vreți să depozitați (pahare, tablete), torpedoul e decent, iar spațiul din interiorul portierelor este mai mult decât suficient pentru orice sticlă.

Pe locurile din spate există spațiu decent la picioare pentru doi adulți, însă tunelul central nu prea favorizează și o a treia persoană. Spațiul la cap a fost și el decent, chiar dacă mașina testată a venit cu un acoperiș panoramic.

Portbagajul este cel mai generos din segment, oferind o capacitate totală de 577 de litri. Asta dacă sunteți de acord să renunțați la roata de rezervă temporară în schimbul unui kit de pană. Personal, n-aș face asta.

Hayonul este acționat electric și poate fi comandat cu o funcție care permite deschiderea sa prin apropierea piciorului de spoilerul spate.

Preţ de achiziţie

Jaguar a avut grija ca SUV-ul F-Pace să aibă o poziționare mediană în segmentul său, din punct de vedere al prețului. Rețeta a funcționat de minune, iar F-Pace a devenit cel mai vândut Jaguar al momentului.

Teoretic, rețeta ar trebui să fie aceeași și pentru E-Pace. Micul crossover englez pleacă de la 31.000 de euro, însă versiunea testată de noi, adică dieselul extrem de puternic de 240 de cai putere, cu automată și 4x4, va porni de la 48.500 de euro.

Rivalul cu care poate fi comparat cel mai bine este BMW X1, întrucât doar el are o motorizare similară, adică un diesel de 231 de cai, cu automată și 4x4. Prețul său este de aproape 44.000 de euro. Diferența dintre cei doi este destul de mare și ar putea să nu favorizeze Jaguar la prima vedere. Însă, nu trebuie să uităm că englezul e ceva mai bine dotat în standard, incluzând aici și sistemul multimedia central cu ecran de 10 inch.

Audi Q3 și Mercedes GLA nu au motorizări comparabile, fiind astfel mult mai ieftine decât Jaguar-ul nostru. În schimb, Volvo cere 44.000 de euro pentru un XC40 de 190 de cai putere, cu 4x4, automată și echipare sportivă R-Design.

Siguranţă

EuroNCAP a testat siguranța noului Jaguar E-Pace chiar pe final de 2017. Deci rezultatele sunt cât se poate de concludente. Cel mai mic SUV Jaguar a obținut un total de 5 stele, reușind să le ofere pasagerilor adulți un punctaj de 87%.

A înregistrat un punctaj bun și pentru protecția pietonilor (77%), întrucât mașina dispune, în premieră, și de un airbag pentru pietoni, inclus în capotă.

Lista sistemelor de siguranță este una extrem de stufoasă și include monitorizarea stării de oboseală a șoferului, recunoașterea semnelor de circulație, avertizare la ieșirea cu spatele sau cu fața dintr-o parcare, frânare automată de urgență, monitorizarea unghiului mort și averitzare la depășirea benzii de mers.

Ţinută de drum

Jaguar F-Pace este unul dintre cele mai dinamice SUV-uri din segmentul său. Prin urmare, noul E-Pace nu se putea îndepărta foarte tare de la această trăsătură de familie. A moștenit-o bine și, cu mâna pe inimă vă spun, e o mașină care se dedică plăcerii de a conduce.

O să încep cu modul în care se comportă mașina în condiții normale de trafic. Sper că vă e clar că suspensia are o setare ceva mai rigidă, deci nu va fi la fel de confortabilă ca cea a unui Audi Q3. Are și tendința de a transmite vibrații în habitaclu atunci când treci peste denivelări pronunțate sau limitatoare de viteză.

Inginerii englezi își dau arama pe față abia atunci când ieși din oraș și ajungi pe un drum cu multe viraje. Iar noi am avut destule în cadrul testului internațional. Corsica a dat lumii unul dintre cele mai dure raliuri. Turul Corsicii era supranumit în trecut Raliul celor 10.000 de viraje. Deci un loc perfect pentru a pune la grea încercare dinamica lui E-Pace.

Rigiditatea face ca mașina să nu se încline așa mult pe viraje și să estompeze corect senzația de SUV sau mașină înălțată. Cu toate acestea, inerția creată de masa prea mare pentru un SUV din segmentul ăsta (peste 1900 de kilograme), poate da o ușoară senzație de nesiguranță, mai ales la frânare puternică sau la transferul de mase.

