Noutățile pregătite de Opel în gama X: motoare de 1.5 litri diesel pentru Crossland X și Grandland X și entry-level pe benzină de 120 CP pentru Mokka X

de Cornel Șocariciu
Miercuri, 25.07.2018
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Noile norme de poluare pregătite de autorități au generat o mulțime de "valuri" în industria auto. Opel este unul dintre acei constructori care treptat a pregătit terenul pentru noile norme de poluare, iar acum a venit cu câteva modificări în gamă. Am mers în Germania pentru a afla care sunt îmbunătățirile aduse în gama de SUV-uri.

La nivel mondial, piața auto înregistrează o creștere, iar acest lucru generează o serie de probleme, multe dintre acestea având o strânsă legătură cu poluarea. Mulți dintre producători au ales să joace "cartea hibrizilor" sau pe cea a electricelor, dar publicul încă nu este gata să îmbrățișeze total aceste produse.

În viitor, constructorii care vor să rămână în joc sunt nevoiți să iasă în față cu produse noi și ecologice, gata să cucerească publicul. Mulți clienți au înțeles că mașinile electrice și cele cu sistem hibrid de propuslie reprezintă primul pas pentru un oraș mai "curat", dar nu toți își permit sau își doresc un model propulsat sau susținut de un motor electric.

Nici producătorii nu sunt pregătiți să schimbe foaia complet, motiv pentru care încă mizează pe regulile vechi, și anume, pe motoarele cu combustie internă. Dar în ultimii ani, scandalurile apărute în "curțile" producătorilor i-au determinat pe cei care stabilesc normele de poluare pe care constructorii trebuie să le respecte să vină cu decizii cât mai tăioase.

Dacă ciclul de testare NEDC (New European Driving Cycle) era unul învechit și foarte puțin relevant pentru utilizatori, începând cu septembrie 2018, toți constructorii vor fi nevoiți să-și omologheze vehiculele conform ciclului WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Odată cu apariția WLTP, apar și termenii RDE (Real Driving Emissions) și CF (Conformity Factor), fiecare dintre acestea având un rol bine definit astfel încât mașinile noi să primească sau nu omologarea pentru a putea fi comercializate.

Ciclul de testare WLTP

Spre deosbire de vechiul NEDC, ciclul de testare WLTP vine cu o serie de modificări consistente. În primul rând, timpul de testare pe banc durează 30 de minute și nu 20 de minute așa cum se obișnuia în cadrul NEDC. De asemenea, distanța crește de la 11kilometri la 23.25 de kilometri, apar 4 faze de conducere (încet, mediu, rapid și foarte rapid), viteza maximă crește la 131 km/h, iar vehiculele sunt testate atât în versiunile de bază, cât și în versiunile echipate cu toate opționalele. Schimbarea treptelor de viteză se face în puncte variabile în funcție de fiecare vehicul.

Așa cum era de așteptat, introducerea WLTP a adus modificări atât în dreptul emisiile de CO2, cât și în ceea ce privește consumul de carburant declarat de producător. Pentru a elimina orice suspiciuni, apare și procedura RDE. Pentru a înregistra emisiile autovehiculelor în condiții reale de trafic, autovehiculele sunt echipate cu sisteme portabile de măsurare care asigură o monitorizare în timp real a emisiilor poluante cheie. Totodată, aceste teste sunt realizate în diverse condiții: diferite tipuri de drum, versiuni de echipare, motorizări și transmisii și un grad diferit de încărcare.

Pentru ca noile mașini să primească omologarea mult dorită, în urma testului desfășurat în condiții reale de trafic, factorul de conformitate (CF) pentru oxizii de azot trebuie să aibă o valoare de cel mult 2.1 (până în 2019), urmând ca aceasta să scadă la 1.5 până în 2020.

Constructorii auto și noile norme de poluare

În ultima perioadă, mulți constructori auto au anunțat că scot din ofertă diverse motorizări pentru anumite modele. Motivul este unul cât se poate de simplu: acele versiuni încă nu sunt omologate pentru noile norme de poluare, iar motoarele necesită mici îmbunătățiri.

În cazul unităților diesel, aproape toate modelele care vor primi omologare vor integra sistemul de tratare a gazelor de eșapament cu o soluție pe bază de uree, proces denumit reducere catalitică selectivă.

Opel este unul dintre acei producători care a înțeles că testele și omologările sunt necesare cu mult timp înainte ca normele să intre în vigoare. Astfel, până în acest moment, Opel a obținut omologarea Euro 6d-Temp pentru 90 de versiuni. În aceste condiții, nemții își asigură continutatea, iar clienții care își doresc un anumit model nu vor avea de așteptat foarte mult până la livrare.

Și cum majoritatea constructorilor își bazează vânzările pe SUV-uri, Opel ne-a invitat în Germania pentru a ne prezenta lista îmbunătăților aduse celor trei SUV-uri din gamă: Mokka X, Crossland X și Grandland X.

Opel Crossland X: diesel de 1.5 litri și 102 CP

Opel Crossland X este cel mai mic membru din gama X oferită de constructorul german. Modelul primește o motorizare diesel de 1.5 litri de 102 cai putere și 250 Nm. Aceasta poate fi comandată cu transmisia manuală cu șase trepte și respectă deja normele standardului de emisii Euro 6d-Temp. Consmul anunțat de producătorul german este de 4.7 litri/100 de kilometri în modul urban, 3.5 litri/100 de kilometri în afara orașului și 4.0 litri/100 de kilometri în regim mixt.

Unitatea diesel este dotată cu sistemul de tratare a gazelor de eșapament pe bază de uree. Valorile de consum anunțate de constructorul german au fost calculate onform noului standard WLTP, însă au fost transformate în valori conforme cu standardul NEDC, pentru ca o posibilă comparație cu un model aflat pe piață de ceva vreme să fie relevantă. În România, versiunea echipată cu motorul de 1.5 litri diesel de 102 CP este disponibilă de la 16.350 de euro.

Fanii motoarelor pe benzină pot opta în continuare pe unitatea de 1.2 litri disponibilă în versiuni de 81 CP, 110 CP și 130 CP, toate fiind omologate pentru Euro 6d-Temp. Variantele amintite mai sus sunt disponibile cu transmisii manuale cu 5 (1.2 81 CP) și 6 trepte, dar și cu o cutie automată cu 6 rapoarte (1.2 110 CP).

Opel Mokka X: entry-level pe benzină de 120 CP

Debutul Opel în noua eră a SUV-urilor a început alături de Mokka.

Din 2012 și până astăzi, Opel a vândut aproximativ 900.000 de exemplare Mokka și Mokka X. Versiunea de bază a lui Mokka X integrează un motor de 1.4 litri benzină de 120 de cai putere. Varianta de 1.4 litri de 140 CP poate fi comandată atât cu roți motrice față, cât și cu tracțiune integrală.

Toată gama de propulsoare pe benzină respectă normele Euro 6d-Temp. Gama de motorizări diesel încă nu primește modificări. Clienții vor putea opta pentru un motor de 1.6 litri disponibil în versiunile de 110 CP sau 136 de cai putere. Varianta mai potentă poate fi comandată și cu un sistem de tracțiune integrală. Pentru moment, singura versiune care nu a fost omologată pentru standardul Euro 6d-Temp este cea de 110 cai putere.

Opel Grandland X: diesel de 1.5 litri și 130 CP și, din 2019, transmisie automată cu 8 trepte pe 1.2 benzină 130 CP

Grandland X este cel mai nou membru al familiei de SUV-uri Opel. Până în acest moment, cel mai mare SUV disponibil în oferta constructorului german a primit 85.000 de comenzi, semn că publicul apreciază valorile oferite de acesta.

Versiunea de bază a lui Opel Grandland X este echipată cu un motor pe benzină de 1.2 litri și 130 de cai putere. Oferta diesel este una ceva mai generoasă: clienții pot alege fie un 1.5 litri de 130 de cai putere (21.300 de euro) disponibil cu o cutie manuală cu 6 trepte sau cu o transmisie automată cu 8 trepte, fie un propulsor de 2.0 litri de 177 CP (28.500, echipare Innovation) echipat cu o transmisie automată cu 8 trepte. Indiferent de motorizarea aleasă, Opel Grandland X respectă normele Euro 6d-Temp.

Parcul auto pregătit pentru acest eveniment a inclus și o surpriză: un Grandland X echipat cu motorul pe benzină de 1.2 litri de 130 CP și o cutie automată cu 8 rapoarte. Conform oficialilor Opel, această versiune va fi disponibilă începând cu prima parte a anului viitor. Deși am mers câțiva kilometri cu această configurație, trebuie să menționez că transmisia se descurcă excelent. Schimbările sunt realizate rapid și cu rafinament fără să apară vibrații neplăcute. Reacția la kick-down este rapidă, iar cei 130 CP sunt suficienți pentru ca viteza să crească destul de rapid.

Tot în cadrul evenimentului din Germania am reușit să mergem pentru o distanță scurtă și cu versiunea echipată cu motorul diesel de 1.5 litri și 130 CP. La prima vedere, unitatea nu este una foarte gălăgioasă și livrează resursele rapid. Cuplul motor de 300 Nm îți face simțită prezența de la 1.750 rpm și astfel, Grandland X devine un SUV jucăuș și agil. Ronțăitul specific motoarelor diesel o să-ți deranjeze gândurile doar atunci când treci de cele 3.000 rpm. Începând cu 2020, Grandland X va primi și o versiune plug-in hybrid.

Comentarii (1)

  • Pentru grandland ar fi fost indicat un motor de 1.4 turbo pe benzină, nu 1.2.
    3 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru