de Bogdan Mirică
Vineri, 27.11.2009
-
-
Trimite pe:
Clasa compacta din Romania aduna in jurul sau nume mari precum Volkswagen, Ford, Kia, Fiat si Renault, gata sa mizeze totul pe cartea care le va aduce potul cel mare. Nemtii mizeaza pe noua generatie Golf, francezii pluseaza si ei cu un Megane popular si abordabil ca pret, americanii tin pasul cu un facelift mai vechi al Focus-ului iar Fiat scoate din maneca Bravo. In aceasta situatie, Kia nu putea sa priveasca impasiv la miile de clienti romani ce sunt pe punctul de a-si achizitiona o compacta, asa ca apeleaza la un atu: un facelift pentru Cee'd, modelul care le poate aduce coreenilor suprematia mult visata. Revizuirea modelului compact este binevenita, clientii fiind bucurosi sa vada ca ceva se schimba la asiaticul care a adunat deja un numar impresionant de fani romani.
Motor / Transmisie
Exemplarul Cee'd testat de noi se adreseaza celor care prefera dieselul, cuplul motor generos si sunt adeptii consumului scazut de carburant. Compactul vine pe piata din Romania cu doua motoare diesel, cel de 1.6 litri fiind disponibil in doua versiuni de putere, una de 90 si una de 115 cai putere. Noi am avut ocazia de a ne afla la volanul celei mai puternice versiuni, capabila sa isi ofere puterea maxima la 4000 rpm si un cuplu motor decent, de 255 Nm, disponibil devreme, de la 1750 rpm dar pe o plaja de turatii cam zgarcita, pana la 2500 rpm. Cum se traduc aceste cifre in realitate? Cee'd accelereaza prompt, ofera un cuplu bun chiar si la turatii mici insa isi pierde repede din suflu. Resursele sunt suficiente pentru soferul care nu isi doreste explozii de putere, eruptii la plecarea de pe loc sau resurse nelimitate. Motorul isi face treaba bine in orasele aglomerate, unde promite sa nu inghita mult combustibil, dar si in afara acestora, unde resursele sunt suficiente pentru o depasire in situatii limita sau pentru o rulare pe autostrada cu o viteza decenta. Izolarea fonica a habitaclului este buna, astfel ca dieselul nu se arata a fi foarte galagios, exceptand diminetile racoroase, in care cilindrii "tropaie" ceva mai zgomotos la pornire. Unitatea CRDi cu patru cilindri este completata de o cutie manuala cu sase rapoarte. Modul de functionare al acesteia este un prgres, comparativ cu cea regasita pe modelele de dinainte de facelift, pentru ca "agata" foarte putin, este precisa iar rapoartele se succed cu usurinta. Singura exceptie este prima treapta de viteza, care poate da mari batai de cap din cauza preciziei slabe. Pentru a imbunatati consumul, treptele sunt destul de lungi.
Consum
Consumul este capitolul unde Cee'd isi propune sa impresioneze. In mod cert romanul este interesat de valori cat mai mici, ceea ce inseamna ca cei 5.5 litri/100 de km consumati de compactul coreean in afara orasului vor fi cu siguranta o oferta atractiva. In plus, valoarea reala, obtinuta cu o rulare pe drum european la o viteza de maxim 120 de km/h, nu este cu mult peste cea anuntata de producator (4.9 litri/100 km), ceea ce inseamna ca asiaticii au fost destul de sinceri. Ajungem si la consumul urban, care nu depaseste 7.6 litri/100 de km, in conditiile unui trafic aglomerat, combinat cu o exploatare decenta a pedalei de acceleratie.
Interior
Coreenii au lucrat mult la interior pentru a estompa micile defecte ale modelului anterior si au reusit sa aduca in fata publicului un produs mult mai matur, mult mai atragator si mult mai bine inchegat. Habitaclul inspira un aer calitativ, multumita in mare parte folosirii unor materiale interesante, placute la atingere, foarte moi, fie ca vorbim de cele de pe plansa de bord sau ca ne referim la cele de la nivelul portierelor. Senzatia este intrerupta insa pe alocuri de cateva accesorii din plastic de proasta calitate. Volanul a fost redesenat, forma noua fiind mult mai atragatoare, iar comenzile au fost repozitionate. Scaunele raman aceleasi, putin inconfortabile pe distante lungi si fara o sustinere laterala foarte buna. Ceea ce nu s-a schimbat si ramane principalul atu pentru Cee'd in lupta cu rivalii este spatiul inetrior, mai mult decat generos pentru pasagerii de pe locurile din spate. Spatiul pentru picioare aminteste de sedanurile spatioase iar inaltimea plafonului nu creeaza probleme pentru persoanele inalte. Portbagajul ramane insa o problema, cei 340 de litri fiind unoeri insuficienti pentru romanii care vor sa ia cu ei ceva mai multe bagaje.
Preţ de achiziţie
Cee'd are marele avantaj de a veni cu o oferta aproape imbatabila pe piata modelelor compacte. Ceilalti rivali din segment s-au straduit de-a lungul timpului sa tina pasul cu coreenii propunand oferte atractive. Faceliftul lui Cee'd scoate din buzunarul romanilor incepand cu 11.722 de euro, o suma cu mult mai mica decat cea perceputa de Megane (12.900 de euro), de Focus (13.661 de euro) si de Bravo (13.350 de euro). Daca ne referim strict la versiunea diesel testata de noi, 1.6 litri si 115 cai putere, pretul de pornire este de asemenea imbatabil, fiind fixat la 13.588 de euro. Adica aceeasi suma pe care o platesti pentru versiunea entry-level a modelelor amintite mai sus. Un Megane diesel, echipat cu unitatea 1.5 dCi de 105 cai porneste de la 14.600 de euro; un Focus propulsat de un TDCi de 1.8 litri si tot 115 cai putere costa 17.136 de euro; un Bravo cu motor Multijet de 120 de cai putere si 1.6 litri scoate din buzunar chiar si 18.090 de euro. Toate versiunile enumerate mai sus nu se pot compara cu Kia Cee'd atunci cand vine vorba de pret, ceea ce inseamna ca modelul coreean este lider absolut la acest capitol.
Siguranţă
Coreenii s-au laudat intotdeauna cu cele cinci stele EuroNCAP pe care hatchback-ul a reusit sa le adune, lucru care se pare ca a contat mult si pentru publicul larg. Punctajul mare s-a datorat in mare parte echiparii modelului cu un numar de sase airbaguri, frontale, laterale si cortina. Nu lipsesc centurile pretensionate cu prindere in trei puncte si nici ABS-ul cu distributie electronica a fortei de franare. Ve versiunea testata lipseste din pacate sistemul ESP, un element de siguranta indispensabil care este prezent pe majoritatea rivalilor din segment.
Ţinută de drum
Spre deosebire de multi dintre rivalii sai, Kia Cee'd vine cu o suspensie posterioara Multilink si amortizoare pe gaz, elemente care au o mare influenta asupra tinutei de drum. Hatchback-ul inspira siguranta la viteze mari insa ruliul caroseriei este destul de deranjant in viraje. Tinuta de drum este acceptabila in termeni generali insa exista o oarecare tendinta de subvirare atunci cand soferul se arunca cu aplomb intr-un viraj ceva mai dificil. Riscul de rupere a aderentei este mai mare atunci cand suprafata de rulare nu este complet uscata. Daca ne referim la confort, suspensiile se vor a fi o solutie de compromis, chiar daca trecerile peste zone cu denivelari, sine de tramvai si limitatoare de viteza nu vor fi atat de line.
Vizibilitate
Cee'd este un model care se vede bine si din care se vede bine. Oglinzile laterale sunt bine dimensionate, oferind un camp vizual bun, asemeni lunetei care este ingradita insa de un ultim rand de montanti ceva mai mari. Suprafata vitrata este destul de mare si da impresia unui habitaclu aerisit. Pe timp de noapte, traiectoria ideala va fi intuita cu ajutorul unor faruri reglabile pe inaltime, care ofera un camp vizual bun.
Tehnologie
Coreenii au vrut sa ofere publicului din Romania o echipare bogata, cu dotari de bun simt, care se regasesc pe orice model contemporan. Confortul va fi sustinut de un aer conditionat manual iar buna dispozitie va fi intretinuta cu ajutorul sistemului audio, ce ofera conexiuni iPod si USB, ideale pentru cei care prefera colectii bogate de muzica. Scunaele benficiaza de reglare manuala si de suport lombar iar volanul vine presarat cu o multime de comenzi, menite sa usureze sarcinile soferului. Nu lipsesc oglinzile si geamurile fata electrice precum si inchiderea centralizata pe telecomanda. O dotare utila este computerul de bord al carui buton de control a fost pozitionat pe spita inferioara a volanului.
Design
Ca si in cazul interiorului, exteriorul lui Cee'd a devenit mai matur, mai bine inchegat, definind o noua filosofie a grupului. Grila frontala a fost revizuita alaturi de blocurile optice fata si de partea inferioara a spoilerului. Daca privim din spate avem si aici un set de blocuri optice redesenate. Cee'd nu impresioneaza foarte mult la acest capitol, fiind mai degraba o masina comuna decat una care sa intoarca capetele trecatorilor. Cu toate acestea, aspectul este placut, specific unui compact.
Nu sustin Kia, marca in general, nu-mi plac masinile lor, dar sa-ti bati joc in asa hal de ei nu cred ca merita! Si inca ceva: pe langa Ford, VW, Renault si Fiat mai sunt si alte marci pe piata, cu cota destul de buna care puteau fi incluse in comparatie, dar voi probabil scrieti dupa cum va plateste unul sau altul.
Daca aduci pe cineva care spune ca a platit vreodata un articol aparut pe Automarket in cei patru ani si jumatate de cand aceasta publicatie exista, sunt in stare sa mananc monitor+tastatura+sistem tocate. Si pe ale tale.
Ti-as fi recunoscator daca inainte de a incepe sa arunci cu vorbe grele in stanga si in dreapta ai analiza mai atent situatia.
Numai bine.
Kia 1,4L CRDi : 255Nm/1750rpm, 115CP/4000rpm. (an 2009)
Interesanta evolutie.
ba baiatule, Megane vine cu putere suplimentara si cutie in 6 trepte inca de la varianta de baza... ce ne ofera ceed? o rajnita de 1.4 90cp si cutie in 5 trepte conceputa parca pentru pensionari... ca sa nu mai vbim ca plasticele sunt mai ieftine la Ceed decat la Megane... oricum sunt de-a dreptul penibili cu dotari gen "Capac roata - din plastic", "Antena pe plafon", "Teava de esapament incorporata - in bara din spate" trecute in lista...
Intrebarea este... au remediat problemele la directie?
Nu consider: Impreza, BMW seria1, A3, Mazda 3 si altele...
Considerand pretul probabil discutia devine interminabila - cu atatea oferte care sunt acum pe piata ordinea se poate schimba oricand. Cee'd e o masina buna dar mai are de crescut!
PS: poate ca motorul 1.6 dsl 115 merita un 7 - doar are distributie pe lant acum.
Ca se vinde bine in Romania nu mi se pare a fi o performanta , mai ales in vremurile de criza , cand pretul dicteaza
Ca performante ( ma refer aici strict la gama de motorizari - emisii CO 2 , putere, cuplu/turatie , consum , etc ) este departe de concurenta
sau poate or fi lanturile ramase de la cateii serviti in restaurantele coreene... mai stii?!
@Vasi27 Daca ai experienta cu bicicletele, este bine, sa spui de motorul de Kia ca se aude ca dracu este o fabulatie. Se aude exceptional si in interior si in exterior - VW, Ford si altii inghit in sec la zgomot - daca nu ma crezi, iti fac o demonstratie, cine se urca la mine in masina nu crede ca e diesel decat cu talonul in mana.
eu va urez succes si sper ca intr-o zi am sa pot sa va si laud
nu-mi mai modificati textul ! nu-mi scrieti ce vreti voi in numele meu! am scris "probabil ca lantul e de bicicleta, ca motoarele se aud ca dracu !" pt ca asta cred ! "ca dracu" e o expresie uzuala in limba romana, iar voi ati lasat lucruri mult mai urate pe site-ul asta... ori imi stergeti comentariul de tot, ori mi-l lasati asa cum e!!!
Nu mai va umflati in pene ca sunteti varzari.
In anul de gratie 2009 daca ceed vrea sa stea langa toti ceilalti concurenti de clasa trebuie sa aiba obligatoriu motoare Euro 5.
Cu chiu cu vai a reusit sa faca acest lucru la benzinare.
Drept dovada motorul 1,4 a avut de suferit si a lasat pe jos niste caluti din cauza ca este proiectat anapoda pentru capacitatea lui.
Pentru consum si emisii cursa pistoanelor trebuie sa fie mai mare ca alezajul si nu invers.
Dar a pastrat aproape aceleasi valori aiurea la care se atinge puterea si cuplul.
1.6 crdi 126 cp de pe Soul este Euro 4 toata ziua.
Performantele la diesel oricum nu se masoara in cp ci in Nm.
Cat de jos intra si pe ce plaja de cuplu actioneaza.
http://www.kia.de/content/brochureoverview/~/media/Files/Upload/DE/baag/pricelists/soul.ashx
iar aici,
http://www.automarket.ro/drive-test/volkswagen-polo-1-6-tdi-24570.html , pt un motor de 75CP/195Nm,dati 7 :))
cum naibii sa nu-ti doresti un tdi!?
@ automarket - poate bagati o noua rubrica " Masini SH " - in care sa incercati sa testati diverse masini ce se aduc in romania. Chestii scurte, cu referiri la mecanica, impresii despre durabilitate , etc. Parerea mea este ca piata SH din romania ocupa inca un procent foarte mare din totalul masinilor trnzactionate - si cinestie, poate o sa aveti ceva vizitatori in plus :)
@ subiect ... este o masina cinstita - prin "cinstita" vreau sa subliniez ca pretul si ce ofera sunt destul de apropiate de "realitatea" inconjuratoare , realitate unde oamenii au nevoie de masini care sa le indeplineasca nevoi curente de transport ... nu de spargere in figuri pe Dorobanti :)
Pentru un motor de 1.6 are performante foarte bune, de ce il comparati cu TDI-uri de 1.9?? Consider ca motorul ar merita cel putin un 7. Si la performante aceeasi problema. Poate mi se pare mie dar aveti tendinta sa fiti destul de subiectivi in notare,
In alta ordine, legat de motorul de 1.4 i-a fost scazuta puterea pentru a indeplini mai usor normele de poluare si deja marca si-a creat un "nume" si nu cred ca mai e nevoie de aportul de marketing al calutilor pierduti, mai ales ca ei nu prea se vad ca si diferenta, cuplul a ramas acelasi iar diferenta de putere era la niste turatii de putini ajung pe acolo in mod uzual.
In ceea ce priveste raportul dintre alezaj si cursa, e normal ca alezajul sa fie mai mare din moment ce iti doresti un motor care sa ajunga mai repede la o turatie mare, ii scurtezi cursa, si ca sa iti iasa aceeasi cilinderee nu poti decat sa umbli la celalalt parametru - alezajul.
De ex la fiat, unde sunt cel mai informat achizitionand recent unul, la 18000 iei varianta de echipare sport (ultima) cu motor de 2.0 multijet 165 CP. La 14000 este varianta pe benzina 1.4 t-jet 120 CP, echipare emotion (versiune pe care o detin si eu) unde primesti o multime de optionale, inclusiv ESP cu Hill Holder iar motorul este cu mult peste cel de la ceed (0-100: sub 10 sec, viteza maxima aprox 200, cuplu de diesel). Si toare astea pentru modelele noi, fiindca daca alegi ceva din stocul 2008 preturi mai scad cu inca 1500-2000 EUR.
Ceed e o masina bunicica, parerea mea e ca isi merita banii (acum cu criza totusi, sunt niste oferte foarte bune la concurenta, deci si-a mai pierdut din avantaj).
O singura intrebare: daca Ceed ar fi costat cat un Golf, la motorizari relativ echivalente, si la dotari fix echivalente, cati isi luau KIA si cati isi luau VW ? Nu fiti snobi va rog, Ceed atrage mult prin pret. Un lucru perfect de inteles, KIA e un brand necunoscut, si abia de putin timp invata cum sa faca masini ce pot rivaliza cu europenii. Daca vor continua tot asa, probabil peste vreo 10 ani vor da mari batai de cap concurentei (amintiti-va ce se spunea despre japonezi acum 15 ani).
1. dotari
2. siguranta 5*
3. pret (raport pret/dotari)
4. garantie 5(7) ani
5. preturi mici la intretinere (prima revizie la 15k - 500 RON, cu reducere de 19% pentru membri clubKIA)
legat de consum 1.4 SW BEST in oras in jur de 8-9, in afara 5-6
inca o chestie: care e cea mai fiabila masina??
R: TOYOTA
I: Cine fabrica toyota?
:)
PS: daca-ti spun ca esti patiser in replicile pe care le dai te superi pe mine, nu?
cat despre revizii si intretinere: fiat bravo revizii la 30 de mii de km (pt diesel) care costa ~ 5 mil....
so...dream on (aici trebuie sa continue visul si vw cu pretul lor la revizii & stuff)
Nu vreau sa incurajez progresul asiatic, dar sa nu uitam ca Korea de Sud e o putere mondiala: Samsung, LG(primele 2 locuri mondiale la LCD), Hyundai-Kia - nr 5 mondial, etc etc;