Pentru a răspunde corect acestor detalii, Jaguar E-Pace are de partea lui una dintre cele mai precise direcții din segment. Comunică foarte bine cu suprafața de rulare și îți oferă încredere. Simți mereu că poți duce cursa mai departe și că poți forța limitele tale și ale mașinii. Aderența este asigurată de un sistem de tracțiune integrală denumit Active Driveline, capabil să transmită până la 100% din cuplu către puntea care are un contact mai bun cu asfaltul.

În Corsica am dat și peste zone unde șoseaua era destul de alunecoasă, iar E-Pace a căutat să supravireze ușor. Asta înseamnă ceva mai multă distracție pentru cei care apreciază condusul sportiv.

Temperamentul mașinii poate fi controlat și cu ajutorul modurilor de rulare. Ele pot influența direcția, răspunsurile transmisiei și accelerației, precum și setarea suspensiei. Aceasta din urmă dacă ați optat pentru un set de amortizoare adaptive. Există modul Eco, Confort, Dynamic și Ice/Snow/Rain, acesta din urmă fiind dedicat ieșilor în teren accidentat, când cuplul este livrat ceva mai cumpătat.

Chiar dacă este dezvoltat pe platforma fraților de la Land Rover, experți în teren accidentat, E-Pace nu-și propune prea multe ieșiri în afara asfaltului. Este un Jaguar care se simte mai bine pe asfalt, decât în junglă. Pentru cei perseverenți, există o gardă la sol suficient de mare, adică 20.4 centimetri, și o capacitate de traversare a unui vad de apă de 50 de centimetri.

Am intrat cu E-Pace pe un traseu pregătit de oranizatori și n-am întâmpinat mari probleme. Singurul disconfort este creat de suspensia prea rigidă pentru provocările unui astfel de teren.

Vizibilitate

E-Pace nu excelează la acest capitol. Asta pentru că acordă o importanță deosebită designului exterior. Linia posteriorului face ca luneta să fie zgârcită în dimensiuni. Acest aspect negativ este dublat și de faptul că ultimul rând de montanți este foarte mare. Nici montanții față nu sunt tocmai prietenoși, fiind destul de problematici în virajele strânse. Din fericire, oglinzile laterale și oglinda retrovizoare au dimensiunile corecte.

Tehnologie

E-Pace își face temele și în materie de tehnologie. Este singura mașină din segment care vine oferită în standard cu un sistem multimedia Touch Pro, oglindit pe un ecran de 10 inch. Grafica este decentă, meniul este intuitiv, iar puterea sa de procesare este calibrată corespunzător.

Poate doar uneori să observați unele întârzieri. Mai apar mici erori când vine vorba de redarea melodiilor dintr-un telefon mobil. Dar, cel mai probabil, acestea se vor rezolva odată cu introducerea suportului Apple CarPlay și Android Auto, update programat la jumătatea acestui an.

Tot în standard vine și un computer de bord color, așezat între cele două ceasuri analog. Însă, dacă există buget, v-aș sfătui să optați pentru un intrumentar de bord digital, care are o dimensiune de 12.3 inch. Este similar celui regăsit în gama Range Rover. Are și el o grafică bună, dar necesită o oarecare acomodare pentru o operare sigură. Afișajul se schimbă în funcție de modurile de rulare și dispune chiar și de o harta în format 3D.

Lista de dotări opționale include și un sistem Head-Up Display color și complex. Oferă informații numeroase, fiind unul dintre cele mai mari din segment. Pe lista de dotări se mai regăsesc cinci prize USB, patru prize de 12V, scaune încălzite pentru pasagerii față și spate, un sistem de iluminare Matrix LED, camere cu vedere la 360 de grade, senzori de parcare și un sistem audio Meridian cu o fidelitate foarte bună.

Nu în ultimul rând, există o conexiune la internet 4G, care poate susține până la 8 telefoane, laptopuri sau tablete.

Design

Mă bucur că la aproape patru ani de la descoperirea lui Jeep Renegade, mașina care împletea perfect ideea de joc și joacă cu designul tradițional, un alt producător s-a gândit să presare în interiorul mașinilor sale câteva detalii capabile să inspire personalitate.

Jaguar a vrut să facă din E-Pace o mașină memorabilă, care să te facă să spui simplu: „Băi, ce frumos s-au jucat englezii cu detaliile!”. Italienilor le ieșea cel mai natural partea asta cu povestea, dar se pare că englezii le-au furat magia. Să vă spun la ce mă refer.

Luminile LED pentru rularea diurnă au forma literei J, iar stopurile lui E-Pace au o semnătură LED ușor fragmentată, care imită o șicană. De asemenea, la baza parbrizului există schița unui Jaguar cu puiul său, așa cum este considerat acum noul baby-SUV. Cele trei comenzi pentru climatizare se inspiră și ele din obiectivul unui aparat de fotografiat. Nu în ultimul rând, cauciucul aderent din interiorul spațiilor de depozitare are un model similar petelor de pe un Jaguar. Toate aceste detalii au grijă să spună o poveste pe care toți o vor iubi, la pachet cu unul dintre cele mai atrăgătoare designuri din segment.

E-Pace se bazează pe o grilă impozantă, blocuri optice agresive, linii laterale dinamice și o gamă de culori puternice, 11 la număr. Jantele au dimensiuni cuprinse între 17 și 21 de inch, acestea din urmă fiind disponibile împreună cu pachetul sportiv R-Dynamic, un fel de S-Line pentru Audi și AMG-line pentru Mercedes.

Nu ne-a placut

  • Calitatea anumitor materiale
  • Masa prea mare
  • Vizibilitatea posterioară
Date tehnice - Jaguar E-Pace 2.0 Diesel Biturbo (D240) 240CP 4x4 Aut9 R-Dynamic S
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1999
Lungime mm
4395
Putere maxima CP (rpm)
240 (4000)
Latime mm
2088
Cuplu maxim Nm (rpm)
500 (1500)
Inaltime mm
1649
Viteza maxima km/h
224
Greutate kg
1926
Acceleratie 0-100 km/h s
7.4
Ampatament mm
2681
Tractiune
integrala
Volum rezervor litri
55.7
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
577
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Jaguar E-Pace

Ultimele teste

Comentarii (10)

  • Adrian C
    Masina arata mult mai bine fata de concurenta nemteasca si chiar si XC40 care nu prea ai ce sa ii reprosezi. Asta pana o sa apara Macan junior. SI Porsche au anuntat in corossover compact care cu siguranta il va zgaria grav pe JAG cand se va lansa pe piata... sincer imi place mai mult locatia decat masina :))
    11 16
  • Hai să-ncep cu laturile OK ale *Baby-Jag*-ului - care, în ciuda criticilor mele de la precedentul articol dedicat lui, nu-mi pare totuși un rateu total al JLR... dacă ar fi ceva mai ieftin cred însă asta.

    Cu echiparea digi-comm-tech stă bine deci, ba și cu sistemele 4x4... că-s două (aici era locul pentru informații în plus din partea AM - mai exact, versiunile 4x4 cu puteri *normale* dispun de un Haldex, iar cele de top de GKN-ul mai capabil, cu două mecanisme tip pseudo-ambreiaj cu lamele situate pe laturile diferențialului-spate, aflate de altfel și-n echiparea lui Ford Focus RS.)

    Pe capitolul *stil* nu insist, gusturile fiind din start discutabile - mie de ex. îmi lasă impresii cumva dezlînate, :-) fiind dinamic privit din unele unghiuri și prea *umflat* din altele. Asta, trecînd cu vederea asemănarea dubioasă cu un anume f. modest Suzuki Swift - din față. Ori jantele/roțile mult prea mari raportat la dimensiuni/ampatament - în fine, poate-i doar părerea mea și asta.

    Marele lui minus e însă... un plus - la greutate. Normal cumva, platforma fiind împrumutată de la Evoque, cu mici modificări (ex.: sub-cadrul pe care stă motorul e prins acum rigid și nu elastic de caroserie, în scopul optimizării preciziei direcției - target atins ce-i drept.)

    Consecința inevitabilă totuși: în versiune HSE, E-Pace e cu 124 kg (!!) mai greu decît un F-Pace mai mare, identic motorizat...

    Multora le va plăcea însă puiuțul ăsta cam obez :-) (poate nu doar unor badge-geeks), așa că sigur e... vînare de vînt prezenta mini-analiză.
    34 2
  • Cum naiba au scos ei 1900kg? E mai greu decat X3 si xc60 care sunt o clasa mai sus. Tare sunt curios ce este atat de greu.
    11 3
  • MuresMures
    Nu intodeauna o masa mare e un dezavantaj.... daca iei suv pt. siguranta orcand as lua CEA MAI GREA masina posibila...
    12 18
  • adrian
    Nu ma lamuresc ce-i cu articolul asta....e test-drive de Jaguar E-Pace sau reclama BMW?
    BMW nu sint masinile pe care le ingropa pina-n usi Clarckson la teste?sau care nu puteau pleca de pe iarba uda?
    18 6
  • @Green_Alex: Păi taman evoq-am :-) ceva mai sus de ce-i așa greucean - carapacea-i nouă, dar platforma-i veche. În plus echiparea e și ea mai bogată decît a lui RR Evoque, egal alte kile-n plus.

    @MuresMures: Fiecare cu părerile, ba chiar cu fixurile lui. Trendul eco-favorabil al reducerii masei proprii e în orice caz pe nedrept neglijat de mulți producători.
    Or ști ei totuși ce nu știm noi - de ex. că-s mai mulți fani SUV cu sonde de petrol în curte decît credem. Sau mai multe clone de Huidu.

    Eu rămîn însă la preferințele mele mai de... găinușă. :-) D-aia aștept cu nerăbdare lansarea noului Swift Sport 1.4 Boosterjet (*doar* 140 CP, dar numai 970 kg cu șofer și benzină), în plus și cu destule airbaguri pentru eventuale bușeli.
    27 4
  • MARIUS
    Pentru cine a urcat in aceasta masina cred ca este clar ca materialele care se vor premium nu sunt deloc premium...din ce in ce mai multe marci mizeaza pe un design placut ochiului , la preturi pe masura dar din pacate nu asa devine o masina premium , doar prin design .Am fost total dezamagit de calitatea asamblarii si a materialelor chiar si la fratii mai mari ai puiutului
    9 1
  • @Kirotractor
    Mulțumesc pentru comentarii și pentru mini analiză. Am decis să nu intru foarte tare în analiza sistemului 4x4 și să nu vorbesc de Standard Driveline de pe versiunile ceva mai modeste pentru că, în acest caz, capitolul Ținută de drum, și așa foarte lung, ajungea cât jumătate din test. O să vorbesc despre Haldex în cazul versiunilor pe care le voi testa la noi în țară. Din ce am înțeles, în parcul de presă a ajuns deja un exemplar echipat cu motorul diesel de 180 CP.
    Mă bucur că există cititori ca tine, care intră atât de mult în amănunte tehnice. Personal, o consider o motivație pentru noi, redactorii. Sunt însă și unii care își doresc o analiză ceva mai pe înțelesul tuturor. Și, cumva, trebuie să împăcăm pe toată lumea.
    Numai bine.
    12 1
  • Inca un test profi. Te plangi de vizibilitate, da' dai patru stele. Din cinci.
    10 2
  • @nume: Cam ai dreptate, chiar dacă per total testul merită calificativul *profi* pe bune (cu minusurile deja tocate p-aici de noi-chibiții = lipsa unor măsurători efective gen decibeli, timpi reprize, distanțe frînare etc.)

    @bogdanm: Înțeleg constrîngerile virtualului în epoca asta a conciziei cam (prea) grăbite, dar o cale de compromis merită încercată.
    Toate bune și ție deci - și bagă mare-n continuare, că sînteți (tu + Mircea mai ales) peste media... mediei de profil românești.
    Ăsta-i de fapt și motivul - idealist, recunosc - pt care vă mai și corectez uneori: și noi românii cred că merităm măcar presă auto mai bună, dacă nu și mașini asemenea.

    P.S. Dacă tot intrai p-aici (și s-o întîmpla să mai citești), transmite-i salutări lui Tibi Troia, rămas *forever young* văz la TV (știe el de la cine dacă-i zici că-s cumpărătorul unui Fazer 600 nou de la el în 98 pe cînd vindea Yamăhi, :-) cu care s-a reintersectat din 2004 spre 2010 la Motorpresse / Univers Moto, unde mai scria și el cînd și cînd - și-ncă f. bine.)
    22 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru