Drivetest Audi RS Q3 facelift (2015-prezent)

2.5 TFSI 340CP 4x4 Aut
Audi RS Q3 facelift (2015-prezent) zoom
de Mircea Meșter, Foto: Audi
Miercuri, 26.11.2014
Nuclear

Undeva, într-o lume ideală, maşinile ar avea 1000 de cai putere, ar merge la fel de bine pe şosea sau prin noroi până la genunchi, ar consuma aer şi atât, ar arăta ca Miura, dar ar avea un portbagaj de 700 de litri. Şi ar fi gratuite. Cum nici măcar două dintre aceste caracteristici nu se pot regăsi în acelaşi timp pe modelele pe care le vedeţi astăzi în showorom-uri, fiecare constructor se chinuie să gândească maşini care să se apropie de ideal în cât mai multe dintre aceste zone. Aşa se nasc segmentele, tipurile de caroserie şi diversele motorizări care "îmbracă" toate tipurile de clienţi de pe piaţă.

În tot acest tablou pestriţ, în care fiecare trage pentru el şi din care la final scapă cine poate, există câteva excepţii de la regula "caracter pentru caracter". Iar Audi RS Q3 este una dintre acestea. Până la apariţia SUV-urilor, maşinile înalte, cu garda la sol mare şi scuturi serioase erau rezervate pentru off-road. Între timp, adaptarea la şosea a fost finalizată cu succes, iar specia avansează şi-şi îmbunătăţeşte caracteristicile, ocupând locuri noi şi lăsând în urmă rădăcinile originale. 

RS Q3 este un hot hatch rezultat dintr-un accident de laborator, un Frankenstein pozitiv care îţi arată că limitele pe care unii le credeau prea ridicate pentru o sportivă reală pot fi depăşite dacă există dorinţă în acest sens. Audi a creat ceea ce ar trebui denumit "SV" în loc de SUV. Pentru că partea utilitară a maşinii dispare, în locul ei rămânând accentuat aspectul sportiv al maşinii.

Partea bună este că RS Q3 profită de un motor ultraperformant, de suspensii gândite ca pentru o maşină sport reală şi de integrala quattro pentru a se transforma dintr-un SUV compact simplu într-un model care ajunge la 100 km/h în sub 5 secunde, stă pe viraje mai bine decât o face orice compactă sportivă şi reuşeşte să facă toate astea în condiţiile în care îşi păstrează o gardă la sol decentă şi o poziţie la volan relativ înaltă. E o jucărie care teoretic nu ar trebui să existe, dar care uneşte două lumi aparent incompatibile, SUV-urile compacte şi hot hatch-urile, într-un amestec de care te îndrăgosteşti imediat ce apeşi pedala de acceleraţie.

Audi RS Q3 facelift (2015-prezent)
2.5 TFSI 340CP 4x4 Aut

  • Pret de pornire n/a €
  • Pret model testat n/a €
  • Taxa auto n/a €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Ca jurnalist auto ţi se întâmplă atât de rar să testezi un motor cu cinci cilindri în segmentul compact. Asta pentru că deja apăsatul curent downsize a făcut victime printre acest tip de motoare, astfel că o cilindree de 2.0 litri turbo pare acum o uzină imensă de putere într-o clasă în care unităţile de 1.4 şi chiar 1.2 litri sunt la ordinea zilei.

În acest context, pe scenă intră noul RS Q3 facelift. 2.5 litri turbo, cinci cilindri, 340 de cai putere (+30 CP faţă de versiunea ante-facelift) şi un cuplu de 450 Nm (+30) atins încă de la 1600 rpm, adică la o unghie de turaţia de ralanti. Chiar dacă atunci când eşti la volan nu poţi număra cilindri, imediat după ce apeşi acceleraţia simţi că sub capotă se întâmplă lucruri serioase. Răspunsul pedalei este imediat, sunetul motorului nu are nicio legătură cu zumzetele forţate ale unităţilor de cilindree redusă, iar acul turometrului se mişcă ritmat, controlat, ca-ntr-o melodie alertă. Cutia, un S tronic cu şapte trepte, se ridică fără probleme la nivelul cerinţelor unui astfel de model, iar setată de modul manual devine o bombă care te face să te simţi precum un artist lutier care-şi desăvârşeşte opera aşa cum crede de cuviinţă. Singurul neajuns este faptul că padelele din spatele volanului sunt aşezate uşor cam adânc în umbra coroanei, astfel că trebuie să întinzi degetele ceva mai serios pentru a da de ele.

La volan te simţi de parcă cineva-ţi injectează doze de adrenalină de fiecare dată când apeşi pedala de acceleraţie. Maşina zvâcneşte instantaneu, iar corpul ţi se umple de epinefrine şi de alţi hormoni despre care medicii spun c-ar avantaja starea de bine. Practic, RS Q3 devine la nevoie un soi de rezultat al colaborării interdependente dintre doctorii în tehnologie şi doctorii în glande. Iar Automarket aprobă acest mesaj.

Consum

Zona SUV-urilor compacte ultraperformante a fost atât de puţin analizată de constructorii auto, încât singurii care s-au dus în această direcţie sunt Audi şi Mercedes-Benz. Dacă primii se află deja la facelift-ul lui RS Q3, model care odată cu modificările estetice din această toamnă a primit şi ceva cai şi Nm în plus, Mercedes-Benz ne ameninţă de ceva vreme cu GLA 45 AMG, despre care nu ştim încă când apare în România, dar care pe hârtie pare un adversar redutabil pentru RS Q3: 360 de cai din cel mai puternic motor cu patru cilindri din lume, un 2.0 turbo. 

Aşa cum era de aşteptat, consumul nu este chiar cea mai bună parte a noului RS Q3, la fel cum se întâmplă de altfel în cazul oricărui motor pe benzină care trece serios de 300 de cai putere. Dacă în cartea tehnică se laudă cu 8.4 litri în regim mediu mixt, modelul german ne-a demonstrat pe viu că poate urca până la 13 litri/100 km în testul nostru care a avut loc pe autostrăzile germane fără limită de viteză şi fără griji din acest punct de vedere.

E adevărat că poţi conduce maşina asta şi manual, strict economic, însă e păcat să te lauzi prietenilor că SUV-ul tău de 340 de cai a scos 7.0 litri pe şosea. Nu de alta, dar investiţia într-o astfel de maşină se amortizează mai ales senzorial.

Performanţe

Aston Martin V8 Vanquish, Audi R8 Spyder, Bentley Continental GT, BMW M235i, Jaguar F-Type Roadster V6, Maserati GranTurismo Sport şi Porsche 911 Targa 4. O listă de modele de care ai avea grijă întreaga viaţă dacă te-ai califica la buget. Şi toate au ceva în comun cu noul RS Q3: acceleraţia 0-100 km/h, cel mai apăsat motor al senzaţiilor tari pe o maşină, indiferent de segment, are loc în 4.8 secunde. 

Noul SUV de performanţă al celor de la Audi reuşeşte chiar să-şi depăşească veri îndepărtaţi precum RS5 Cabrio, S3 sau S7 la acest capitol, lucru care spune multe despre modul aproape extrem în care inginerii Audi au ales să rezolve problema unui RS adevărat în propria gamă.

Partea interesantă este că cele 4.8 secunde şi viteza maximă limitată electronic la 250 km/h sunt date identice cu cele ale concurentului GLA 45 AMG, lucru care ne arată că întrecerea dintre nemţi se dă la zecime de secundă, în stilul competiţiei la centimetru dintre recordurile mondiale la săritura cu prăjina.

Interior

Interiorul noului RS Q3 este o versiune picantă a celui pe care-l prezintă în faţa clienţilor faceliftul modelului german. Şi, aşa cum ne-am obişnuit deja în ultimii ani la Audi, modificările la nivelul habitaclului sunt minore, pentru că nemţii pun accent mai mare pe schimbări şi upgrade-uri tehnice decât pe schimbarea inutilă a unor subansamble interioare.

Până la un punct, cei de la Audi au dreptate să facă asta. Q3 este unul dintre SUV-urile din clasa sa care reuşeşte să se ridice fără probleme la nivelul de calitate al claselor superioare. Nu ai ce să reproşezi la nivel de materiale, iar feeling-ul pe care-l ai la volanul lui Q3 este unul excelent, pentru că modelul se simte ca un soi de versiune cross a lui A3. Pentru cei care aşteptau însă ceva mai mult decât atât, noul Q3 facelift plusează cu lumini interioare LED în standard, cu un plafon panoramic din sticlă aflat în lista de opţionale, cu un sistem audio Bose de ultimă generaţie şi cu un panou redesenat pentru protecţia superioară a portbagajului.

În cazul versiunii sportive RS, noul Q3 facelift vine în plus cu scaune sport cu sigla RS embosată, cu un volan absolut delicios acoperit cu piele perforată şi cu un portbagaj de 460 de litri, o valoare foarte bună în raport cu concurenţa.

Preţ de achiziţie

Audi nu a oferit încă preţurile gamei Q3 facelift în România, deci nici RS Q3 nu apare încă pe radar din acest punct de vedere. De altfel, maşinile sunt aşteptate în luna februarie în showroom-uri, deci mai este timp pentru a analiza şi cântări ofertele din toate părţile până să puneţi mâna pe o astfel de maşină. Cert este însă că, având în vedere că vorbim de un facelift de gamă la mijloc de generaţie, modificările de preţ nu vor fi foarte mari pe cea mai puternică versiune. Ceea ce înseamnă că RS Q3 se va învârti în jurul sumei de 57.000 de euro, aşa cum o face şi modelul actual, de 310 CP, pe care încă puteţi să-l cumpăraţi probabil la un preţ foarte bun.

Dacă privim acest preţ din prisma segmentului în care se află acest model, putem să observăm fără probleme că este vorba de una dintre cele mai scumpe alternative pe care o poţi avea în zona SUV-urilor compacte. Pe de altă parte, există foarte puţine SUV-uri care-ţi pot oferi senzaţiile pe care le ai în RS Q3, iar performanţele depăşesc ceea ce primeşti pe Porsche Macan S, de exemplu, deşi modelul semnat de marca sportivă a concernului Volkswagen are un preţ de pornire mai ridicat decât cel de top al lui Q3.

Nu ştim încă preţurile concurentului direct, GLA 45 AMG, însă RS Q3 facelift este mai scump cu 800 de euro în Germania, acolo unde ambele pot fi comandate deja în showroom-uri.

Siguranţă

Audi Q3 a primit, aşa cum era normal pentru un SUV premium - fie el şi de dimensiuni mici, un scor de cinci stele la testele EuroNCAP. Iar nota este împrumutată, normal, şi versiunii RS.

Cel mai mic membru al familiei Q de la Audi vine cu şase airbaguri, centuri pretensionate şi sisteme de asistenţă deja obligatorii, cum sunt ABS şi ESP. Pentru cei care îşi doresc mai multe elemente de acest tip pe maşină, există o listă completă de sisteme de asiguranţă active şi pasive care pot fi comandate din lista de opţionale.

Ţinută de drum

Nu vei găsi foarte multe SUV-uri pe piaţă care să-ţi ofere o ţinută de drum şi o direcţie mai reuşite decât cele pe care le prezintă noul RS Q3. Cu ajutorul unor suspensii RS noi care coboară garda la sol cu doi centimetri şi cu opţiunea de a alege în plus ceea ce Audi numeşte RS Sport Suspension Plus, un upgrade destinat celor care vor să-şi transforme noul SUV într-un vehicul care pare că pluteşte pe şine în viraje, Audi RS Q3 este pur şi simplu fantastic la nivelul stabilităţii, al răspunsului direcţiei, al feedback-ului pe care ţi-l oferă roţile şi al eleganţei cu care trece de obstacolele virajate care apar în calea sa.

Dar pentru că nu ai nevoie în fiecare moment al vieţii de suspensii ţepene, sistemul Drive Select te ajută - ca pe roice Q3 - să-ţi transformi maşina dintr-un glonte cu garda la sol ceva mai ridicată într-o adaptare ceva mai confortabilă a ideii de sportivitate. Pentru ca drumurile româneşti să nu fie imposibile pentru o astfel de maşină.

Evident, în acest tablou fantastic un rol decisiv este jucat de tracţiunea integrală quattro, care se regăseşte standard pe RS Q3 şi care ne-a dovedit, încă o dată, că un 4x4 permanent performant pus la locul lui are o utilitate sportivă cel puţin la fel de apăsată precum cea pe care o are un astfel de sistem în off-road. Un punct bonus şi pentru frânele speciale, care pe faţă au etriere cu opt pistoane şi ale căror discuri sunt tăiate în formă de valuri pe exterior, pentru ca eficienţa să fie mult mai ridicată.

Vizibilitate

În faţă, RS Q3 nu prezintă nicio probleme de adaptare, pentru că scaunul şoferului este îndeajuns de înalt pentru a garanta un unghi de vizibilitate destul de larg. În spate, deşi impresia iniţială este cea a unui SUV full-size, îţi dai seama treptat că vorbim de unul compact, deci de dimensiuni care se potrivesc perfect locurilor de parcare dintr-un oraş, de exemplu. 

Evident, Audi pune la bătaie un şir întreg de elemente suplimentare care au rolul de a-l ajuta pe şofer la manevrele de garare, cum sunt senzorii de parcare şi camera pentru marşarier. Opţional, sistemul Park Assist îţi oferă chiar şi posibilitatea de a vedea maşina de sus, pentru o orientare mai bună în spaţiu.

Tehnologie

Pentru a îmbunătăţi oferta de sisteme tehnologice odată cu apariţia facelift-ului lui Q3, cei de la Audi au introdus pe cel mai mic SUV al lor o serie de sisteme suplimentare care până acum nu făceau parte din lista de opţionale oferită de germani. Aşa au apărut, de exemplu, un sistem care frânează automat în cazul în care maşina detectează un impact iminent, sistemele de asistenţă activă la schimbarea benzii, pachetul care atenţionează şoferul cu privire la existenţa altei maşini în unghiul mort sau sistemul care citeşte semnele de circulaţie şi ţi le afişează pe bord. Evident, Audi Connect şi navigaţia MMI fac parte în continuare din oferta Q3, regăsindu-se în lista de opţionale.

Mi-aş fi dorit ca Q3 - măcar în versiunea RS - să vină cu head-up display şi cu o conexiune USB clasică, Audi încăpăţânându-se să ofere în locul USB-ului o mufă cu 16 pini şi un adaptor pentru cei care-şi doresc aşa ceva pe propria maşină.

Design

Audi este un brand cunoscut pentru faptul că facelift-urile sale sunt mai degrabă modificări subtile la nivel estetic. Ultimii ani ne-au demonstrat asta cu vârf şi îndesat, iar cei care îşi doresc modificări radicale după doar trei ani de carieră ar putea fi dezamăgiţi.

Şi totuşi, Q3 este o maşină care a avut un succes imens după lansarea sa din 2011. Cel mai mic SUV Audi a devenit cel mai bine vândut model din clasa sa, depăşind BMW X1 şi adunând 400.000 de comenzi în primii trei ani de existenţă. Evident, designerii germani nu au dorit să schimbe foarte mult echipa câştigătoare în acest context şi au atacat doar părţile care aveau nevoie neapărată de un upgrade.

Blocurile optice frontale şi cele posterioare sunt uşor modificate. Dacă în faţă au apărut trei puncte LED şi o nouă formă a luminilor în interiorul farului, soluţii care complică varianta anterioară ceva mai simplă, spatele a crescut cu două clase prin noile stopuri şi prin apariţia semnalizatoarelor dinamice pe care le-am văzut, în ordine, pe noile A8 şi TT.

În versiunea RS a lui Q3, spoilerul, eleronul şi difuzorul de aer completează reuşit tabloul estetic, fără a epata. RS Q3 este o sportivă care nu a luat pastile pentru a demonstra şi vizual că-şi poate depăşi adversarii. Iar în această blană de miel se ascunde un lup flămând care-ţi oferă una dintre cele două maşini la care ar trebui să aspire toţi cei care vor să-şi cumpere un model din această clasă.

Nu ne-a placut

  • Consum mare
  • Preţ ridicat în segment
  • Lipsa unor elemente tehnologice utile
Date tehnice - Audi RS Q3 facelift (2015-prezent) 2.5 TFSI 340CP 4x4 Aut
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
2480
Lungime mm
4411
Putere maxima CP (rpm)
340 (5300)
Latime mm
1841
Cuplu maxim Nm (rpm)
450 (1600)
Inaltime mm
1580
Viteza maxima km/h
250
Greutate kg
1655
Acceleratie 0-100 km/h s
4.8
Ampatament mm
2603
Tractiune
integrala
Volum rezervor litri
64
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
356
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Audi RS Q3 facelift (2015-prezent)

Ultimele teste

Comentarii (7)

  • initialState
    referitor la introducere... motoarele cu ardere interna consuma si aer, mult aer...
    9 4
  • boldfrank
    Exista preturi pt GLA45 AMG pe site la Mercedes, am vazut si o masina inmatriculata in Bucuresti, si a avut si Importatorul o masina pentru presa care a aparut in doar citeva publicatii....
    6 0
  • Iulian
    Astept sa vad si test cu GLA AMG. Pana atunci, din ce inteleg e cam cel mai bun suv compact de pe piata. Cam scump totusi.
    10 2
  • redalert
    Nu înţeleg dacă sunt diferenţe estetice faţă de Q3 normal. Măcar o ţeavă în plus să-i fi pus la eşapament sau o culoare dedicată . Totuşi cred că este de două ori mai scump ca Subaru Forester WRX la aceleaşi dotări. În rest are superperformanţe bune de ofticat pe oricine.
    11 1
  • e ca si pun ai pune un motor de ferrari pe un tractor!! total neadegvat! q3 nu e o masina de viteza cu multi cai putere...in rest no comment!
    5 4
  • 60 de k de euro si 340 de cai si totusi din spate pare o versiune 2.0 tdi de 110 cai cu tipsul ala penibil intr o singura parte. Macar puteau incerca ceva chiar de hot hatch si sa l puna pe mijloc ca la focus st. Nu inteleg de ce nu are evacuare dubla , arata jalnic asa ii strica mult din sportivitate la nivel de design si interiorul este extrem de spartan pentru o asemenea suma, parca e inspirat de la renault fluence. pacat
    6 2
  • Arata ca dracu din fata.Mult mai calumea versiunea pre-facelift.Iar spatele trebuia stilizat mai mult.Insa e prima masina la care îmi plac butoanele "de aragaz" pt reglarea climei.Audi chiar face interioare, nu gluma
    1 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru