#ElectricRomânia. Jurnal de bord, ziua 1. București - Bacău sau ziua de acomodare cu cele 5 electrice din caravană

de Bogdan Mirică, FOTO: Ciprian Mihai VIDEO: Marius Dobrescu
Vineri, 14.06.2019
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Prima zi din #ElectricRomânia powered by Kaufland, turul României cu mașini electrice, a debutat într-un București aglomerat și a continuat pe drumul european E85 până la Bacău. Toate cele cinci mașini s-au oprit să încarce pe traseu.

„Ia uite, bă, Gumball cu mașini electrice”, zbiară o voce care se pierde în jos pe Calea Victoriei, cu viteza unei trotinete electrice. Totul e zidit. Câte un claxon răzleț mai sparge liniștea aia de mormânt. Pentru că mormânt e capitala la ora 9:00, atunci când se pontează în marile corporații.

Cardurile noastre pontează rând pe rând în fața Grand Hotel Continental din București. Cu un clipit de avarii se trezesc din amorțirea de peste noapte Audi e-tron, Nissan Leaf, BMW i3, Renault Zoe și Volkswagen e-Golf. Le-am adunat pe toate în fața hotelului cu aer bughez cu o seară înainte. Trebuia ca mai întâi să se cunoască. Așa cum trebuia să ne cunoaștem și noi, jocheii însărcinați cu alergarea electrică pe un hipodrom de 1700 de kilometri, fără prea multe autostrăzi și puncte de încărcare.

Trafic infernal? Fix ce recomandă doctorul

Dimineața, cu elanul unui pionier în prima zi de școală, am pus cheile în buzunar. Contactul nu prea mai există la mașinile astea. Am apăsat butonul de start și... liniște. Apoi, bolborosind mai tare decât orice componentă a mașinilor pe care le conduceam, ne-am alăturat zidului de mașini de pe bulevardul Magheru. Din fericire, expresia „bară la bară” face mașinile electrice să se simtă ca peștele în apă. N-am consumat foarte mult până la stațiile de încărcare de la Kaufland Barbu Văcărescu, cel mai mare hub de încărcare electrică din România.

Tot aici am făcut o promisiune: de fiecare dată când conectăm mașinile la o stație de încărcare, îi anunțăm pe ceilalți membri ai comunității electrice din România că suntem acolo și încărcăm. Adică facem un check-in pe Plugshare, "Biblia" posesorilor de electrice din România. E un soi de listă de așteptare civilizată în care vezi în fiecare moment cine ce încarcă și cât mai are de stat la stație. Ca să nu te trezești cu surprize.

Era 9:30 și ușile supermarketului înfulecau deja primii clienți. Au înfulecat cu poftă și mașinile noastre o porție strașnică de kW la stațiile rapide. O ultimă gură de oxigen înainte de prima etapă: București-Buzău. Acolo am comparat pentru ultima dată autonomiile afișate de baterii. Stupid, pentru că mașinile acestea sunt la fel de diferite ca distileriile de whisky din nordul Scoției.

Autostrada A3 ne-a primit cu brațele deschise și ne-a invitat să mușcăm din limita de 130 de km/h. Aiurea! Ne uitam unul la celălalt, așteptând ca cineva să dea tonul saltului peste „sută”. Dar, fără să știm, virusul botezat de specialiștii din lume auto „range anxiety” ne contaminase pe toți. Am rămas în coloană, ținând cu dinții de pragul acela psihologic de 100 de km/h.

Cine se oprește pentru alimentare la Buzău?

Cred că toți am răsuflat ușurați când am părăsit autostrada și am început să batem în voie, în ritmul fiecăruia, drumurile județene. Limbi nesfârșite de asfalt, flancate de tot ce-a înverzit natura în această perioadă. Waze ne-a țesut un fir al Ariadnei perfect până la Buzău. L-am întrerupt noi imediat după Mizil, la o benzinărie MCM Petrol care oferea o priză rapidă de 50 kW. Renault Zoe a reușit să se cupleze la încărcătorul standard, însă Nissan Leaf și Audi e-tron nu s-au înțeles cu încărcarea rapidă, pentru că stația livra o putere mai mică decât cea "promovată". Iar mașinile electrice fac nazuri atunci când nu se respectă prospectul.

Ne-am regrupat la o altă benzinărie MCM Petrol, la marginea Buzăului. Acolo s-au adăpat cu nesaț Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf și BMW i3. Pentru că bavarezul fusese destul de zgârcit cu resursele din bateria sa de 42.2 kWh, a primit cea mai lentă conexiune. Audi e-tron a trecut cu aroganță și cu trei sferturi de baterie pe lângă noi. Renault Zoe recupera și el kilometri și se înscria în plutonul fruntaș.

După o oră în care Leaf, i3 și e-Golf s-au rotit în jurul prizei de la MCM Petrol, blestemând o bordură care îngreuna apropierea de priză, cei trei care au speriat Buzăul se așterneau din nou la drum.

Drumul Golgotei

Aproape de Râmnicu Sărat, doi dintre membrii plutonului secund erau la un pas de cartonaș roșu. BMW i3 fentează tendințele sinucigașe ale unui șofer de pe contrasens, care ține cu tot dinadinsul să depășească linia continuă și un cap tractor. Leaf, la câțiva metri în spate, scapă la milimetru de un impact cu spatele autoutilitarei. A fost momentul în care ne-am amintit cu toții că E85 este un drum al Golgotei pentru mii de șoferi, zilnic.

Prânzul adună toate mașinile la un loc, la un restaurant pe marginea drumului Golgotei. Între felurile principale se fac și planurile de încărcare.

Deasupra lui Nissan Leaf planează un semn de întrebare: ajunge până la Bacău? În schimb, nava-amiral a expediției nu are emoții, dar vrea să economisească un loc de încărcare pentru ceilalți la Bacău. Așa că a decis să oprească la Adjud, unde a descoperit o stație e-On Drive rapidă, de 50 kW. Ne-am conectat rapid prin aplicația dedicată, mașina a stat 80 de minute ca să se încarce complet și apoi s-a înfipt mult mai relaxat în ambuteiajul de 30 de minute de la intrarea în Bacău. 

Între timp, BMW i3 a trecut primul linia de sosire imaginară, trasată la intrarea în Bacău, reușind astfel să se bucure primul de puhoiul de mașini care așteptau cuminți în coloană. Plutonul fruntaș, format din i3 și Leaf, s-a destrămat rapid, în funcție de punctele de încărcare pe care le-au căutat pe GPS. Ambele au poposit în benzinării Rompetrol, unde au gâlgâit de la prize rapide, cu capacitate de 50 kW.

Volkswagen e-Golf și Renault Zoe au mai strâns din dinți până când au ajuns la Central Plaza Medical Mall. N-au avut nevoie de antibiotice. Doar de curent. Iar acolo, oamenii care construiesc un centru medical uriaș, cu o farmacie cât Casa Poporului, s-au gândit că ar fi verde dacă ar instala și niște prize generoase pentru mașini electrice. S-au plantat acolo puncte de încărcare în urmă cu numai o lună. Așa că Bacăul are astăzi trei stații de încărcare rapidă. Mai multe decât în Cluj-Napoca, Sibiu sau Târgu Mureș. Bravo, Bacău!

Finalul expediției ne-a prins într-un restaurant italienesc de la marginea Bacăului: La Bettola. Locul perfect pentru o logoree tipică peninsularilor, însă pe alte subiecte decât pastele și pizza. S-a discutat aprins despre cât de economic a mers fiecare, despre autonomie, despre viitor și abia la final despre cel mai bun digestiv italian. La hotel, fiecare membru a intrat în confesionalul improvizat la recepție și a povestit despre mașina pe care a condus-o în prima zi.

Bogdan Mirică, BMW i3 (Automarket.ro/Digi24)

N-am să uit niciodată semaforul acela din Munchen. Un semafor care găsea în pole position un BMW i3 și un Porsche 911. A țâșnit ca o zvârlugă, iar momentul acela până la 50 de km/h a fost, pentru mine, cel mai glorios moment din istoria unui i3. M-am reîntâlnit cu accelerația fulgerătoare și cu celebrele roți de cașcaval pe post de roți în prima etapă a #ElectricRomânia. Dar am fost cumpătat. Ba chiar am rulat 60% din drum în modul EcoPro. A fost un compromis perfect. Ca și în Formula 1, modul în care îți planifici oprirea la boxe (stații de încărcare în cazul nostru) influențează covârșitor victoria. Faptul că sunt atât de fericit că am ajuns primul la Bacău cu BMW i3 vorbește despre faptul că până și mașina asta, așa mică și cu design ciudat poate trezi în tine spiritul acela competitiv definitoriu pentru orice model al bavarezilor.

București: Baterie 100% (37.9 kWh). Autonomie afișată: 229 de kilometri

București - Buzău, 117 km: Am consumat 34% din baterie rulând în modul EcoPro.
Buzău: Baterie rămasă: 66% (25 kWh). Am încărcat 7 kWh până la 85% (32 kWh).

Buzău - Bacău, 173 km: 173 kilometri parcurși în modul Comfort. Viteză medie: 62 km/h.
Bacău: Baterie rămasă 17% (6 kWh). Încărcare 31.9 kWh până la 100%.

Consum mediu final zi: 14.1 kWh
Autonomie medie reală ziua 1: 269 km (regim extraurban, ritm mediu, climatizare auto, moduri EcoPro și Comfort)

Radu Gurămultă, Audi e-tron (Revista EcoWheels)

Am fost răsfățatul primei zile a „expediției” #ElectricRomânia powered by Kaufland, pentru că am pornit la drum cu cel mai sofisticat automobil din alăturarea propusă. Audi e-tron este premium, se simte așa, oferind o senzație foarte plăcută în exploatarea la drum lung. Dinamic se mișcă interesant, iar gradul de confort este sporit și de faptul că izolarea zgomotelor parazite este excelentă. Cu bateria plină aș fi putut să ajung lejer la Bacău, ba chiar să fi făcut măcar jumătate din cea de-a doua zi, drumul până la Iași. Iar asta în condițiile în care nu am fost enervant de atent cu pedala de accelerație, cât absolut normal ca stil de condus. E drept că nici nu am depășit 110 km/h.

Ce mi-a pus mintea pe jar a fost sistemul de supraveghere cu camere amplasate în locul oglinzilor laterale convenționale. Perfectibil, destul de greu de acceptat de la un punct încolo. Pare că transmite faptul că nu suntem pregătiți chiar pentru orice gadget. În oraș „fură” mult din câmpul vizual la manevre executate la limită. La drum lung e bine să te reasiguri, chiar dacă asta înseamnă să deturnezi privirea de la drum, mai ales în cazul asigurării pe partea stângă.

București: Baterie 98% (81.9 kWh).

Autonomie afișată: 322 de kilometri

București - Adjud, 236 km: Am consumat 85% din baterie rulând în modul Comfort. 
Adjud: Baterie rămasă: 16% (19 kWh). Am încărcat 63.1 kWh până la 100% (83.6 kWh).

Adjud - Bacău, 54 km: 54 kilometri parcurși în modul Comfort. 
Bacău: Baterie rămasă: 83% (69.4 kWh). Încărcare 14.2 kWh până la 100%.

Consum mediu final zi: 24.8 kWh/100 km
Autonomie medie reală ziua 1: 330 kilometri (regim extraurban, ritm mediu, climatizare auto, mod Comfort)

Dragoș Băltățeanu, Renault Zoe (Automarket.ro/Revista Auto Test)

În urma împărțirii mașinilor din #ElectricRomania, am primit cheia, sau mai bine zis cardul, de la exemplarul alb Renault Zoe ZE40 care ne însoțește în acest tur. Nu sunt la primul contact cu Zoe în varianta cu baterie mare de 41 kWh. Am folosit modelul anterior doar în oraș, unde este unul dintre cele mai bine adaptate modele electrice atât la nivel de autonomie cât și simplitate în operare. Este, însă, pentru prima dată când am parcurs un drum de aproape 300 km la volanul lui Zoe.

Câteva concluzii la cald: poziția la volan este prea înaltă și din păcate nu poate fi modificată, bateriile fiind amplasate sub podea. Renault Zoe își spune și vârsta fiind unul dintre modelele electrice care se apropie de pensionare, o nouă generație urmând să fie lansată anul viitor. Interiorul este simplu, grafica planșei de bord TFT începe să simtă trecerea anilor, climatizarea semiautomată este identică cu cea de pe modelul Clio de acum o generație, iar suspensia nu a fost gândită pentru drumuri dificile. Pe drumul pe alocuri denivelat spre Bacău am simțit de mai multe ori cum Zoe devine instabilă, țopăind pe denivelări, dar totul este controlabil, direcția oferind suficient feedback pentru cel de la volan. Însă, lăsând austeritatea interiorului la o parte, Zoe este un automobil electric onest, iar autonomia bateriei oferită de bateria de 41 kWh s-a dovedit a fi mai mult decât liniștitoare pe parcursul drumului spre Bacău.

București: Baterie 100% (41 kWh). Autonomie afișată: 300 de kilometri

București - MCM Petrol Merei, 98 km: Am consumat 25% din baterie.
MCM Petrol Merei: Baterie rămasă: 75% (30.7 kWh). Încărcare 8.6 kWh până la 96% (39.4 kWh).

MCM Petrol Merei - Bacău, 190 km: 190 de kilometri parcurși. Viteză medie: 60 km/h
Bacău: Baterie rămasă: 26.8% (11 kWh). Încărcare 31 kWh până la 100%.

Consum mediu final zi: 13.1 kWh/100 km
Autonomie medie reală ziua 1: 312 kilometri (regim extraurban, ritm mediu, climatizare 50% din drum).

Adrian Mitrea, Nissan Leaf (0-100.ro/Hotnews.ro)

Am ajuns cu Nissan Leaf de la București la Bacău cu un consum mediu de 15.9 kWh/100 km și o viteză medie de 56 km/h. Pe drum am descoperit în Leaf o mașină relaxantă, dar care se încarcă greu din cauza temperaturilor ambientale de peste 30 grade Celsius.

București: Baterie 99% (37.6 kWh). Autonomie afișată: 216 kilometri

București - Buzău, 117 km: Am consumat 48% din baterie rulând mediu spre dinamic.
Buzău: Baterie rămasă: 51% (19.4 kWh). Încărcare 17.2 kWh până la 96.3% (36.6 kWh).

Buzău - Rompetrol Bacău, 173 km: 173 de kilometri parcurși în modul Normal. Viteză medie: 64 km/h
Rompetrol Bacău: Baterie rămasă: 6% (2.3 kWh). Încărcare 28.5 kWh până la 81%. 

Consum mediu final zi: 18.1 kWh/100 km
Autonomie medie reală ziua 1: 210 km (regim extraurban, ritm mediu spre alert, climatizare auto)

Cornel Șocariciu, Volkswagen e-Golf (Automarket.ro)

Volkswagen e-Golf a fost alături de mine în prima zi a #ElectricRomânia. Este singurul model din caravană cu un design pe care toată industria auto îl recunoaște cu ușurință, iar mental, acest lucru m-a ajutat să trec cu ușurință peste sentimentul de ”range anxiety”. Aceeași atmosferă familiară o întâlnești și la nivelul habitaclului, însă mi-aș fi dorit ca nemții să ofere și un indicator în procente pentru nivelul de încărcare al acumulatorului.

București: Baterie 100% (37.9 kWh). Autonomie afișată: 229 de kilometri

București - Buzău, 117 km: Am consumat 34% din baterie rulând în modul EcoPro.
Buzău: Baterie rămasă: 66% (25 kWh). Am încărcat 7 kWh până la 85% (32 kWh).

Buzău - Bacău, 173 km: 173 kilometri parcurși în modul Comfort. Viteză medie: 62 km/h.
Bacău: Baterie rămasă 17% (6 kWh). Încărcare 31.9 kWh până la 100%.

Consum mediu final zi: 14.1 kWh
Autonomie medie reală ziua 1: 269 km (regim extraurban, ritm mediu, climatizare auto, moduri EcoPro și Comfort)

#ElectricRomania este un proiect Automarket.ro

Partener principal:
Kaufland România

Parteneri:
Enel X
NetBet
Continental Hotels

Comentarii (4)

  • Ce poate fi mai frumos decat sa cauti cu lumanarea statiile de incarcare si sa iti dea tensiunea in clocot band cafele si asteptand sa se incarce jucariile cu baterii? :)))))))
    Asta in loc sa te bucuri de calatorie pur si simplu, totul la mai putin de jumatate din pret. :)
    Eu va doresc mult succes! Voua si celor care-si vor da banii pe asemenea ciudatenii. :)
    15 13
  • Stresantă chestie să cauți stații din sută în sută de km. Și e ceva ce îmi scapă. Dacă le încarci mereu când au mai au 50% capacitate nu le dăunează bateriilor ? De memoria bateriei nu se mai spune nimic ?
    Dar câte cicluri de încărcare- descărcare pot suporta în realitate aceste baterii?
    Și calitatea și fiabilitatea bateriilor sunt la fel sau există diferențe în funcție de producători ?
    10 5
  • ACE - Craiova
    Bateriile Li-ion actuale se pot incarca - de regula - de. cca. 1.000 ori....
    Din acest motiv, eu as recomanda masini electrice BEV care sa aiba o autonomie de minim 400 km WLTP.....sau un PHEV cu autonomie de 100 km....
    Pana la urma fiecare dintre noi cumpara:
    1) ceea ce isi doreste;
    2) ceea ce isi permite....
    Exista insa si unii care mai sar calutul, in sensul ca stau in chirie. la etanul 4 - unde de altfel e mai putin zgomot si mai putina poluare - dar au fumegatoare veritabile da' DE FIRMA - ca altfel nu se poate....ca altfel...nu mere....
    13 3
  • Am mai spus-o, electricele sunt a treia categorie de vehicule dupa cele cu motor clasic si motociclete. AM, notati bine toate chestiile pe care le-ati insirat in articol si repetati testul/drumul la iarna cand e zapada si ger. Dupa aia comparati si publicati!!! A si nu tineti masinile in garaje incalzite! Evident la iarna! Marele avantaj al electricelor e ca muta poluarea din orase in afara lor ceea ce este chiar bine, si de ce nu, din tarile dezvoltate in tarile mai putin dezvoltate!
    2 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru