Test de anduranta Volvo V40 (2012-2016)

1.6 D2 115 Momentum
12300
Volvo V40 (2012-2016) zoom
de Mircea Meșter, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 12.12.2013
Câteva puncte slabe ale lui Volvo V40

După ce acum câteva săptămâni am făcut cunoştinţă cu elementele pozitive pe care Volvo V40 le aruncă în faţa clienţilor, astăzi deviem puţin traseul şi mergem în zona neplăcerilor. După cum veţi vedea, nu vom vorbi doar despre elemente negative, ci şi despre lucruri care deranjează prin construcţie, deoarece soluţiile pe care inginerii şi designerii le-au avut în momentul construirii maşinii au fost foarte limitate. Şi, pentru că nu am dat încă de iarna adevărată la volanul maşinii noastre, ne limităm să povestim despre lucrurile mai puţin plăcute cu care am avut de-a face vara şi toamna. Iarna va avea un material al său separat, cu bune şi cu rele.

1. Aspersoarele inestetice

Începem cu o problemă estetică pe care am observat-o chiar şi la testul de lansare a modelului suedez, care a avut loc acum ceva mai mult de un an undeva în Italia. Este vorba de aspersoarele de lichid de parbriz - trei la număr, fiecare cu câte două jeturi - care sunt aşezate în mijlocul capotei şi care strică astfel aspectul altfel foarte plăcut al maşinii în zona frontală. Din fericire, e vorba doar de aspect, pentru că Volvo a avut grijă ca presiunea cu care acestea aruncă lichidul să fie îndeajuns de mare încât acesta să nu se scurgă pe capotă pentru a lăsa urme pe vopsea. În timp ce constructorii se chinuie să caute soluţii pentru eliminarea din raza vizuală a acestor elemente împingându-le în spaţiul din capotă şi parbriz, designerii Volvo au fost obligaţi să aleagă această soluţie. 

Explicaţiile sunt două. În primul rând, jeturile aspersorului central au rolul de a ajunge la camera City Safety, aşezată în zona oglinzii centrale retrovizoare, pentru a se asigura că parbrizul e curat în această parte şi că sistemul funcţionează corect oricând, indiferent de vreme. Apoi, vorbim despre faptul că în zona în care alţii ascund dozatoarele de lichid de parbriz Volvo V40 are... airbag-ul de pietoni. Iar conductele ar fi blocat declanşarea acestuia.

2. Ştergătorul din stânga nu poate fi ridicat

Rămânem în această zonă şi pentru un al doilea inconvenient, de această dată practic. Din cauza faptului că poziţionarea aceluiaşi airbag de pietoni este una prioritară în aria deschisă dintre parbriz şi capotă, braţele care ţin ştergătoarele au fost uşor mutate. Iar asta face ca ştergătorul din stânga să nu poată fi ridicat decât foarte puţin. Până acum nu am avut probleme mari din această cauză - cu excepţia momentului în care am vrut să şterg excrementele de păsări căzute şi uscate fix lângă ştergător - însă venirea zăpezii îmi va da ceva bătăi de cap.

Practic, pentru a ridica ştergătorul din stânga, trebuie să deschizi capota. Cel din dreapta nu are această problemă.

LATER EDIT: Andrei mă trage de mânecă pentru a-mi spune că ştergătoarele lui V40 au un Mod Service prin care se ridică cu ajutorul unei serii de comenzi în poziţie verticală pentru a fi schimbate sau pentru ca parbrizul să poată fi curăţat. Este corect şi funcţionează. Rămâne însă problema iernii, când parbrizul îngheţat şi zăpada nu permit ştergătoarelor să "urce" în condiţii normale.

3. Canalele adânci în care se strâng frunzele căzute toamna

Airbag-ul de pietoni a făcut deja două "victime" colaterale şi mai urmează cumva tangenţial una. Aceeaşi zonă deschisă dintre parbriz şi capotă este ceva mai largă decât la alte maşini, pentru ca eventuala declanşare a airbag-ului din zona exterioară a parbrizului să se facă fără impedimente. Ei bine, astă toamnă am văzut reversul medaliei: toate frunzele care cad din copaci se strâng în spaţiile goale şi coboară mult sub capotă pe nişte canale laterale care au probabil un rol tehnic. Problema e că ele nu pot fi scoase de acolo nici măcar cu furtunul cu presiune al spălătoriilor, iar curăţenia trebuie realizată, din nou, cu capota ridicată.

4. Capacul conductei pentru lichidul de parbriz

Intrăm puţin sub capotă, acolo unde am pierdut capacul orificiului în care se introduce lichidul de parbriz. Era noapte şi, oprit la benzinărie, am încercat să-l desfac pentru a alimenta rezervorul de dedesubt. Pentru că nu are o balama serioasă, fiind fixat practic într-un canel din plastic, acesta a sărit şi a căzut printre "maţele" motorului, oprindu-se undeva pe scutul de dedesubt. Nu am avut cum să-l ridic de acolo, iar până când am ajuns la service dispăruse. A rămas să vină pe comandă. O balama ceva mai sănătoasă ar fi rezolvat această problemă.

5. Spaţiul din portbagaj

Volvo V40 înlocuieşte în gama suedezilor atât hatchback-ul cu trei uşi C30, cât şi sedanul S40. Iar clienţii care s-ar fi orientat spre cele două modele sunt aşteptaţi cu braţele deschise de conceptul hatch al lui V40. Ei bine, dacă cei care au avut C30 vor fi foarte fericiţi cu faptul că spaţiul pentru bagaje este mai mare şi cu accesul mai uşor la locurile din spate, cei care coboară din S40 vor exclama simplu: "Dar nu are portbagaj!"

Adevărul e undeva la mijloc, dar îl dezavantajează pe V40 din acest punct de vedere. Spun asta pentru că V40 este o maşină pentru un cuplu tânăr cu maxim un copil mic, deci cei care se orientează spre acest model nu vor avea nevoie de spaţiu foarte mare pentru bagaje. Volvo încearcă astfel să-i trimită pe clienţii vechiului S40 spre S60. 

Pe cifre, V40 stă slab în segment. Cu 335 de litri destinaţi bagajelor, este ultimul în clasamentul hatchback-urilor premium compacte cu cinci uşi (şi nu numai, pentru că şi cele de volum stau în general mai bine), cel mai voluminoc adversar fiind noul A3 Sportback, cu 380 de litri.

Pe partea pozitivă, portbagajul maşinii noastre are un nivel adiţional sub podeaua falsă, acolo intrând fără probleme lucruri pe care nu le utilizezi zilnic. Cum ar fi periile sau lopata de zăpada. Sub acest nivel se află roata de rezervă temporară şi kitul de defacere cu cric şi coarbă.

6. Spaţiul de pe banchetă

Cel mai corect ar fi să spunem că V40 este o maşină în care stau confortabil patru pasageri, chiar dacă numărul centurilor este de cinci. La nevoie, pe distanţe foarte scurte, maşina poate duce cinci persoane, însă nu vă aşteptaţi ca acestea să aprecieze condiţiile în care stau în acest timp. Paradoxul este că spaţiul vertical este ok, dar cel lateral lasă de dorit. Aşa cum se poate vedea şi în fotografia de mai sus, în care ne-am abţinut cu greu să izbucnim în râs. 

Dar, pentru că am mai spus că maşina nu îi este dedicată unei familii cu cinci membri, nu veţi observa acest inconvenient decât atunci când prietenii vor avea nevoie de transport. De exemplu, în cazul meu au trecut cinci luni fără să observ asta. Într-o seară, când mă întorceam de la aeroport după un test internaţional, colegii din presă pe care i-am ajutat să ajungă în oraş au avut însă grijă să mă anunţe că lucrurile nu sunt roz în zona posterioară. Evident, dacă aveţi un copil mic, nu veţi avea probleme, mai ales că uşile favorizează un acces facil în această zonă.

SĂ VINĂ IARNA!

De acum, intrăm în iarnă şi vine vacanţa, ceea ce înseamnă că V40 va avea de parcurs câteva drumuri mai lungi prin ţară şi să facă faţă temperaturilor de îngheţ şi nămeţilor. Am încredere că poate să se ridice la nivelul aşteptărilor, pentru că, oricât ne-am plânge de vreme, ce au suedezii la Cercul Polar - locul în care a fost testat V40 în perioada de pre-lansare - e extrem cu adevărat. În plus, dacă în Scandinavia se cumpără excelent maşina asta, nu văd de ce n-ar face faţă cu brio unei ierni mult mai moi, cum e cea temperat continentală de tranziţie din România.

Revin în ianuarie cu impresii despre V40 în zăpadă, Până atunci, aştept întrebările voastre şi voi încerca să răspund la cât mai multe dintre ele.

Comentarii (24)

  • cel mai slab punct la masina asta e faptul ca nu am si eu una.

    In rest....daca am inceput cu Dacia 1300 m-as putea obisnui si cu frunzele prin compartimentul motor sau capacele pierdute pana pe scutul motor.

    La multi kilometri!
    73 9
  • mircea
    @vianu
    Well, if you put it this way... :)
    28 9
  • "ei bine, daca pui problema asa..." era prea greu de inteles pentru d-ale noi, englezii?
    13 18
  • in loc sa zici merci ca ai avut ocazia sa ne arati ca stii engleza....

    merci = multumesc - pentru francezi
    11 8
  • Dacia Plant
    Sa inteleg ca monotonul Golf este perfectiunea ? Acuma fiecare are probleme. Pe mine m-ar incanta sa am un V40 si un XC60.
    25 8
  • mircea
    @Dacia Plant
    Dă-ne un Golf timp de un an şi-i găsim şi lui probleme, stai liniştit :) Toate maşinile vin cu plusuri şi minusuri, ideea e să avem timp să le observăm, să le testăm repetitiv şi să le cuantificăm în context.
    38 1
  • un oarecare
    Portbagajul si locul in spate da,restul chiar nu conteaza
    20 1
  • Dacia Plant
    @mircea:
    Ce pot sa zic. Drumuri bune, un 2014 fericit si sa testezi cat mai multe masini (Sandero, Golf, etc).
    12 1
  • @momo - touche :)
    7 2
  • Singurul punct care il vad eu ca si minus din articolul de mai sus este punctul 4 cu capacul de la lichid parbriz.
    Ati prezentat un hatch-back, deci spatiu ... no way!
    Iar restul cu duzele (incalzite), stergatoarele si frunzele sunt chestii strict constructive pentru a permite aribag-ului pentru pietoni sa functioneze corespunzator.
    Puse in balanta lucrurile, cred ca prefer sa se stranga frunzele si sa vad duzele pe capota si sa stiu ca acel airbag isi face treaba.

    Spor la km in contiunuare!
    24 2
  • Andrei
    Salut, Mircea! Dezavantajul menționat la punctual 2. are o soluție destul de simplă: ștergătoarele de parbriz pot fi puse în modul service și apoi fi ridicate/detașate de pe parbriz pentru a le schimba sau pentru a putea curăța parbrizul mai ușor. Instrucțiuni pentru a pune ștergătoarele în modul service găsești în manual la pagina 352, dar în principiu, trebuie să pui cheia în contact -> apeși de două ori succesiv butonul Start/Stop Engine -> ridici și ții ridicată pentru o secundă maneta din dreapta volanului.

    Ca și mențiune, același inconvenient îl are și VW Jetta și poate și alte autoturisme; soluția e aceeași ca și la Volvo. Mă gândesc că inconvenientul ăsta a apărut poate din nevoia constructorului de a face mașina mai aerodinamică și mai plăcută estetic, ștergătoarele fiind acum ascunse mai bine sub capotă. Și motivația dată de tine legată de airbag-ul pentru pasageri e una viabilă însă.

    Felicitări pentru alegerea mașinii!
    26 0
  • auto_fan
    Mai mult ca sigur se pot ridica stergatoarele, probabil prin aceeasi metoda ca si la concurenta: dupa oprirea motorului (inainte de a scoate cheia din contact) se actioneaza maneta stergatoarelor pe pozitia cu revenire - one touch/mist, iar stergatoarele se vor duce si vor ramane in pozitia verticala; apoi stergatoarele pot fi ridicate fara probleme.
    18 0
  • auto_fan
    Iaca Andrei a fost mai rapid decat mine. :)
    14 0
  • mircea
    Andrei, mulţumesc de sfaturi şi idei. Mi se pare interesant, chit că e o operaţiune cam complexă pentru gusturile mele. Nu de alta, dar îmi imaginez ce drăguţ e să fac asta iarna la ora 7 dimineaţa cu zăpadă de 30 de centimetri pe maşină. :)

    Uneori, soluţiile clasice rămân mai simple.
    19 3
  • Daniel
    La Focus 3 se poate simplu trage de stergator pe parbriz pana iese de sub capota si apoi il poti ridica pe verticala
    M am mirat cand am facut asta stergatoarele se misca separat ciudat
    Poate se poate la fel si la volvo platforma e comunca
    3 4
  • A fost comuna...v40-ul nu mai are treaba cu ford focus!!
    8 0
  • inexorabil
    Mircea, imi amintesc ca m-am suit intr-un Volvo S40 de prin anii '90 si m-am enervat teribil din cauza ingustimii, constatata inclusiv la locurile din fata! De regula, eu sunt maximum pretentios in privinta spatiului total existent la o masina, a carui eventuala deficienta o consider greseala de proiectare cea mai ponderata si, totodata, cea mai impardonabila! De aceea am fost mereu surprins de spatiul oferit cu zgarcenie de "suedeze" --- in primul rand n-am inteles ratiunea pentru care s-a mizat pe o asemenea desconsiderare a clientilor.
    4 6
  • poi s-or fi gandit suedezii, ce continua sa se balaceasca in "greseala de proiectare" de fro douj' de ani incoace, ca ori nu toti soferii sunt 2 pe 2 ori aplica o stiinta venita din spatiu numita ergonomie. Definitia ei (de imi aduc bine aminte a lui Duden?) suna asa : cea mai buna adaptare reciproca dintre om si conditile sale de munca. Ar mai fi si alt principiu: dimensionarea locului de munca in conformitate cu marimea corpului. Acum poate motivul principal ar fi faptul ca suedezii, mai mici de statura, cum ii stim cu totii, se multumesc cu un interior de Matiz fara sa se gandeasca o clipa la clientii atat de pretentiosi cum ar fi cei romani (de exemplu) care se stie, daca nu au sufrageria pe roti se simt claustrofobi.

    Ar mai fi si chestia aia cum ca "daca nu iti convine marfa mergi la alta taraba nene" ca piata e bogata in oferte si peste destul in balta dar nu vreau sa spun asta sa nu para ca imi dau prea mare importanta.

    Zic i io, n'am dat cu paru'.
    11 3
  • mircea
    @inexorabil
    Cred că eşti mult prea dur când spui "desconsiderare". Te simţi excelent într-un V40 dacă te afli în targetul maşinii. Pentru că un cuplu de tineri nu va avea nicio problemă cu spaţiul. De niciun fel.

    Dacă vrei mai mult şi eşti familist, există soluţii. V40 e entry level-ul lor, nu îţi poate oferi spaţiul din XC60, S60, XC90 sau din gama V70-XC70. E pur şi simplu normal.

    Aşa cum am notat şi în test, am considerat că spaţiul posterior este un minus doar în condiţiile în care în maşină iau loc cinci persoane. Caz în care spaţiul e relativ cam în orice maşină din lumea asta.
    13 0
  • inexorabil
    "Sufragerie pe roţi"...Da, bine. Mă bucur că mi s-a pus în vedere principiul de bun simţ "Mai mult nu înseamnă neapărat mai bun"...Astăzi există categorii pentru toate gusturile, de la "super-luxury" la "small car". Şi s-a îmbunătăţit siguranţa tuturor! Dar mai mult prin teste de studio...În anii '70, un oarecare IIHS demonstrase că, la viteze mari, mărimea chiar contează! Inclusiv Mercedes pricepuse această axiomă, într-o vreme în care ar fi râs pe săturate dacă i s-ar fi impus "necesitatea" unui A-Klasse. Mai târziu, s-au conformat Audi şi BMW (dar acum inclusiv americanii oferă maşini "too big" doar pentru elitişti, nu pentru toată lumea, ca înainte). Plus că, indiferent dacă erai pipernicit sau matahală, te puteai lăfăi în voie. Şi ce ergonomie mai vrednică decât confortul împletit cu siguranţa se putea invoca?...Dar de! astăzi ne închinăm la alţi zei: MicroInvestus, MicroFiabilus şi MicroConsumus, aghiotanţii fideli ai lui Zeus (MaxiProfitus). O să ripostaţi că a crescut în schimb preocuparea pentru mediu...Da, dar în mod ipocrit, deoarece nebunia metropolitană se extinde în dauna spaţiilor naturale, iar defrişările se intensifică la scară globală (cât mai multe păduri înseamnă anihilarea gratuită a celei mai păcătoase noxe industriale, dioxidul de carbon!). Ca să te parafrazez pe tine, @vianu, noi suntem, într-adevăr, prea neînsemnaţi pentru capetele luminate pe care le lăsăm să ne conducă spre noi culmi de progres şi civilizaţie...
    3 3
  • inexorabil
    Mircea, de ce crezi că sunt dur? Uite că la "germane", de exemplu, n-am identificat problemele de spaţiu familiare la Volvo şi Saab. Nici măcar la nivel de "pitice". Ba încă şi în fostul meu hatchback Aveo stăteam lejer toată familia. Matiz a fost iarăşi o maşină în care n-am avut nimic de vociferat. Aşa că eu respect părerile tuturor membrilor de bună credinţă ai comunităţii AM, dar nu capitulez în "capsomania" mea: un gabarit mare (dimensiuni plus masă) egal un confort şi o siguranţă superioare! NOTĂ: nu mă refer la camioane sau autobuze...O noapte plăcută!
    3 3
  • Concluzie: Aveo si Matiz sunt mai spatioase decat S40.
    Buna dimineata!
    2 1
  • la chestia cu stergatorul nu ma asteptam. este foarte neplacut pe timp de iarna atunci cand vrei sa cureti zapada. un prieten are laguna 2 si il scoate din minti chestia asta.
    0 0
  • Dragilor, cautati nod in papura. pentru clasa din care face parte V40-ul , este din punctul meu de vedere cel mai bun. incercatil mai intai, nu postati comentarii ce nu isi au un fundament practic si totodata testat. va recomand sa faceti un test drive, nu va costa nimic. eu am condus aceasta masina timp de un an si este cea mai buna in clasa, chestii de genu capacul pt lichid de parbriz, nu stiu frate cu ai tras de ea, la mine nu s-a intamplat, dupa ce incepeti sa cunoasteti masina mai bine o sa observati beneficiile, city satefy este superb, pt trafic gen Bucuresti este mana cereasca, celellate optiuni de safety la fel de bune si utile. Spatiul este suficient. de trebuie sa-ti cari toata casa cu tine de fiecare data. ai familie numeroasa, schimba modelul. Multi amici ce sunt fani germane si-au schimbat parerea dupa ce au urcat in V40. Spor si drum bun.
    3 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru