Dacia EF-Vision 2050: un concept Dacia pentru un viitor ultra-tehnologizat, dar fidel caracterului accesibil

de Mircea Meşter
Miercuri, 01.11.2017
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Cum vor arăta modelele Dacia peste 33 de ani? O întrebare la care încercăm să răspundem alături de Cristina Enciu, un tânăr designer de 22 de ani care și-a imaginat liniile unui concept futurist sub marca Dacia: EF-Vision 2050.

Viitorul industriei auto reprezintă astăzi o provocare pentru orice iubitor al mașinilor. Ne aflăm în plină schimbare dinspre o lume auto clasică și cea în care motoarele electrice și mașinile autonome vor începe să câștige din ce în ce mai mult teren. În același timp, dezvoltarea tehnologică va schimba complet paradigmele actuale ale lumii auto, mașinile urmând să devină în viitorul mediu spre îndepărtat mai degrabă o prelungire a telefonului mobil inteligent decât un simplu mijloc de transport.

Acest context ultra-tehnologizat și în continuă schimbare nu va putea ocoli Dacia. Și este extrem de interesantă o discuție legată de modul în care o marcă recunoscută pentru abordarea sa fără artificii inutile când vine vorba de soluții tehnice și tehnologice se va adapta modificărilor inerente pe care le propune viitorul. 

În această zonă aterizează între noi conceptul Dacia EF-Vision 2050, imaginat, desenat și construit de Cristina Enciu, o tânără de 22 de ani care a absolvit cursurile Universității de Arte din București, secția Design de Produs, și care a decis să se concentreze pe designul auto. De altfel, conceptul EF-Vision 2050 este centrul lucrării de licență a Cristinei, fiind conceput și desenat sub îndrumarea designerilor Renault din cadrul Centrului de Design pe care marca franceză îl are deschis la București.

Accesibilitatea Dacia în 2050: flexibilitate și elasticitate

Deși formele și soluțiile grafice care caracterizează Dacia EF-Vision 2050 par științifico-fantastice la prima vedere, Cristina explică faptul că în spatele fiecărei idei care a făcut parte din construcția conceptului a stat aceeași logică fundamentală din spatele filosofiei Dacia: accesibilitatea. Un exemplu este logica care stă la baza interiorului cu trei scaune: cel frontal așezat central, cele posterioare așezate în lateral și extinse la nevoie pe lângă cel din față. 

"Noțiunea care stă la baza brandului Dacia este accesibilitatea. Deși conceptul meu este într-adevăr unul futurist, ideea din spate nu se îndepărtează deloc de accesibilitate. De aici și ideea banchetelor din spate care în loc să se extindă prin mecanisme complicate, se extind prin simpla noțiune fizică de elasticitate și flexibilitatea a materialului, care este inițial pliat după un model parametric, permițându-i astfel extinderea", explică Cristina.

De altfel, caracterul flexibil al materialelor stă la baza numelui conceptului, pentru că "EF" este acronimul expresiei "Elasticity and Flexibility". "A fost tema de cercetare a proiectului meu, aplicată la interiorul acestuia în scopul reducerii unor costuri suplimentare și al prelungirii duratei de viață a autovehiculului prin eliminarea mecanismelor și păstrând astfel identitatea de brand a Dacia".

Interiorul este zona de la care a plecat dezvoltarea conceptului EF-Vision 2050, Cristina fiind pasionată de studiul materialelor și al suprafețelor care construiesc habitaclul mașinilor. "Prefer interiorul în fața exteriorului. Ador să conturez în detaliu tot ceea ce fac, sunt atentă la fiecare linie, fiecare grosime, îmi place foarte mult să gândesc fiecare detaliu în individualitatea sa, care la final să se încadreze perfect într-o compoziție mai mare, în care toate elementele au vizual legătură între ele. Cam despre asta este designul de interior pe lângă partea mecanică, ergonomie", spune tânăra de 22 de ani care a avut ocazia de a trece prin două burse de internship în cadrul Centrului de design Renault de la București.

Despre exterior? "Îmi place foarte mult să creez și exterior, ba chiar mi-a fost mai simplu la început să mă îndrept spre exterior, așa că nu îl voi uita niciodată, de aceea nu am lăsat exteriorul deoparte nici în proiectul de diplomă. Recunosc că îmi place foarte mult să fac randari de exterior, consider că ele în general au un impact aparte și cuceresc pe loc, practic acestea dau verdictul final în designul auto. Când vedem mașina finalizată o vedem în ansamblul ei, dar ne fură tot felul de elemente, în schimb când vezi schițele și mai ales randarile, acolo sunt surprinse elementele cheie ale designului și atunci poți spune dacă îți place sau nu".

Indiciile care leagă vizual Dacia 2017 cu Dacia 2050

Apropo de exterior, conceptul EF-Vision 2050 are forme agresive și fluide care se îndepărtează mult de ceea ce oferă astăzi marca Dacia pe piață. Cu toate acestea, Cristina spune că legăturile estetice dintre modelele Dacia și conceptul său sunt prezente: "Deși este un concept de viitor, nu am vrut ca impactul vizual să fie total rupt de ceea ce este Dacia astăzi. Chiar dacă nu este foarte evident la o primă examinare, prima reacție fiind "Wow, nu are roți, cum merge?", am păstrat elemente care trimit către designul de astăzi al mărcii. Identitatea frontală a conceptului este inspirată din cea a noii serii Dacia, iar aici nu mă refer la volumul în sine, ci mai degrabă la zona grafica care definește volumul.

Cred că este mai ușor să spun că dacă ne uităm la designul zonei grilei și al farurilor, în ansamblu, găsim aceeași identitate, aceeași formă din punct de vedere grafic și pe conceptul EF-Vision 2050. De asemenea, accentele de culoare ale conceptului sunt inspirate din nuanța de albastru care definește brand-ul și nu în ultimul rând limbajul volumelor și al liniilor de design este simplu, robust, edgy, trăsături ce definesc brandul, însă duse un pic mai la extrem".

Viitorul auto? Autonom. Dar trecerea va fi graduală

Cum vede Cristina, de la cei 22 de ani ai săi, viitorul unei industrii care se află în pragul revoluției după ce în ultimii 50-70 de ani a evoluat lent, în ritmul tehnologiei? "Layout-ul dispunerii pasagerilor în conceptul meu presupune trei locuri, cu cel de conducere așezat central.

Văd un viitor în automatizarea mașinilor, însă nu văd în asta pierderea totală a ceea ce înseamnă condus", spune Cristina, care militează pentru păstrarea plăcerii condusului în următoarele decenii.

"În primul rând, nu cred că lumea este pregătită încă la nivel de insfrastructură și management al acesteia atfel încât să se bazeze total pe gândirea mașinii. Sunt zone chiar și în marile orașe în care lucrurile nu sunt puse la punct, iar pentru a face pasul ăsta trebuie să ne asigurăm că totul este ca la carte: drumuri, marcaje, updatarea hărților cu indicațiile corecte și multe alte lucruri la care încă este de lucrat mai ales în România. În plus, mentalitatea omului nu este pregătită, după părerea mea să accepte acest lucru. Suntem obișnuiți să ne bazăm pe noi înșine, deși eroarea computerizată este mai puțin plauzibilă".

"Dacă facem un exercițiu de imaginație, câți dintre noi am fi dispuși să ne așezăm într-o mașină care funcționează pe principiul «autonomous», cu spatele la sensul de mers al acesteia, socializând cu ceilalți pasageri, pe Transfăgărășan? Nici infrastructura nici noi nu suntem pregătiți, din punctul meu de vedere pentru așa ceva, iar dacă peste 50 de ani se va întâmpla asta (și cred într-adevăr că se va întâmpla), acest lucru nu se va face brusc, ci va exista o trecere graduală, treptată, un proces al cărui scop final este automatizarea totală. Acest proces presupune, cred eu, ceea ce am promovat prin conceptul meu: o semi-automatizare, în care există posibilitatea de a conduce, dar și de a «te lăsa condus»", încheie Cristina.

Cristina Enciu: "Este foarte important să dai se oameni care te susțin și care citesc în tine potențialul"

Automarket: De obicei, mașinile sunt "jucăriile" băieților. Când te-ai prins că-ți plac atât de mult încât să te apuci serios să le desenezi?

Cristina Enciu: Băieții pot părea într-adevăr mai preocupați de domenul auto încă din copilărie, însă dacă stau bine să mă gândesc, una dintre jucăriile care zăcea prin cutia cu păpuși era o mașină de F1 cu telecomandă și mă jucăm destul de des cu ea. Revenind la lucruri mai serioase, prima mașină pe care am desenat-o a fost un model de Mustang, prin liceu, dusă la nivel de hiperrealism, cu umbre, hașuri și tot tacâmul. Eram destul de mândră de creație, am primit și multe aprecieri pentru ea. Am găsit-o de curând și încă mi se pare ok pentru început, deși elipsele roților lăsau un pic de dorit.

Mai târziu, la facultate m-am apucat mai serios să studiez "fenomenul" și ce înseamnă cu adevărat designul auto, procesul acestuia și ce implică el, plecând de la linia de schiță (total diferită de cea a designului de produs) și până la proporții, elemente cheie, "feelingul" transmis prin atitudinea mașinii și așa mai departe.

Design-ul de produs are o mulțime de direcții pe care poți să marșezi. Când te-ai hotărât să mergi spre auto? Înainte sau după începerea studiilor universitare?

Designul de produs, în viziunea mea, înglobează aproape tot ce ne încojoară, inclusiv celelalte ramuri ale designului, ale căror concepte sau creații se definitivează în lucruri pe care ajungem să le numim tot produse (afișele, mobila, hainele chiar și site-urile își au încadrarea în diferite ramuri ale designului, însă în final ele devin produse). De aici și opțiunea mea pentru acest departament atunci când am intrat la facultate.

Dacă ar fi existat departament de design auto, aceea ar fi fost prima opțiune, dar cum în țară nu avem această posibilitate, am considerat designul industrial cel mai apropiat pentru a-mi putea crea un punct de plecare în ceea ce îmi doream. Când am dat admiterea la UNArte, la design de produs, mama era ușor nelămurită cam ce înseamnă acest lucru așa că m-a întrebat "Ce faci mai exact aici?" Țin minte că i-am răspuns că pot face orice, însă mi-ar plăcea să pot face design auto.

Sincer, nici nu aveam habar la vremea aceea că există această posibilitate în România, au fost doar cuvinte venite din suflet, fără nicio bază de cunoștințe despre acest lucru. Dacă s-ar înființa un departament de design auto sau de Transportation Design în școlile de arte din România, sunt sigură că ar avea mare succes, mai cu seamă că avem un brand național în domeniu.

Există idoli în zona design-ului auto pentru studenții sau foștii studenți care vin din spate, așa cum ești tu?

Da, sigur. Când ești la început de drum și începi prin a te documenta "de acasă", inevitabil găsești tot felul de direcții și ești furat de tot amalgamul de schițe, concepte, desene găsite pe marele internet, însă problema e că uneori este dificil să faci diferența între ceea ce este făcut de entuziaști și ceea ce este făcut de profesioniști, iar asta poate împinge spre crearea unei imagini eronate despre ceea ce înseamnă designul auto.

Astfel începi să te documentezi mai atent, mai profund pe publicații de încredere care promovează lucruri de calitate, livrate de companii sau de oameni cu bune capacități de reprezentare. Astfel prinzi un pic de încredere, creându-ți anumite preferințe și direcții în propriul demers creativ, în funcție de conștientizarea propriului potențial și de sentimentul de apropiere față de anumite stiluri de design și începi să studiezi mai atent reprezentarea estetică a liniilor, volumelor sau ale culorilor și impactului vizual creat de randari și asta se rezumă inevitabil în crearea unor idoli.

Acești idoli devin nucleul stilului tău propriu și unic de design, pe care ți-l vei forma mai târziu când devii mai stăpân pe propiile forțe.

Pentru mine, spre exmplu, Laurent Negroni (designer de interior la Renault) este unul dintre acești idoli, ale cărui schițe și randări m-au fascinat de la început printr-o aspirație către perfecționism în reprezentarea vizuală a elementelor și atenția acordată detaliilor care fac diferența. La polul opus, pot spune că nu a trecut mult până au început să mă preocupe creațiile digitale ale lui Yann Jarsalle, care paradoxal au un aer "sketchy", nu foarte precis (ceea ce foarte rar mă atrage), însă efectul la nivel vizual mi s-a părut extraordinar întrucât trimite către hiperrealism fără a pierde spontaneitatea și "sufletul" inițiale ale ideii. 

Cum ai ajuns să bifezi internship-ul la centrul de design al Grupului Renault de la București?

A fost un drum foarte frumos încă de la început. Parcă m-a auzit cineva când am spus că mi-ar plăcea să fac design auto. Astfel că prin anul al II-lea, directorul studioului de design, Jean Philippe Salar, a venit la noi la facultate și și-a arătat dorința de a organiza un workshop în care să-i învețe pe studenți câteva lucruri de bază în designul auto alături de echipa sa de designeri.

Workshopul a durat două luni, timp în care am început să desenez foarte mult acasă între corecturi, pentru că mi-am dat seama că nu este ușor deloc și voiam să evoluez. Nu am știut în niciun moment că acest workshop se va finaliza cu un internship, ci am lucrat pentru mine și pentru a-mi îmbunătăți abilitățile. La finalul workshopului am avut o prezentare la facultate în fața echipei de design, care s-a finalizat cu propunerea unui internship de o lună în cadrul studiolui de design Renault, în urma potențialului pe care l-au citit în proiectul dezvoltat pe parcursul workshopului.

Este foarte important să dai se oameni care te susțin și care citesc în tine potențialul, chiar dacă la momentul respectiv nu ești sută la sută pregătit. În toamna aceluiași an am început internship-ul nerăbdătoare, iar în acea lună cred că am schițat mai mult ca oricând, am învățat foarte multe lucruri care m-au ajutat, echipa de design și conducerea au fost foarte intelegatore și deschise și m-au ajutat să înțeleg pas cu pas ce înseamnă design auto.

Tema primită la internship a fost să creez un concept pentru o categorie de mașini la alegere, iar în final am ajuns să dezvolt două, pentru că îmi doream să învăț ca mai mult și să experimentez diferite stiluri și tehnici. Acest internship de o lună m-a ajutat foarte mult în a-mi crea o bază corectă din toate punctele de vedere despre designul auto. Această experiență s-a încheiat cu o prezentare a proiectului în fața conducerii. Văzând preocuparea și munca din spate, dar mai ales evoluția rapidă în desen și reprezentarea ideilor, mi s-a propus un alt internship, de data asta de 5 luni (pe tot parcursul semstrului 2 al ultimului an de facultate), în care să-mi dezvolt lucrarea de licență sub îndrumarea echipei de design, iar de aici a început cu adevărat evoluția mea în domeniu și sunt extreme de bucuroasă și recunoscătoare că mi s-a oferit această oportunitate, pe care din nefericire studenții din România o au destul de rar.

De aceea am muncit foarte mult, a fost un drum cu urcușuri și coborâșuri întrucât am pornit de la zero și e normal să nu urc întotdeauna în linie dreaptă, însă în final sunt foarte mulțumită de ce am reușit să fac și cel mai mult mă motivează când văd că și cei din jurul meu îmi apreciază munca și primesc feedback pozitiv de la oameni de valoare din domeniu. După tot drumul acesta am început sa lucrez și acasă și mă bucur că am invățat să mă corectez singură si să realizez când ceva nu este bine, iar de curând am câștigat un concurs in SUA, ‘#AccesibleOlli Challenge’ la categoria ‘Innovative Award’, concurs ce presupunea atât design de interior auto, cât și design de produs.

5. Ce mărci actuale ți se par foarte deschise și nonconformiste în ceea ce privește viitorul pe termen scurt și mediu al designului auto?

Sunt mărci cu vechime și tradiție care și-au păstrat locul în top întotdeauna prin design și calitate surprinzând constant prin creațiile lor publicul și reușind să înglobeze și să satisfacă toate preferințele, iar una dintre aceste este după părerea mea Mercedes-Benz.

În ultimul timp am observat abordări nonconformiste în designul mărcilor franțuzești. Atât Renault, cât și Peugeot și Citroen au venit cu elemente deosebite de design în conceptele lor, atât ca exterior cât și la interior sau în ceea ce privește zona de Color and Trim, iar ceea ce îmi place foarte mult în ceea ce livrează ele este faptul că au o poveste în spatele fiecărei idei. BMW a abordat la rândul său în ultimul timp o atitudinte de simplificare a liniilor de design, concentrându-se în schimb pe elemente de detaliu. Cred că tendința în ultimul timp se raportează la detalii deoarece tehnologiile actuale permit acest lucru, mai ales în zona de iluminare, materiale, dinamică a elementelor și nu în ultimul rând experiența pasagerilor.

Comentarii (30)

  • Din nava aceasta mai trebuie sa coboare "the yong Skywalker" si sa scoata sabia sa laser...
    Dar un asemenea concept ma face mandru ca sunt roman, ca avem tineri vizionari si pe deasupra ca mai sunt si sustinuti de catre cine trebuie. Iata ca se poate si pe meleaguri mioritice!
    Felicitari artistei (la inceput de cariera) si sa mai auzim de ea... sper tot la Dacia (in egoismul meu) sau de ce nu chiar si la case mai mari (ptr binele ei).
    12 11
  • fantezie rupta de realitate
    20 10
  • vw s-a apucat de făcut cârnați
    Sandero 2050 fără portbagaj ?
    11 5
  • Asa ziceau oamenii si acum 30 de ani si uite ca nu suntem nici macar aproape. Sa nu ne lasam dusi de val ca nici nu se pune problema, poate in 2250
    9 4
  • mircea
    @TheArrogantOne
    Dacă citești și textul, o să vezi că nu e tocmai ruptă de realitate. Pe e altă parte, e o viziune, un concept. Sper că nu cauți butonul de avarie pe așa ceva :)
    12 8
  • Frumos articol si interesanta viziune si concept. Felicitari si ei si Automarket!

    Sunt de acord ca este plauzibil in 2050 sa avem ceva similar...dar trecerea va fi graduala. Aceasta tranzitie se va accentua in anii urmatori - dupa 2030 - dar to graduala va fi si nu va fi uniforma: Vest vs Est; Urban vs Rural, Advanced markets vs Emerging markets etc.
    4 6
  • Wow, nu are roți, cum merge?

    Pfuai, ce întrebare de ignorant provincial! Se vede că nu ați fost pe Coruscant!

    Pentru noi, ăștia de pe acili'șa, proiectantul a făcut aripile alea modulabile, ca să pui MAGLEV pe ele, că de aia e low cost.
    Numai scârțarii de-și mânâncă de sub unghie o să pună acolo niște roți cu motor electric încorporat. De toată jena! Oricum ăștia din urmă nu o să fie primiți în parcările subterane de la hypermall.

    Și tot ăștia o să prefere să mașina fără IA (blasfemie!), pe motiv că două femei care să-i comande în mașină e prea mult pentru un biet muritor și bașca ajunge și prețul mașinii la jumate. Win-Win.
    7 5
  • și

    Bravo, Cristina!
    5 3
  • inexo si ignis, geniali amandoi
    felicitari baieti
    6 2
  • @inexorabil...

    cum vorbeste autorul conceptului....e defect profesional; "ce sa-i ceri"?
    Da' n-ar fi mishto sa venim fiecare dintre noi cu vocabularul ce ne pune painea pe masa? Doar spune si data viitoare iti insir o lista de termeni imposibil de tradus dar de inteles doar citindu-le definitia. Asta asa, sa ma dau si io...cool. :)

    Pana la urma ce nu ne convine? vocabularul? fantezia? Hmm....Autorul din articol e viitorul nostru. Pardon, al lor. Noi ce am facut?

    si da' se vede ca a pastrat caracterul "accesibil", lipsa rotilor insemna economie la buget :))
    6 2
  • @vianu

    Știi ce nu-mi convine? După ce că e talentată, după ce că desenează mașini, mai e și frumoasă de pică. Și eu n-am una ca ea acasă!. Na, că acu' știi!
    6 0
  • Cea mai tare gluma a .... secolului!

    DACIA - marca extremelor. In articol au uitat sa mentioneze si seria/numarul universului paralel in care va avea loc anul 2050 sau este o eroare de tipar, anul corect fiind 20050.
    De la cocinile supraevaluate de masini pe care le construiesc in prezent la concepte propulsate de motoare antigravitationale, e cale lunga.

    Dar, deh .... romanul s-a nascut poet si visator.
    11 3
  • Inteligentul
    Se vede ca avem pe aici tiparul romanilor frustrati si nerealizati, smecherasi care comenteaza din spatele ecranului, atottstiiutori care nu au avut tangenta cu domeniul si cu ce inseamna design auto, insa arunca cuvinte cautate in dex repede, ca sa para inteligenti si sa-i injosesca pe cei care incearca sa schimbe ceva in lumea inapoiata in care suntem. Dragi oameni inteligenti, care nu aveti habar ce inseamna design auto, de ce vreti sa puneti piedica unui tanar la inceput de drum? Din frustrare, din caracterul romanesc tipic, din dorinta de a ramane la nivelul la care suntem? Cati dintre noi am incercat vreodata sa punem mana si sa facem ce a facut fata asta? Poate unii dintre voi considerati ca daca v-ati schimbat bara cu una joasa si ati pus o folie pe masina sunteti designeri. Gresit, tunningul nu este design auto, va spune un arhitect care are cat de cat legatura cu lumea asta data la o parte a 'vizionarilor si poetilor' si stie sau presupune investitia de timp si nervi din spatele unui astfel de proiect.

    Cati dintre voi aveti legatura cu paginile web care promoveaza proiecte ale studentilor din afara pe design auto? Stiti ce nave spatiale fac aia? Ce a facut fata asta este chiar cuminte si noi aruncam cu pietre in ea ca nu o sa se faca niciodata.

    Stiti care este rolul unui concept auto? Clar ca nu, documentati-va! Un concept auto nu intra niciodata in productie, ci imprumuta produselor de serie cateva elemente de estetica, incultilor. Vorbiti doar sa va dati destepti fara sa stiti sa tineti creionul in mana. Si cand nu aveti argumente pentru ca nu stiti despre ce e vorba, aruncati pe alta parte, gramatica, romgleza, pentru ca suntem romani si trebuie sa moara capra vecinului, daca a noastra a facut-o.

    De aia nu evoluam, suntem o tara de ratati pentru ca incercam sa blocam orice urma de gandire in afara prezentului si a trecutului si oameni sa punem un zid in fata celor care incearca sa faca ceva....si dupa ne mai si intrebam: de ce dacia nu e ca mercedes, de ce e o cocina? Daca potentialul financiar al romanului de rand ar fi de asa natura, ar fi si dacia ca mercedes, pana atunci se limiteaza la ce puteti si voi, oameni neevoluati sa cumparati cu un salariu de tara neevoluata, care nici nu vrea sa scape de acest handicap.

    Haideti sa aruncam cu pietre in tinerii care au o opinie despre viitor, ca vrem sa ramanem in epoca de piatra din simpla frustrare si rautate, in loc sa ii sustinem cum fac alte tari si sa stiti ca le merge bine. Asa facem si cu sportivii si cu toti tinerii si generatia asta 'proasta' de acum. Faceti asa in continuare si vedeti unde ajungem.

    Bravo, Cristina, esti o mandrie!
    10 9
  • @ Inteligentul
    Mdaaa... unii (multi) aveau nevoie de aceasta "palma" ptr a se mai trezi putin. Sper sa se simta cine trebuie si sa se gandeasca de mai multe ori data viitoare cand vor mai scrie ceva.
    Misto'-ul e ieftin uneori, chiar daca da bine pe la noi.
    5 3
  • vw s-a apucat de făcut cârnați
    @ Inteligentul (de la 16:39).
    Cam exagerezi... Faptul că cititorii au o părere nu îți dă dreptul să îi jignești. Recomandare : Fii înțelept, nu inteligent.
    7 2
  • foarte frumos conceptul, cam nerealist sa fie pentru Dacia.
    Adica, daca asa o sa arate Dacia in 2050, fiti convinsi ca masinile vor fi pentru saraci pentru ca teleportarea o sa fie ceva comun !
    3 0
  • Visam la cai verzi pe pereti in loc sa fim mai pragmatici, dar poate asta ne-a mai ramas. Ca idee ia luati voi un almanah scanteia de prin anii 1970-1971-1972 ca atunci era mai putina cenzura si o sa vedeti ce prognozau unii asemenea astora pentru inceputul anilor 2000, dupa aceea mai discutati, in afara de IT unde progresele au fost exponentiale si aia de atunci nici macar nu-si puteau inchipui multe banalitati de azi restul sunt tot cam pe acolo. Asa ca prin 2050 va fi ceva mai nou si poate mai bun mai bun dar nu putem spune inca ce. Viitorul este totusi imprevizibil.
    2 0
  • Bravo, Cristina Enciu! La mai mare!
    5 0
  • Da, cred că este conceptul viitorului având în vedere că seamănă cu o navetă spațială sau submarin. Probabil că în viitor mijlocul de transport va fi realizat pentru a merge pe oriunde și oricum . Ce mă frapează este că îl va produce Dacia și nu jnapanejii.
    2 0
  • Cristina
    Buna tuturor. Multumesc celor de la care am primit un feedback (sau o parere, pentru cei care sunt aici sa-mi judece limbajul) si care ma sustin sau nu, intotdeauna exista si critici constructive. Am citit printre randuri comentariile voastre si evident, nu ma leg de parerea fiecaruia, ci as dori sa va rog sa cititi articoulul, nu sa va uitati doar la fotografii, pentru a va forma o parere avand o baza solida, nu una superficiala in urma careia puteti exprima idei eronate. In text se afla multe lamuriri cu privire la multe idei formate gresit pe care le-am vazut printre voi.

    Daca nu, avand in vedere parerile legate de aspectul exterior, va fac aici rezumatul:
    1.Proiectul meu si tema de studiu de concentreaza pe interior, nu pe exterior
    2. Este un concept, deci da, Dacia nu va face asa ceva (am vazut mai sus ca a definit cineva ce inseamna un concept, deci puteti citi)
    3. Exteriorul este o forma, o 'sculptura' pentru a-mi limita interiorul, deci mi-am permis sa o duc la extrem.

    Multumesc inca o data si va invit la lectura!
    11 0
  • Sa nu zica careva ceva rau de ea.... ca o sa sar ca ars eu imediat !!!
    ;))
    8 2
  • inexorabil
    Stimată domnișoară, eu, unul, recunosc că nu gust acest tip de “carcasă”, dar evident că este dreptul (și calificarea) dvs. de a desena orice considerați că vă reprezintă ca personalitate sau că răspunde unor tendințe & exigențe ale viitorului. Și nu pe dvs. personal v-am persiflat, ci mentalitățile timpului (este foarte posibil să mi se riposteze că “cine se scuză, se acuză”…mda, bine).

    Reproșul că cei care nu sunt ȋn stare sau care nu vor să creeze ceva sau care nici măcar nu catadicsesc să ȋncerce ȋi maculează pe cei activi face o adevărată carieră ȋn ziua de astăzi. “Este ușor să arunci cu pietre”…Ȋn esență ȋnsă, ȋnțelegeți dvs. că există o teamă palpabilă ȋn rândurile pasionaților cu privire la semnele prevestitoare și nu tocmai liniștitoare din domeniu? De pildă, dvs. ȋmbrățișați ideea de mașină autonomă? Chiar credeți că ar fi nevoie de “supremația” A.I.-ului? Oare realizatorii seriei “Terminator” fabulau 100 % ?

    Credeți că eu nu realizez faptul cert că ați depus niște eforturi? Credeți că eu nu stăpânesc noțiunea de concept auto? – apropo, ce părere aveți despre corifeii de altădată de la Art & Color Section of GM (Harley Earl, Bill Mitchell) ? Vă place Buick Y-Job, primul concept din istoria automobilului?

    Nu aveți de ce să vă simțiți mâhnită…Sunteți abia la ȋnceput de drum! Unora dintre noi nu li se pare reușită opera dvs. (ȋn primul rând, nu putem concepe lipsa unui aspect elementar și anume un autovehicul fără…roți – conservatori până ȋn măduvă, de!), dar eu, unul, cu maximă sinceritate apreciez străduința dvs.! Cine știe? – poate că data viitoare sau de acum ȋnainte ne vom arăta mai sensibili față de rezultatele MUNCII dvs.

    Totuși, prietenii dvs. din redacția AM nu sunt oameni de caracter, dar nu vreau să ȋntind coarda și așa destul de tensionată…Rămân fidel site-ului, așa cum am subliniat de multe ori, ceea ce ȋnseamnă ȋnsă că trebuie să suport și lehamitea aferentă.

    Cu stimă (pentru d-șoara Cristina),
    inexorabil
    8 0
  • idiocracy...
    un articol de 5 pagini si 24 de comentarii despre nimic.
    4 7
  • Îmi pare rău, am cam pierdut stratul (am avut mult de munca), dar comentariile sunt savuroase, cauza este evidenta....
    Revenind la subiect, Ok exercițiu de stil pentru interior, ultimele schițe îmi plac foarte mult, deși Cristina se da novice, sunt niște linii îndelung exersate, cred ca le-a refăcut minim de 30 ori.
    Dar Cristinei ii mai trebuie un pic de cultura tehnica automobilistica si ergonomie explic de ce:
    1. Șoferul poate sa ia-sa din mașină, decât catapultat
    2. Cristina daca stai in scaunul șoferului 3 ore o sa ai probleme cu circulația, du-te pe la Mobexpert găsești așa ceva si încearcă!
    3. Nici proporția celor din spate nu este Ok șezutul este mai lung decât sprijinul pentru spate, este total incomod.
    Apreciez mult conceptul!
    4 0
  • Si eu mai trebuie sa studiez gramatica "ia-sa" sunt TARE....
    2 0
  • aoleuuu, oare daca nu i-ar fi pus poza cum ati fi comentat???
    5 0
  • @lulu
    erau maxim 4 comentarii!
    Si ce vina avem noi!
    5 0
  • Tot respectul pt munca, dar si talentul Cristinei.
    ...Dar creația ei cam (prea) seamănă cu:
    http://www.fubiz.net/en/2015/10/15/electro-magnetic-audi-concept-car-without-wheels/

    Deși proporțiile și rezolvările unor detalii sînt net superioare-n cazul... Daciei. ;-)
    Marcă (mult) mai mult franco- decît română și care, zic și io să n-adorm, ar face mai bine să implice tineri cu har gen Cristina în elaborarea unor Dacii ACTUALE cu stil mai digerabil, în loc să le irosească timpul cu cai-verzi-pe pereți-maglevici.

    P.S. Am postat și ca test al perisabilității netului făcînd pariu c-un amic că n-o să mai apară vreo replică.
    11 1
  • Hip-hip-hurray - pariu cîștigat !!! Nicio nouă replică-n 3 zile deci (asta a fost condiția, că pur aleatoriu e posibil să mai apară vreuna peste o lună-două.)

    Back ontopic însă - deși probabil scriu în pustie și nimeni nu va citi -, subscriu la părerile savuroase ale lui @ignis și @inexo (plus alții), apropo mai ales de presupusa accesibilitate a conceptului.
    ...Pe ce motive, chiar nu pot realiza - doar fiindcă scrie DACIA pe el?!

    Trecînd însă și peste inexplicabila includere a oximoronului ăstuia evident chiar în subtitlul articolului (a.k.a. biscuite pe limba editorialicească :-)), mă surprinde admirația Cristinei pentru creațiile lui Laurent Negroni (designer de interior Renault).
    ...De ce anume, cred că-i inutil să mai explic celor urcați la volanul oricărui Renault recent...
    6 0
  • @ Kirotractor

    E simplu de stabilit macar un minim de cititori ai postarii: numarul total de voturi; intrebarea e: cati dintre ei ar fi dorit sa mai adauge ceva si nu au mai facut-o tinand cont de pariu (castigat) ???
    Ma numar si eu printre ei dar am uitat ce vroiam sa mai postez ulterior momentului 6/11/17-08:43...

    Multumim totusi de "dezlegare"... ;))

    AAAAA, mi-am amintit intre timp ce vroiam sa postez: "OOOOPSSS ... saaacc ca ai pierduuuutttt" si era imediat dupa ....

    PS: Acum ar trebui sa urmeze: "ce om, ce caracter..." ; despre mine evident ;))
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru